Hallå! Som ni ser har min t5a börjat ticka konstigt, märkte de idag när ja hade rutan nere & kylde turbon..
Kollade på oljestickan, & då va den helt geggig & konstig, sen kika vi där man fyller på olja, & märkte då att oljan glittrade :S precis som om där va metall i eller nått.. & oljan luktade lite som bensin.. Har fått lite förslag på att de kan va toppen, topplockspackning, oljefällan kan sitta igen, kamaxel, dåliga hydraul tryckare, nån som vatt med om nått sånthär? MVH Jennifer
Har du kört många korta sträckor? Om så tanka fullt å åk en lång sträcka :-) hade samma sak jag nu kör jag inga korta sträckor utan kör motorn riktigt varm. Fråga angående toppen finns det olja i vattnet dricker den vatten oljekylet sitter i vatten kulet så det kan va det också som ä paj
Har du kört många korta sträckor? Om så tanka fullt å åk en lång sträcka :-) hade samma sak jag nu kör jag inga korta sträckor utan kör motorn riktigt varm. Fråga angående toppen finns det olja i vattnet dricker den vatten oljekylet sitter i vatten kulet så det kan va det också som ä paj
Kör nästan bara långa sträckor då ja har 1,5 mil till jobbet, så den hinner ju bli varm & så den dricker inte överdrivet med vatten :0
det är defenetift lyftarna,, men när bytte du olja sist??.. som ovanstående sa så sitter oljekylar i vatten kylarn på 850
mm de e osså en grej, ja fyllde bara på olja, bytte aldrig köpte sån dyr på bilia, så skulle ju bytt om ja va smart.. så får testa de, & hoppas de gör nån nytta
tickandet å kletet kan ha med oljan att göra åxo en bra olja till din bil ä Mobil 1 sorten eller Mobil 3000
kommer inte riktigt ihåg vad den heter, men va inne på bilia & frågade vilken olja dom rekomenderade, & den dunken kostade mig 700 :- så e nog en rätt bra olja ändå
ja köra med biltema olja är inget jag rekommenderar men jag kör på Mobil 3000 å den kostar 550:- för 4l å den är helsyntetisk. har kört med biltema tidigare å har haft 2 motor haverier å en 3 kolvrings haveri å då va det på sug motorer. så nu fick du lite råd hoppas det hjälpte
olja som olja säger jag, beror helt på hur man kör. jag har kört bilar på biltema olja utan problem. bruksbilen går ändå inte så hårt. ska man köra hårt så köp dyr olja.
och Biltemas olja är fan inge fel på, samma skit som statiol säljer.. hade någon dyrare olja från mekonomen i audin, slog o hade sig i ventilerna som satan.. bytte till biltemas helsyntet 5w40 och heltyst