Emir855 skrev:
Min kompis har någon grej man kopplar in i obd uttag. Kunde släcka lampan.Några felkoder hittade den inte.
Vad det är för filter? Det sitter ett bsr filter. Det är inte inoljat nyligen.
Bilen går bra! Verken ojämt eller ryckigt.
Får lämna in bilen så får dom läsa av med sina instrument som måste vara bättre.
Mvh
Kör du med öppen dump?
Det är inte så lyckat på Volvo, inte med original linsprut i alla fall.
"Din kompis har en grej?"
Att nolla felkoderna, innebär att man skickar en signal till ECU, som då lyder order och nollar koderna.
Om motor lampan är tänd, så finns där en fel kod.
"Din kompis grej" är alltså kapabel att skicka signalen till ECU att nolla koderna, men den kan inte läsa din bil.
Skaffa en annan fel kods läsare och försök igen.
När lampan tänds, är det för att påvisa att du har en fel kod som är såpas allvarlig, att du bör åtgärda den.
ECU kan sätta felkoder, som aldrig tänder lampan, så du kan åka med felet hela vägen till nästa service, där mekanikern läser ut koden och fixar felet. Om lampan tänds, är det alltså lite allvarligare.
Vet inte om den fungerar på en 97a? Men om du har en android lur, kan du köpa en "ELM 327" på Clas Olson, eller teknik kedjan. Kostar under 300 för Blåtand versionen. Eller drygt 500 för WiFi versionen.
Själv nollar jag motor lampan på min bil ett par gånger i månaden med Blåtand varianten. Den läser av allt med motorn. Min klarar inte av att läsa ut felkoder för SRS. (Airbags)