Ska höra med en på meca jag praktiserat hos för något år sedan om han kan valsa mina bakskärmar lite så jag får ner röven på bilen. Och camber kommer nog så småningom men vet bara inte när, prio ett är att få ner röven bara
Fast camber hade ju fått fälgarna att smyga in lite i överkant = möjligt att sänka mer
Yes och det kommer också så småningom men just nu känner jag inte mig så hemma inom det så jag får kolla runt så jag vet hur jag ska göra valsa skadar ju inte precis
185/45 är en vettig dimension som stretchar rätt gött! Men för att du ska få samma höjd på däcken, dvs så att framdäcken inte blir lägre och man får "traktor-look" så borde du kika på 165/50. Sen ska du ha fälgskyddskant (MFS) också, ser helmongo ut när man stretchar utan det
Förstår att du vill ha koll på det där med camber och som du säger så är det aldrig dumt att valsa, men om du kan undvika att valsa ut skärmkanten och bara valsa in regnlisten (kanten som går inåt eller hur man ska förklara) så är det att föredra då det iaf i mitt tycke är snyggast så
185/45 är en vettig dimension som stretchar rätt gött! Men för att du ska få samma höjd på däcken, dvs så att framdäcken inte blir lägre och man får "traktor-look" så borde du kika på 165/50. Sen ska du ha fälgskyddskant (MFS) också, ser helmongo ut när man stretchar utan det
Förstår att du vill ha koll på det där med camber och som du säger så är det aldrig dumt att valsa, men om du kan undvika att valsa ut skärmkanten och bara valsa in regnlisten (kanten som går inåt eller hur man ska förklara) så är det att föredra då det iaf i mitt tycke är snyggast så
alright alright får väl göra det. fälgskyddskant har jag bak, inte 100% på att det är det på mina 175;or fram, inte ens tittat det då det inte är någon dunderstretch fram mer än att fälgkanten sticker ut utanför däcket.
men angående valsning så tycker jag att det är värt.. vill inte köra på för extrem camber utan bara snäppet värre än att man precis lägger märke till det om man tittar där, förstår du?
och just nu är prio ett att få ner röven på den för nu står den som en traktor och är sjukt känslig i gupp och sådant med att ta i skärmkanten och jag vill veeeeerrrkliigen inte behöva höja den mer, ganska så akut för mig liksom. Så en valsning i praktiskt syfte och camber får komma därefter. Vi märker ju hur det går också, kanske är så pass att jag måste ha camber för att få in fälgen, menmen.. vi märker hur det blir!
Jag anammar ingen supercamber för dig heller, är ingen camberlover utan gillar när saker och ting är lagom De shimsen jag länkade där gav 1.5 grader camber, vilket i sig inte är mycket (jag har 2 fram och 2.6 bak på min ) men det hjälper det hela att smita in mer än man tror
Och jag fattar det där med att valsa Det jag mena var bara att valsa inte mer än nödvändigt
Tjena, var hos ett proffs och frågade och han sa att det är nästintill omöjligt att valsa mina skärmar och gör man det blir det inte snyggt, han rekommenderade att isåfall montera skärmbreddare istället.
Valsa in "regnlisten" bara, valsa inte ut kanten, blir i min mening fult i 9 av 10 fall. Då är CAMBER bättre
Får kanske bli det då... Känns bättre det än att börja skära ut plåt och montera breddare. Minns du vad camber till twingo kostade? Du tittade väl upp det?
Yes det minns jag, tror det rörde sig om typ 300kr
OM jag ändå kommit ihåg matteformeln för vinklar och sånt så hade jag räknat ut åt dig hur mykt det fått hjulet att smita in men dumfan här *hejhej* slängde sin mattebok
Men jag ska visa dig på ett ungefär hur mycket camber faktiskt gör
Gör som vanligt och refererar till min egna bil
Fram, osänkt (dvs ingen camber)
Rätt gött utstick där!
Fram, sänkt (2 grader camber)
Som du ser själv så smiter fälgarna in mer än man tror