Tjena!
Som rubriken lyder så har jag en volvo 740 -90 med en 940 b230fk-motor från -96..
Motorbytet har varit gjort av mig förra året, och nu under vintern så har motorn varit ur för uppfräschning osv..
Nu är motorn i igen, men jag hade inte spridare till turbo, men för att flytta bilen enkelt satte jag i original sugis-spridare, och bilen gick att köra ut o in ur garaget utan problem.
Fick sedan tag på spridarmotstånd och fk-spridare (ljusgröna) och bilen startade o gick bra på tomgång.
När jag gasade lite så fick jag felkod 1-4-3 direkt! Knacksensorn...
Fick inte ens detta med originalspridarna som är mindre!
Upptäckte sedan att jag varit klumpig och fyllt på för mycket olja i motorn (har inte kört bilen med det, bara gasat stillastående), det handlade om så mycket som 3 liter för mkt (!). Trodde jag hade tömt ur den gamla innan jag fyllde på ny..
Nu är motorn tömd igen och rätt mängd olja är påfylld, men problemet kvarstår. Såg att tryckrören hade fyllts med olja efter missödet med för mkt olja, men det är tömt o rengjort igen. Har kanske lite olja i min intercooler, kan det kanske skickas in i motorn när jag laddar på så att det stör knacksensorn?
Eller har lambdan slaggats igen av olja? (har lambdan i katalysatorn) Och därav skickar den in för lite soppa så den tror att den spikar?
Som sagt, det har fungerat felfritt innan. Hoppas någon vet! Tacksam för svar!