3205
Sök

Köpråd audi quattro vs volvo awd

1 354 Inlägg
23 april 2013
LeafBox skrev:
http://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=kz5Q0o7ARj0

Säger bara en sak; kuuuung kung kung kuuuuung!!

Jag har aldrig kört en Volvo med AWD så vet inget om dom men såg nån video där man prövade nån Volvo med AWD (har för mig att det var en V70 från typ 04-06) och där så gick den bara på framhjulen tills den kände att "okej nu efter en timme förstår jag att bakhjulen måste hjälpa till lite också" men det gick inte mycket bättre för det. Tror att funktionen i en bil med fyrhjulsdrift fungerar bättre eller sämre beroende på underlaget.

Åkte själv fast i vintras med min A3 Quattro. MEN då ska det tilläggas att det var blötsnö där massa bilar stått och grävt en grop på 50 mm (nej jag skojar inte) och då slipar du bara snön tills den blir blank och hårdpackad. Resultatet blir att bilen får inget fäste då snön som sagt är blank. Tror att de flesta bilarna sitter där dom sitter i ett sånt här drygt och irriterande läge tills man gör som jag gjorde, plockade fram en liten skyffel och drog undan snön framför däcket så jag fick lite fäste på asfalten som låg under all snö. Men som sagt jag har ingen som helst erfarenhet av Volvo. Det är också den enda gången jag har "suttit fast" med bilen :p

Lat Perfektionist
6 359 Inlägg
23 april 2013
Mack855 skrev:
LeafBox skrev:
http://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=kz5Q0o7ARj0

Säger bara en sak; kuuuung kung kung kuuuuung!!

Jag har aldrig kört en Volvo med AWD så vet inget om dom men såg nån video där man prövade nån Volvo med AWD (har för mig att det var en V70 från typ 04-06) och där så gick den bara på framhjulen tills den kände att "okej nu efter en timme förstår jag att bakhjulen måste hjälpa till lite också" men det gick inte mycket bättre för det. Tror att funktionen i en bil med fyrhjulsdrift fungerar bättre eller sämre beroende på underlaget.

Åkte själv fast i vintras med min A3 Quattro. MEN då ska det tilläggas att det var blötsnö där massa bilar stått och grävt en grop på 50 mm (nej jag skojar inte) och då slipar du bara snön tills den blir blank och hårdpackad. Resultatet blir att bilen får inget fäste då snön som sagt är blank. Tror att de flesta bilarna sitter där dom sitter i ett sånt här drygt och irriterande läge tills man gör som jag gjorde, plockade fram en liten skyffel och drog undan snön framför däcket så jag fick lite fäste på asfalten som låg under all snö. Men som sagt jag har ingen som helst erfarenhet av Volvo. Det är också den enda gången jag har "suttit fast" med bilen :p

Fast Audi A3 använder samma system (Haldex) som den där Volvon ;P
Bara Audis med rakställd motor har Torsen-quattro, förutom SUV's som har BorgWarner

Alla tycker olika, och det är därför du har fel...
Audi "S1.5" [OEM+] - 10-Ventils turbo - Projekttråd
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=297968

Ingen himmel är så blå som min
2 976 Inlägg
23 april 2013
LeafBox skrev:
Fast Audi A3 använder samma system (Haldex) som den där Volvon ;P
Bara Audis med rakställd motor har Torsen-quattro, förutom SUV's som har BorgWarner

Q3 har Haldex, Q5 har Torsen och Q7 har BorgWarner.

R8 har rakställd motor men varken Haldex (än, kusinen Lamborghini har fått Haldex nu), Torsen eller BorgWarner.
Senast redigerat av matteeee (23 april 2013)

/Mattias

157 Inlägg
23 april 2013
Jag kan ju bara säga att min a4 quattro (torsen?) var hur grym som helst i vinter!! Körde aldrig fast och drog loss flera bilar smile Det ska ju inte vara nåt problem att trimma till 400 hk för 4wd heller! Volvo vet jag inget om, så det får bli osagt wink
Senast redigerat av johan_dansk (23 april 2013)

Audi A4 1.8t Quattro

2 763 Inlägg
23 april 2013
För övrigt körde jag aldrig fast med min bil heller i vinter, eller jo, men då hängde jag bilen på en snövall så den hängde på underredet med hjulen i luften tongue

Volvo - For Life

Forummoderator
26 339 Inlägg
23 april 2013
BOLIN_ skrev:
För övrigt körde jag aldrig fast med min bil heller i vinter, eller jo, men då hängde jag bilen på en snövall så den hängde på underredet med hjulen i luften tongue

Haha, exakt samma här.
När jag skulle kliva ur bilen för att undersöka saken så höll jag knappt på att få upp dörren, pga snödjupet.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

2 763 Inlägg
23 april 2013
Mack skrev:
BOLIN_ skrev:

Haha, exakt samma här.
När jag skulle kliva ur bilen för att undersöka saken så höll jag knappt på att få upp dörren, pga snödjupet.

Det är så det ska vara! Men ärligt talat så har jag inget att klaga på när det gäller framkomligheten på min AWD smile

Volvo - For Life

Forummoderator
26 339 Inlägg
23 april 2013
BOLIN_ skrev:
Mack skrev:
BOLIN_ skrev:

Haha, exakt samma här.

Det är så det ska vara! Men ärligt talat så har jag inget att klaga på när det gäller framkomligheten på min AWD smile

Nej absolut inte jag heller, så jag fattar inte varför alla "som kan" gnäller?

2 763 Inlägg
23 april 2013
Mack skrev:
BOLIN_ skrev:
Mack skrev:

Haha, exakt samma här.

Jo det ska jag allt berätta Lars.

De har hört av sin kompis mammas gubbes kusins fru, att hennes svågers vän en gång hade en syssling som hade problem en gång att dennes AWD la av. Att det uppkom pga handhavande fel kom säkert aldrig fram.

Volvo - For Life

Forummoderator
26 339 Inlägg
23 april 2013
BOLIN_ skrev:
Mack skrev:
BOLIN_ skrev:

De har hört av sin kompis mammas gubbes kusins fru, att hennes svågers vän en gång hade en syssling som hade problem en gång att dennes AWD la av. Att det uppkom pga handhavande fel kom säkert aldrig fram.

Ahaaa..det är därför!
Tack så mycket! Det förklarar det hela..

2 763 Inlägg
23 april 2013
Mack skrev:
BOLIN_ skrev:
Mack skrev:

Ahaaa..det är därför!

Jajjemen, och när nån annan har läst på garaget att nån skriver hur dålig Volvos AWD är, ja då är det ju automatiskt så...

Volvo - For Life

Forummoderator
26 339 Inlägg
23 april 2013
BOLIN_ skrev:
Mack skrev:
BOLIN_ skrev:

Ahaaa..det är därför!

Jajjemen, och när nån annan har läst på garaget att nån skriver hur dålig Volvos AWD är, ja då är det ju automatiskt så...

Tur du och jag är här då och försvarar Volvos tidiga Visco..
Du och jag kompis..mot resten av packet..hrrrrmmm....

Ursäkta..nu börjar det bli lite väl mycket utanför ramen..sorry.

2 763 Inlägg
23 april 2013
Mack skrev:
BOLIN_ skrev:
Mack skrev:

Ahaaa..det är därför!

Tur du och jag är här då och försvarar Volvos tidiga Visco..
Du och jag kompis..mot resten av packet..hrrrrmmm....

Ursäkta..nu börjar det bli lite väl mycket utanför ramen..sorry.

Ja, det är vi med erfarenheten mot de som "har hört" att den ska vara dålig!

Som jag skrev tidigare, om du ska trimma, håll dig till den gamla torsenquattron, om du vill ha en go bil med AWD så satsa på V70/V70XC AWD smile

Volvo - For Life

6 630 Inlägg
23 april 2013
JaggaChafen skrev:
Undrar om det finns nån gammal Volvo AWD som fortfarane kan kallas för AWD...

Kassa visco kassa vinkelväxlar kassa hylsor mellan låda å vinkelväxel.

It just never ends.

Hatar Subaru men deras fyrhjulsdrift är inte dum..

De/Dem

18 Inlägg
9 juni 2013
sitter haldex fyrhjulsdrift i passat alltrack. exakt samma som i volvo (på de nyare modellerna.)

2 976 Inlägg
9 juni 2013
Malheus skrev:
JaggaChafen skrev:

It just never ends.

De har ju inte EN lösning. Vissa Subaru har också visko..

/Mattias

2 976 Inlägg
9 juni 2013
HaagXx skrev:
sitter haldex fyrhjulsdrift i passat alltrack. exakt samma som i volvo (på de nyare modellerna.)

Exakt samma är inte sant. Men det sitter ganska lika Haldexkopplingar i båda. Resten skiljer desto mer.

/Mattias

6 630 Inlägg
9 juni 2013
matteeee skrev:
Malheus skrev:
JaggaChafen skrev:

It just never ends.

De har ju inte EN lösning. Vissa Subaru har också visko..

Makes no sense.

Syftade på att hylsbyten på Volvos fördelningslådor aldrig slutar och Subarus fyrhjulsdrift funkar bra.

De/Dem

214 Inlägg
10 juni 2013
BOLIN_ skrev:
Mack skrev:
BOLIN_ skrev:

Jag körde xc70 d5 awd i tre år och tyvärr, som vinter bil alt något att kava fram i i snö och skit dög dwn inte till. Jag hade den ändå inne på verkstad för att  kolla hylsan eller något annat var trasigt, men icke. Iofs en -05, dom kanske har blivit bättre med senare år? F.ö en trevlig bil.

Sök på volvo xc70 vs subaru så får man upp klipp från ett bilprogram.

Forummoderator
26 339 Inlägg
10 juni 2013
Nobrando skrev:
BOLIN_ skrev:
Mack skrev:

Jag körde xc70 d5 awd i tre år och tyvärr, som vinter bil alt något att kava fram i i snö och skit dög dwn inte till. Jag hade den ändå inne på verkstad för att  kolla hylsan eller något annat var trasigt, men icke. Iofs en -05, dom kanske har blivit bättre med senare år? F.ö en trevlig bil.

Sök på volvo xc70 vs subaru så får man upp klipp från ett bilprogram.

Ingenstans i det du skrev, fick man en beskrivning över ditt körsätt.
Finns många klipp på youtube, och väldigt många är också väldigt tveksamt vinklade.

Sök