[img]Har installerat en stereo i min brors smart bil. Allt fungerar bra, men varje gång han stänger av bilen så nollställer sig stereon och han måste ställa in ljudinställnigarna, radiokanalerna samt välja språk igen. Vi har kopplat med iso kontakterna som följde med. Någon som tips eller vet vad felet kan vara? Skickar med bilder på stereon om det kan hjälpa. Jag har ingen större erfarenhet av att koppla men väldigt nyfiken på att lära mej. Hoppas på hjälp. Tack på förhand. Tror att bilderna hamnade i mitt fotoalbum under lampor?? http://www.garaget.org/mypage/gallery_i … ge=1939964
När stereon beter sig så där brukar det man vara tvungen att byta plats på stereons röda (tändningsplus) och gula (minne) kabel, vissa bilar har nämligen som standard att den röda är minne och gula är tändplus. Exempelvis VW har på det sättet.
Så om man byter plats på den röda kontakten och den gula i iso-kontakten så ska det fungera? Låter enkelt😃. Detta gäller på en liten smart bil från 2005.
Ja, det ska bara vara att byta plats på de kablarna. Är antagligen därför som de sitter ihopskarvade, just för att man ska kunna byta plats om det är kopplat tvärtom i bilen.
Så sant så det du skriver, nu när jag ser bilden😊. Så då blir den nya kopplingen att gul går till röd och röd går till gul? Typ korskopplat. Har jag fattat det rätt då?
Så sant så det du skriver, nu när jag ser bilden😊. Så då blir den nya kopplingen att gul går till röd och röd går till gul? Typ korskopplat. Har jag fattat det rätt då?
ja precis.. byt bara till röd/gul gul/röd.. på vissa av mina stereo som jag kopplat så var "röd och gul" till röd kabel.. om du fattar men borde räcka med röd/gul och gul/röd