3832
Sök

Volvo 850 T5 tickar konstigt, HJÄLP

583 Inlägg
16 april 2013
#41
Jenniferjohansson skrev:
ajonasson skrev:
Jenniferjohansson skrev:
.. märkte då att oljan glittrade :S precis som om där va metall i eller nått..

Är det bara jag som reagerade starkt på att trådskaparen sa detta?.

Är det "metall glitter" så tyder detta på att metall går mot metall någonstans och ordagrant slipar sönder någon motordetalj. Detta kommer att ge ett glapp och ett "tickande eller raspande" beroende på om det är axielt eller ej. Jag hade personligen minst lyft ventilkåpan för att undersöka lyftare & kamaxel då jag antar det är där ljudet kommer ifrån.

OT:
Var med om liknande när en polares mercedes slipat av en nock på kamaxeln (det var inget kvar av den och den tickade som en diesel). Kamaxlar är endast ythärdade så att så fort härdningen är bortslipad så kommer den sakta men säkert filas ner och fylla motorn med "glitter". Jag hävdar inget men tycker att "glitter-fenomenet" bör undersökas.

Mvh

äntligen nån som snackar om glittert! för de kommer ju nånstanns ifrån! ska ner med fingert nu när bilen e kall & se om de verkligen glittrar, de va mörkt ute när vi såg de, kan sett i syne, men antagligen inte hmm

Måste ändå lyfta på hatten då det var uppmärksamt att upptäcka eventuellt glitter. Många brukar inte ens lyfta på oljestickan ifall motorn tvärstannar med ett skrik.

Mvh

Even with cruise control.. you still have to steer.

Neerd
1 596 Inlägg
16 april 2013
#42
ajonasson skrev:
Jenniferjohansson skrev:
ajonasson skrev:

Är det bara jag som reagerade starkt på att trådskaparen sa detta?.

Är det "metall glitter" så tyder detta på att metall går mot metall någonstans och ordagrant slipar sönder någon motordetalj. Detta kommer att ge ett glapp och ett "tickande eller raspande" beroende på om det är axielt eller ej. Jag hade personligen minst lyft ventilkåpan för att undersöka lyftare & kamaxel då jag antar det är där ljudet kommer ifrån.

OT:
Var med om liknande när en polares mercedes slipat av en nock på kamaxeln (det var inget kvar av den och den tickade som en diesel). Kamaxlar är endast ythärdade så att så fort härdningen är bortslipad så kommer den sakta men säkert filas ner och fylla motorn med "glitter". Jag hävdar inget men tycker att "glitter-fenomenet" bör undersökas.

Mvh

äntligen nån som snackar om glittert! för de kommer ju nånstanns ifrån! ska ner med fingert nu när bilen e kall & se om de verkligen glittrar, de va mörkt ute när vi såg de, kan sett i syne, men antagligen inte hmm

Måste ändå lyfta på hatten då det var uppmärksamt att upptäcka eventuellt glitter. Många brukar inte ens lyfta på oljestickan ifall motorn tvärstannar med ett skrik.

Mvh

Det var jag som var med först när vi kollade oljan efter vi slutat jobba:)

Först tog vi upp stickan för jag ville såklart se om det fanns någon olja i. och blev förvånad när man fick upp stickan och ett brunt kladd som rost och metall!?!

öpnnade olje locket och skulle lysa o se om man kunde se ngt konstigt o nog fan såg jag "glittret".
doppade ner fingret och tog upp det o lös med lampan på det samtidigt som jag smeta ut det med fingrarna och det där var metall spån typ.. fint som tusan men metall är det.

Vet inte hur/vad som orsakat detta men jag hade personligen om det var min bil inte kört en meter mer än nödvändigt innan jag gjort en invändig motortvätt och lyft ventilkåpan för att se om ngt håller på att ge sig:)

Better safe than sorry:)

Teori är när man vet allt men inget går som det ska
Praktik är när allting funkar bra men ingen vet varför
I mitt liv förenas teori o praktik inget är som det ska och ingen vet varför...

583 Inlägg
17 april 2013
#43
alex_side skrev:
...en invändig motortvätt och lyft ventilkåpan för att se om ngt håller på att ge sig:)

"-Better safe than sorry" är mitt uttryck! tongue

Med hög sannolikhet har något redan get sig såvida det inte säljs glittrig motorolja (har vart med om jordgubbsluktande 2-taktsolja ?!). Jag sätter min slant på att problemet är topplocksrelaterat. Så glöm inte att rotera på kamaxeln och inspektera knockarna & lyftarna.

Problem med spånhaveri brukar vara att det inte längre finns några glidytor kvar. "Slipning" ökar friktion avsevärt, med friktion kommer värme. Värme tunnar ut oljan så att friktionen ökar ännu mer och därmed ännu mer värmen i en evigt taskig spiral.

Iome att 855'an ser ut att vara behandlad som en ögonsten antar jag inte faller under kategorin "Kör-tills-den-dör-bil". Ifall man skall rädda det som räddas kan bör man likt alex_side säger inte köra den förrän man konstaterat vad som nötts ner för att inte riskera ytterligare motorskador. Filtret borde ta upp metallpartiklarna såvida inte filtret är fullt redan (man får inte hoppas). När filtret byts ut bör det sågas isär och inspekteras utav vilken mängd spån det hela handlar om.

Måste även fråga:
- Hur länge sedan (mil och månader) som bilen fick bytt både motorolja och motoroljefilter?.
Smörjoljan förlorar sin smörjande effekt allt efter den blir använd vilket tillslut resulterar i metall mot metall kontakt

- Har bilen gått varm någon gång? (överstigit rött på mätaren)
Smörjoljan förtunnas viskositeten och flyter undan vilket leder tillslut till att oljan kokar bort och metall mot metall kontakt

- Har den några felkoder? (tar för givet att lampan fungerar)
Kan ge någon indikation vart felet kan ligga, vart det börjat eller hur långt det gått

- Känns den orkeslös?
Ifall ifall ja, kan bero på förlorad kompression ut i kylsystemet alternativt skadade cylinderväggar, och/eller skadat topplock eller kamaxel.

- Uppkom knackandet bara sådär eller har det övertid blivit värre?
Kan ge indikation om hur länge slitaget pågått.

- Har bilen körts länge med vatten lekage (länge)?
Vatten blandat med olja leder till att oljan förvandlas till endast endast en "grå pastej" och förlorar mycket av sina smörjande egenskaper samt sätter igen oljepassagerna. Detta leder till att kritiska smörjytor får minimalt/om ens någon olja. Tvingar man en motor att gå på detta kommer den tillslut att haverera.


Detta jag skrivt är endel av "Worst-case-scenario".
Under felsökningen gäller det att vara lugn, logisk och metodisk.
(Förbehåller mig rätten för eventuella fel då kl är nära 01 i skrivande stund)tongue

Mvh
A.Jon

Even with cruise control.. you still have to steer.

587 Inlägg
17 april 2013
#44
låter som att veven eller att vevlager måste bytas då brukar man få metall spån i oljan. ett vevlager ras kan börja som ett tickande ljud nämligen. hade ett tickande ljud på min 945a å det va ett vevlager som va slut men jag hade inge spån i oljan.

43 Inlägg
17 april 2013
Trådstartare
#45
ajonasson skrev:
alex_side skrev:
...en invändig motortvätt och lyft ventilkåpan för att se om ngt håller på att ge sig:)

"-Better safe than sorry" är mitt uttryck! tongue

Med hög sannolikhet har något redan get sig såvida det inte säljs glittrig motorolja (har vart med om jordgubbsluktande 2-taktsolja ?!). Jag sätter min slant på att problemet är topplocksrelaterat. Så glöm inte att rotera på kamaxeln och inspektera knockarna & lyftarna.

Problem med spånhaveri brukar vara att det inte längre finns några glidytor kvar. "Slipning" ökar friktion avsevärt, med friktion kommer värme. Värme tunnar ut oljan så att friktionen ökar ännu mer och därmed ännu mer värmen i en evigt taskig spiral.

Iome att 855'an ser ut att vara behandlad som en ögonsten antar jag inte faller under kategorin "Kör-tills-den-dör-bil". Ifall man skall rädda det som räddas kan bör man likt alex_side säger inte köra den förrän man konstaterat vad som nötts ner för att inte riskera ytterligare motorskador. Filtret borde ta upp metallpartiklarna såvida inte filtret är fullt redan (man får inte hoppas). När filtret byts ut bör det sågas isär och inspekteras utav vilken mängd spån det hela handlar om.

Måste även fråga:
- Hur länge sedan (mil och månader) som bilen fick bytt både motorolja och motoroljefilter?.
Smörjoljan förlorar sin smörjande effekt allt efter den blir använd vilket tillslut resulterar i metall mot metall kontakt

- Har bilen gått varm någon gång? (överstigit rött på mätaren)
Smörjoljan förtunnas viskositeten och flyter undan vilket leder tillslut till att oljan kokar bort och metall mot metall kontakt

- Har den några felkoder? (tar för givet att lampan fungerar)
Kan ge någon indikation vart felet kan ligga, vart det börjat eller hur långt det gått

- Känns den orkeslös?
Ifall ifall ja, kan bero på förlorad kompression ut i kylsystemet alternativt skadade cylinderväggar, och/eller skadat topplock eller kamaxel.

- Uppkom knackandet bara sådär eller har det övertid blivit värre?
Kan ge indikation om hur länge slitaget pågått.

- Har bilen körts länge med vatten lekage (länge)?
Vatten blandat med olja leder till att oljan förvandlas till endast endast en "grå pastej" och förlorar mycket av sina smörjande egenskaper samt sätter igen oljepassagerna. Detta leder till att kritiska smörjytor får minimalt/om ens någon olja. Tvingar man en motor att gå på detta kommer den tillslut att haverera.


Detta jag skrivt är endel av "Worst-case-scenario".
Under felsökningen gäller det att vara lugn, logisk och metodisk.
(Förbehåller mig rätten för eventuella fel då kl är nära 01 i skrivande stund)tongue

Mvh
A.Jon

Haha oj så många frågor, de e bra! smile Nix han e inte en kör tills den dör bil direkt wink Saken e den att när ja köpte honom i somras hade han stått i typ 2 år (man vet aldrig) & där va i princip ingen olja på, så fick köpa 2 liter på vägen hem på en mack.. sen fyllde vi på med en dyr en från bilia som dom rekomenderade.. men då va vi ju inte så smarta att vi bytte olja & filter när vi ändå höll på.. dock läckte han från nånstanns vid de tillfället osså.. Han har aldrig överstigigt normal värme, kanske nån mm från mitten, men inte mycket alls smile Den enda lampan som lyser e oljelampan i svängar om ja gasar på samtidigt, så antar att de bara va förlite olja då?
Stundvis e han orkelös, de varierar.. tror dock de har med magnetventilen & vakumslangar & göra tongue ja har hört nått litet precis som om de va en kam eller nått, asså typ att där e ett ställe på kammen och när den snurrar på de stället har de typ visslat till lite, sen börja han ticka ordentligt i typ fredags.. Har inte märkt av nått vattenläckage direkt.. Hehe tack för du tog dig tid 1 på natten smile


587 Inlägg
17 april 2013
#46
öj roll den där beskrivningen så verkar det som att motorn har gått torr nån gg i livet å förra ägarn inte ville laga felet. Så det kan bli dyrt för dig tongue det bästa vore kanske att leta efter en utbytes motor. Att den har stått i 2 år kan betyda nåt hmm
Senast redigerat av xr2 (17 april 2013)


Sök