4322
Sök

Farthållare till Volvo 745 från -87

6 244 Inlägg
7 april 2013
Trådstartare
#1
Hej!
Farthållaren i brorsans gamla (men fina) 745:a från -87(5växlad manuell, ej ABS) har lagt av.
Vi har kontrollerat att vacumpumpen funkar när vi kopplar bort den och lägger på 12V (det surrar i ena och klickar i andra ), men inget händer när vi kopplar pumpen igen och kör bilen.
Kontakterna ovanför pedalerna funkar liksom blinkerspakens farhållarknapp och kablarna ner till styrdonet som sitter ner till vänster vid A-stolplen.-Det är möjligt att det är styrdonet det är fel på men det är ett långskott,troligen är det ett mycket enklare fel, det brukar ju vara så.

Frågan vi ställer oss är: Vad är det som ger signal till farthållaren? Alltså vad är det som talar om för farthållaren (och även hastighetsmätaren) vilken hastighet bilen har??? Finns det någon givare på växellådan eller svänghjulet??? Det finns ju ingen givare på vare sig fram eller bakhjul och ingen på kardan!

Jag har frågat på Volvoforumet men där har jag bara fått en manual till hur farthållaren monteras och ett generellt kopplingsschema,men där ser man inte var styrsignalen till farthållaren kommer ifrån.
Någon här på forumet som ge svar?
Senast redigerat av jaka54 (7 april 2013)


Volvo 200 Entusiast
51 Inlägg
7 april 2013
#2
Givaren för hastighetsmätaren sitter på bakexelkåpan, Så funkar hastighetsmätaren så är det kanske ett kabelbrott till styrenheten


6 244 Inlägg
7 april 2013
Trådstartare
#3
Hej!
Tack för svaret! Bakaxelkåpan säger du!? På själva diffhuset?

Men eftersom hastighetsmätaren fungerar kan det ju inte var det som är felet...möjligen anslutningen på baksidan av instrumentpanelen...?
Senast redigerat av jaka54 (7 april 2013)


Volvo 200 Entusiast
51 Inlägg
7 april 2013
#4
Jepp det sitter en givare där.


1 008 Inlägg
8 april 2013
#5
Farthållarens styrenhet plockar signal från hastighetsmätaren, 12 pulser per varv.
Farthållaren har ett eget kablage och ansluter till vägmätaren med en GUL kabel med en flatstiftshylsa på.
I monteringsanvisningen syns detta.
En förutsättning för att farthållaren ska fungera är att vakumsystemet är 100% tätt, dvs att båda vakumventilerna för kopplingspedal och broms är täta och justerade till att vara slutna, och att alla slangar,skarvar och T-kors samt vakumbäljen vid gasrullen är OK.
Dessutom Måste bilens bromsljus fungera då vakumventilerna även innehållare brytare för detta.


6 244 Inlägg
9 april 2013
Trådstartare
#6
Hej!
Allt det har vi kollat!
Funkar ändå inte!sad


6 244 Inlägg
13 april 2013
Trådstartare
#7
Hej!
Vi börjar luta åt att det är kontrollenheten som inte funkar.
Mäter vi på röd-gul sladd som går upp från kontrollenheten upp till vakumpumpen så "buzzar" det även på gul-grön och orange kabel/kontakt på vakumpumpen...och det ska det väl inte göra?!



Sök