3021
Sök

Vilken termostat ska jag ha? B230f

6 738 Inlägg
22 april 2013
Trådstartare
#1
hallå alla big_smile

lite fundersam här så jag frågar er tongue
ja tänkte byta termostaten på min 740 då motorn aldrig kommer upp i normal arbetstempratur. vi säger att hela motortemp mätaren är 100% så när det inte e så värst varmt ute (typ under 20 grader) o mindre så går mätaren bara upp ca 35-40% oavsett hur mycket man kör. är det däremot 25-35 grader ute så går den upp i normal temp ca 50% av mätaren smile enligt min fordonslärare så ska jag byta termostat.
men vilken ska jag köpa? en som börjar öppna vid 87 eller 92 grader? bilen går bara på sommaren o ej under vintern.
jag tror jag ska ha en som öppnar vid 92 grader va? tongue o vad blir det för skillnad mellan en 87 o 92 graders termostat så att säga?
ve inte riktigt var det är för termostat som sitter i ljust nu, vet däremot att de e en biltema termostat.

tacksam för svar! smile

Du är liv
Du är dom långa milen mot Berlin.
I döda vinkeln ser jag allt du gör.
Då stänger jag själen klämmer ihjäl den & hittar en himmelsk drog.

Volvo850-92
1 678 Inlägg
22 april 2013
#2
92: gradare är aldrig fel att ha. 3 graders skillnad i kupén är en stor skillnad faktiskt.
Kör på det.


6 738 Inlägg
23 april 2013
Trådstartare
#3
okej. läraren min sa också att jag ska ha en sån. men va hade det blitt för skillnad om ja hade satt i en på 87 grader? lite nyfiken bara tongue

Du är liv
Du är dom långa milen mot Berlin.
I döda vinkeln ser jag allt du gör.
Då stänger jag själen klämmer ihjäl den & hittar en himmelsk drog.

1 795 Inlägg
23 april 2013
#4
Ska du bara köra sommartid ska du ha 87° termostat.


767 Inlägg
23 april 2013
#5
Henkix skrev:
okej. läraren min sa också att jag ska ha en sån. men va hade det blitt för skillnad om ja hade satt i en på 87 grader? lite nyfiken bara tongue
Skillnaden är att vattnet i motorn blir 5 grader varmare innan termostaten öppnar och får vattnet att cirkulera och börja kyla ner motorn.
På sommaren ska du ha 87 men är sällan några problem att köra med en 92.
På vintern vill du dock helst ha 92 då det ger mer värme i kupen eftersom kupen värms upp med hjälp utav kylarvattnet till motorn smile


21 761 Inlägg
23 april 2013
#6
I min 240 med B230E har jag alltid kört med 92 graders termostat, inga värmeproblem motormässigt på sommaren. smile

6 738 Inlägg
23 april 2013
Trådstartare
#7
Hilmer skrev:
Ska du bara köra sommartid ska du ha 87° termostat.
eller ja.. den går vår också och även höst fram tills saltet kommer tongue

Jiimpa skrev:
Henkix skrev:
okej. läraren min sa också att jag ska ha en sån. men va hade det blitt för skillnad om ja hade satt i en på 87 grader? lite nyfiken bara tongue
Skillnaden är att vattnet i motorn blir 5 grader varmare innan termostaten öppnar och får vattnet att cirkulera och börja kyla ner motorn.
På sommaren ska du ha 87 men är sällan några problem att köra med en 92.
På vintern vill du dock helst ha 92 då det ger mer värme i kupen eftersom kupen värms upp med hjälp utav kylarvattnet till motorn smile
okej tack så mycket! big_smile
men det spelar ingen roll vilken termostat man har när det gäller normal motortemperatur? det spelar ingen roll vilken av dom man väljer den kommer ändå upp i normal temp? vill ju inte att det ska va som nu att man kan köra hur långt som helst utan att den kommer upp i rätt arbetstemp? tongue 

Drönirettab skrev:
I min 240 med B230E har jag alltid kört med 92 graders termostat, inga värmeproblem motormässigt på sommaren. smile
vilken av dom tycker du ja ska ha? tongue vill bara att den ska komma upp i arbetstemp även när det är under 20 grader ute smile

Du är liv
Du är dom långa milen mot Berlin.
I döda vinkeln ser jag allt du gör.
Då stänger jag själen klämmer ihjäl den & hittar en himmelsk drog.

21 761 Inlägg
23 april 2013
#8
Motorn blir inte för kall när man använder 87 graders termostat, den temperaturen är tillräckligt hög för att vara "normal" arbetstemperatur. Min gissning är att man bör ha det lägre värdet när bilen ska användas på sommaren för att ha litegrann mariginal ifall man tex drar släp eller kör mycket i backar, men det ska även funka med det högre värdet.

På vintern vill man ju ha ut så mycket värme som möjligt från kylvätskan och då är 92 grader ett bättre alternativ. smile

6 738 Inlägg
23 april 2013
Trådstartare
#9
Drönirettab skrev:
Motorn blir inte för kall när man använder 87 graders termostat, den temperaturen är tillräckligt hög för att vara "normal" arbetstemperatur. Min gissning är att man bör ha det lägre värdet när bilen ska användas på sommaren för att ha litegrann mariginal ifall man tex drar släp eller kör mycket i backar, men det ska även funka med det högre värdet.

På vintern vill man ju ha ut så mycket värme som möjligt från kylvätskan och då är 92 grader ett bättre alternativ. smile
okej köper mej en 87 graders då smile
uppskattar verkligen all hjälp ja får big_smile
man kan alltså typ säga att 87 graders termostaten e en sommar termostat o 92 vinter termostat? tongue

hitta även en bild.
så stod temp mätaren efter ca 6mil. det var ca 10 grader ute o lite små fuktigt.
https://www1.garaget.org/gallery/images/183/182654/182654-4507040129a3b5197873b5224f1f412d.jpg

Du är liv
Du är dom långa milen mot Berlin.
I döda vinkeln ser jag allt du gör.
Då stänger jag själen klämmer ihjäl den & hittar en himmelsk drog.

21 761 Inlägg
23 april 2013
#10
Henkix skrev:
man kan alltså typ säga att 87 graders termostaten e en sommar termostat o 92 vinter termostat? tongue
Ja, i princip så. smile

6 738 Inlägg
23 april 2013
Trådstartare
#11
Drönirettab skrev:
Henkix skrev:
man kan alltså typ säga att 87 graders termostaten e en sommar termostat o 92 vinter termostat? tongue
Ja, i princip så. smile
okej tack så mycket för hjälpen. ska ordna en sån 87 graders när studie bidraget kommer tongue
men den funka fint o ha även på hösten va? roll big_smile

Du är liv
Du är dom långa milen mot Berlin.
I döda vinkeln ser jag allt du gör.
Då stänger jag själen klämmer ihjäl den & hittar en himmelsk drog.

21 761 Inlägg
23 april 2013
#12
Jo. smile

6 738 Inlägg
23 april 2013
Trådstartare
#13
Drönirettab skrev:
Jo. smile
perfekt big_smile

Du är liv
Du är dom långa milen mot Berlin.
I döda vinkeln ser jag allt du gör.
Då stänger jag själen klämmer ihjäl den & hittar en himmelsk drog.


Sök