Volvo S60 driver ej framåt/bakåt?

hinowa
1 maj 2013 · 626 Inlägg

Hej,

Bil, Volvo S60 -01
Manuell växellåda

Min S60 slutade helt plötsligt driva. Jag stod vid en korsning och när jag skulle iväg var det som att växelspaken var i friläge. När man släpper upp kopplingen hörs ett svagt skrapande ljud. Det var ingen tokgasning utan ett normalt gaspådrag.
Jag kröp in under och "röck" i drivaxlarna, den på förarsidan var stum medans den på passagerar sidan är väldigt glapp in mot växellådan. Både uppåt och neråt samt "innåt" och "utåt".
Kan drivaxeln gått av, spruckit eller liknande?
Hur pass "glapp" ska/får/bör den vara?
Någon som har en aning om vad felet kan vara?

Att tillägga är att nyligen byttes (läs max 20 mil) spindelled hö, länkarm vä samt packning där drivaxel går in i växellådan hö. Kan drivaxeln kommit ur sitt läge? Känns som att problemet borde uppstått direkt och inte efter några mil då?

Tacksam för all hjälp då jag är i behov av bilen varje dag!

för att bli gammal och vis, måste man vara ung och galen!
jok3 Lastbilsschaffis
1 maj 2013 · 886 Inlägg

Kan vara att stödlagret på höger axel inte är åtskruvat och att axeln helt enkelt glidit ur. Fick samma på min härom veckan efter att jag hade haft allt borta.

"Man måste plocka isär något för att kunna lära sig att sätta ihop det igen"
Skriv en kommentar om vad du tycker och lägg en röst på någon av bilarna. Kolla också in mitt projekt 960 T5 .
Angry Drift Team
hinowa
1 maj 2013 · 626 Inlägg

Okej! Var sitter stödlagret? Är det det som gör att drivaxeln håller sig på plats? smile

jok3 skrev:
Kan vara att stödlagret på höger axel inte är åtskruvat och att axeln helt enkelt glidit ur. Fick samma på min härom veckan efter att jag hade haft allt borta.

för att bli gammal och vis, måste man vara ung och galen!
Christian S
1 maj 2013 · 4 816 Inlägg

hinowa skrev:
Okej! Var sitter stödlagret? Är det det som gör att drivaxeln håller sig på plats? smile

stödlagret sitter på drivaxeln, det som håller fast drivaxeln är lagerfästet och det sitter på baksidan av motorn.

Mvh Christian
kör du före så väntar jag där framme.
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang