alex_side skrev:
...en invändig motortvätt och lyft ventilkåpan för att se om ngt håller på att ge sig:)
"-Better safe than sorry" är mitt uttryck!
Med hög sannolikhet har något redan get sig såvida det inte säljs glittrig motorolja (har vart med om jordgubbsluktande 2-taktsolja ?!). Jag sätter min slant på att problemet är topplocksrelaterat. Så glöm inte att rotera på kamaxeln och inspektera knockarna & lyftarna.
Problem med spånhaveri brukar vara att det inte längre finns några glidytor kvar. "Slipning" ökar friktion avsevärt, med friktion kommer värme. Värme tunnar ut oljan så att friktionen ökar ännu mer och därmed ännu mer värmen i en evigt taskig spiral.
Iome att 855'an ser ut att vara behandlad som en ögonsten antar jag inte faller under kategorin "Kör-tills-den-dör-bil". Ifall man skall rädda det som räddas kan bör man likt
alex_side säger inte köra den förrän man konstaterat vad som nötts ner för att inte riskera ytterligare motorskador. Filtret borde ta upp metallpartiklarna såvida inte filtret är fullt redan (man får inte hoppas). När filtret byts ut bör det sågas isär och inspekteras utav vilken mängd spån det hela handlar om.
Måste även fråga:
- Hur länge sedan (mil och månader) som bilen fick bytt både motorolja och motoroljefilter?.
Smörjoljan förlorar sin smörjande effekt allt efter den blir använd vilket tillslut resulterar i metall mot metall kontakt- Har bilen gått varm någon gång? (överstigit rött på mätaren)
Smörjoljan förtunnas viskositeten och flyter undan vilket leder tillslut till att oljan kokar bort och metall mot metall kontakt- Har den några felkoder? (tar för givet att lampan fungerar)
Kan ge någon indikation vart felet kan ligga, vart det börjat eller hur långt det gått- Känns den orkeslös?
Ifall ifall ja, kan bero på förlorad kompression ut i kylsystemet alternativt skadade cylinderväggar, och/eller skadat topplock eller kamaxel.- Uppkom knackandet bara sådär eller har det övertid blivit värre?
Kan ge indikation om hur länge slitaget pågått.- Har bilen körts länge med vatten lekage (länge)?
Vatten blandat med olja leder till att oljan förvandlas till endast endast en "grå pastej" och förlorar mycket av sina smörjande egenskaper samt sätter igen oljepassagerna. Detta leder till att kritiska smörjytor får minimalt/om ens någon olja. Tvingar man en motor att gå på detta kommer den tillslut att haverera.Detta jag skrivt är endel av "Worst-case-scenario".
Under felsökningen gäller det att vara lugn, logisk och metodisk.
(Förbehåller mig rätten för eventuella fel då kl är nära 01 i skrivande stund)
Mvh
A.Jon