3767
Sök

Peugeot 307 -02 | Hur väcka till liv efter ett år stillastående?

2 Inlägg
15 april 2013
Trådstartare
Hej

Jag är ny här på forumet sedan idag (15 april). Jag är född med tummen mitt i hand men är envis och har inga problem med att fråga efter hjälp. Vilket jag gör nu.

Jag har en Peugeot 307 XS 2,0 5D AU från 2002 (automatare). Den har stått avställd och stilla sen ungefär ett år tillbaka, men nu är det dags att väcka den till liv. Tyvärr gjorde jag inget när jag ställde av den utan den har bara stått ute på parkeringen. Så, vilka är era tips när den ska igång? Jag har försökt starta den men batteriet är stendött. Har lånat en laddare (CTEK Zafir 100) som tydligen ska vara bra.

Övrigt? Byta oljor, etc etc ...

Tack och bock i förskott!
Senast redigerat av p307masse (15 april 2013)

197 Inlägg
15 april 2013
Det kan vara bra att plocka bort säkringen till bränslepumpan (säkring F5 tror jag) och vrid nyckeln  med koll på oljetryckslampan. Vänta tills lampan släcks, sätt tillbaks säkringen och starta bilen som normalt. Vänta med att byta oljan tills efter motorn är uppvärmd.  Lycka till.

Jag heter AutoCool. Can you .se why?

Forummoderator
18 149 Inlägg
15 april 2013
...och troligen kan ett nytt batteri behövas. Autocools tips var bra! Så man får upp lite oljetryck! När bilen startat bör den gå på tomgång en stund så alla delar får smörjning. Kör mycket försiktigt med låga varv tills bilen blir varm. Lycka till!

Att starta en bil där batteriet är tokslut och inte tar laddning förstör nog generatorn. Inte att tänka på!

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

2 Inlägg
16 april 2013
Trådstartare
Efter att ha laddat under natten tänkte jag att jag bara skulle testa och se om den reagerade på ett startförsök. Jodå, efter lite tuggande vaknade motorn till liv. Jag är imponerad. Trodde batteriet hade gett upp. Laddaren verkar kunna sin grej.

Jag lät den stå på tomgång tio minuter och sedan körde jag några varv på innergården. Bilen lät helt normal. Dock kändes bromsarna rejält trötta men det är väl kanske ett lager rost ...

Tack för tipsen!

Sök