3700
Sök

Hjälp med motortvätt av SAAB 9-5

157 Inlägg
25 oktober 2006
Trådstartare
#1
Måste nu ta en motortvätt på min 9-5:a och undrar nu vad det är jag måste täcka. Har hört något om fördelardosan, varför, vart sitter den?

Något mer jag måste tänka på? Kan man använda högtryckstvätt samt avfettning eller vad ska man använda?

Audi S4 2.7 BiT Nordic

Chaffis Farssa. (Fr.o.m. 060314)
1 660 Inlägg
25 oktober 2006
#2
Bild på tändkablar: http://www.biltema.se/Archive/ProductCat/bil/Tandkabel.jpg
Bild på ett fördelarlock: http://www.biltema.se/Archive/ProductCat/bil/F%F6rdelarlock.jpg
Bild på tänspole: http://www.biltema.se/Archive%5CProduct_images%5C53%5CSmall%5C53-400_s.jpgeller
http://www.biltema.se/Archive%5CProduct_images%5C53%5CSmall%5C53-403_s.jpg
Fördelaren är saken med fördelarlock längst upp. På fördelarlocket sitter 5 tändkablar (varav 4 till motorn och en till tändspole).
I övrigt så var aktsam på kontaktstycken o andra el/elektronikdetaljer.
Senast redigerat av GT90 (25 oktober 2006)


157 Inlägg
25 oktober 2006
Trådstartare
#3
GT90 skrev:
Bild på tändkablar: http://www.biltema.se/Archive/ProductCa … dkabel.jpg
Bild på ett fördelarlock: http://www.biltema.se/Archive/ProductCa … arlock.jpg
Bild på tänspole: http://www.biltema.se/Archive%5CProduct … -400_s.jpgeller
http://www.biltema.se/Archive%5CProduct … -403_s.jpg
Fördelaren är saken med fördelarlock längst upp. På fördelarlocket sitter 5 tändkablar (varav 4 till motorn och en till tändspole).
I övrigt så var aktsam på kontaktstycken o andra el/elektronikdetaljer.

Bör jag alltså täcka dessa så att det ej kommer in vatten?

Audi S4 2.7 BiT Nordic

Chaffis Farssa. (Fr.o.m. 060314)
1 660 Inlägg
25 oktober 2006
#4
Jaa, eller åtminstone försöka undvika att spruta / spola rakt på dom..


1 723 Inlägg
25 oktober 2006
#5
Finns det inget "bättre" sätt att tvätta motorn på? Alla som skriver inlägg här om sin motortvätt de gjort får ju inte igång bilen efteråt, alt. så går den som en kratta.

Det jag ser framför mig är killen i OKQ8 reklamen som drar på med högtrycken rakt ner i motorn.

Lastbilsmekaniker
3 878 Inlägg
25 oktober 2006
#6
Hej, nu är det så att saab 9-5 inte har varken fördelare eller tändkablar.. Det är ersatt med en DI-kasett men den kontakten kan du ju täcka över (DI-Kasetten är den förgade delen mitt på ventilkåpan... Sen är det diverse kontakter du kan fösöka undvika men annars så är det bara o blåsa på...


5 710 Inlägg
25 oktober 2006
#7
Jag brukar tejpa mina skarvar på DI-kasetten enligt de röda stecken på bilden för att föhindra att vatten rinner ned till tändstiften.
Finns risk för överslag vilket kan bli dyrt.....:
http://www.geting.se/image.php/11615-Di.JPG

MVH Jonas
..............

???
661 Inlägg
2 november 2006
#8
aldrig haft nåra problem alls när ja motortvättat nån bil faktist... jobbat som rekondare i flera år och inte lyckats "döda" någon bil.
vissa går lite knackigt efter men efter nån minut har fukten tränkt bort... bara o flåsa på smile
massa avfettning o högtryck tongue


Lastbilschaufför
186 Inlägg
2 november 2006
#9
Är det en bil me mycke el å sånt försöker man att ta för hand helst...iaf. jag...!

Ride Hard-Die Free!

798 Inlägg
2 november 2006
#10
Jag drog avfettning, svamp och vattenslang med ganska bra tryck. Täckte över batteri och lät bli att fylla luftfiltret med vatten. Saabarna har ju kåpor över allting så det är egentligen inte så mycket som kan gå fel.

Högtryckstvätt låter dock tveksamt...


5 710 Inlägg
3 november 2006
#11
Får väl lägga upp lite "bildbevis" då wink

Motortvättad DI-kasett till en 9-5:a....:
http://www.geting.se/image.php/12684-15297AkesDIkasett1.jpg

http://www.geting.se/image.php/11357-28518AkesDIkasett2.jpg

Bilen motortvättades och dog kort efter uppstart.
2600 kronor senare gick den igen smile

MVH Jonas
..............

???
661 Inlägg
9 november 2006
#12
timnordlof skrev:
Jag drog avfettning, svamp och vattenslang med ganska bra tryck. Täckte över batteri och lät bli att fylla luftfiltret med vatten. Saabarna har ju kåpor över allting så det är egentligen inte så mycket som kan gå fel.

Högtryckstvätt låter dock tveksamt...

absolut inga problem alls smile
ska ju kanske inte gå 2cm ifrån känsliga delar under huven.
men annars e de ingen fara...


Lastbilsmekaniker
3 878 Inlägg
12 november 2006
#13
SaabTony skrev:
timnordlof skrev:
Jag drog avfettning, svamp och vattenslang med ganska bra tryck. Täckte över batteri och lät bli att fylla luftfiltret med vatten. Saabarna har ju kåpor över allting så det är egentligen inte så mycket som kan gå fel.

Högtryckstvätt låter dock tveksamt...

absolut inga problem alls smile
ska ju kanske inte gå 2cm ifrån känsliga delar under huven.
men annars e de ingen fara...

Precis, rent mekaniska delar är ingen fara, läcker inte motorn ut så läcker den inte in heller även om man självklart ska akta elköret...


???
661 Inlägg
25 november 2006
#14
bumpe skrev:
SaabTony skrev:
timnordlof skrev:
Jag drog avfettning, svamp och vattenslang med ganska bra tryck. Täckte över batteri och lät bli att fylla luftfiltret med vatten. Saabarna har ju kåpor över allting så det är egentligen inte så mycket som kan gå fel.

Högtryckstvätt låter dock tveksamt...

absolut inga problem alls smile
ska ju kanske inte gå 2cm ifrån känsliga delar under huven.
men annars e de ingen fara...

Precis, rent mekaniska delar är ingen fara, läcker inte motorn ut så läcker den inte in heller även om man självklart ska akta elköret...

hehe så sant... självklart ska man inte gå 2cm ifrån med högtryck på slangar o el etc.
men håller man sprutan en bit upp (halvmeter) så e de ju lugnt.
lite sunt förnuft me andra ord smile


157 Inlägg
25 november 2006
Trådstartare
#15
Tack för alla bra svar men nu får det nog vänta till våren. Ska in med älsklingen på motordialys under vintern också!

Audi S4 2.7 BiT Nordic


Sök