4493
Sök

Turboras på renoverad turbo ?

121 Inlägg
3 maj 2013
Trådstartare
#1
Tjena, Jag har lite problem med min turbo. Olja in på den går alltså inte gänga ner i max utan sticker upp en bit? Men turbon får smörjning som den ska med tanke på att den pressar ur olja igenom avgashuset eller hur man ska förklara. Returen är fräsh och inge koks, lätt med avrinning också och går rakt ner i tråget.

Därför den blåryker vid växling och tar även vatten ( skickar hyffsat med rök bak ). Men oljan och vattnet är hur fint som helst.


Bilen det rör sig om en är Nissan sunny gtir.

Hhehehehhest
375 Inlägg
3 maj 2013
#2
Skulle gissa på att nippeln till olja in är konisk. Hur länge sedan är det turbon fick sig renoveringen? Gjordes den i garaget själv? Inge sprickor i turbon?

Är det glidlager eller kullagrad turbo?
Senast redigerat av Nyman1337 (3 maj 2013)

Det finns inget som gör kvinnor så vackra som alkohol och stängningsdags..

121 Inlägg
3 maj 2013
Trådstartare
#3
Nyman1337 skrev:
Skulle gissa på att nippeln till olja in är konisk. Hur länge sedan är det turbon fick sig renoveringen? Gjordes den i garaget själv? Inge sprickor i turbon?

Jajjamen den är konisk, Den vart renoverad för ca 5 månader sen, Men har endast gått ca 150 mil pga vinterförvaring. Den vart inlämnad på firma för renoveringen. Jag har ej hunnit tagit isär den ännu för att titta efter sprickor

121 Inlägg
3 maj 2013
Trådstartare
#4
Jag tror den är kullagrad, Vet ej säkert dock

7 277 Inlägg
3 maj 2013
#5
Om den är kullagrad så ska den inte ha för högt oljetryck in för då pressas oljan ut genom tätningarna.
Därför den kan blåryka även om turbon är i bra skick.
Man bör därför montera en passande restriktor precis före turbon.


4 767 Inlägg
3 maj 2013
#6
Jag tror också på restriktor. För mkt olja in så hinner det inte rinna undan i returen ochddå pressar den ut genom lagrena.
Firman som renoverade turbon åt dej borde kunna rekommendera lämplig storlek på restriktor.

Projekttråd: Nissan Skyline GTS-25TM JUN -95
Gilla EvoG på Facebook! facebook.com/EvolutionGarage
Använder produkter från: Sonax Bilvård

121 Inlägg
3 maj 2013
Trådstartare
#7
Brains skrev:
Om den är kullagrad så ska den inte ha för högt oljetryck in för då pressas oljan ut genom tätningarna.
Därför den kan blåryka även om turbon är i bra skick.
Man bör därför montera en passande restriktor precis före turbon.

okej, tack för svar! Det är original ledningar som den sitter med. Så tror ej det sitter någon resistor där, Har inte sett någon i alla fall.

George
1 956 Inlägg
3 maj 2013
#8
Det ska sitta restriktor på banjobulten.

Bmw e36 330 Turbo Projekt
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=316119
Det är inte farten som dödar......... Det är det plötsliga stoppet!

4 767 Inlägg
3 maj 2013
#9
Det finns ju en möjlighet att själva banjobulten e utbytt under årens lopp, till en utan restriktor.

Projekttråd: Nissan Skyline GTS-25TM JUN -95
Gilla EvoG på Facebook! facebook.com/EvolutionGarage
Använder produkter från: Sonax Bilvård

121 Inlägg
3 maj 2013
Trådstartare
#10
Sitter bara 2 st banjobultar till turbon, och dem är till vattenkylningen. Den till oljan är bara själva " anslutningen " till turbon konisk på.

Svårt å förklara, ska se ifall jag möjligtvis har en bild på det
Senast redigerat av Merzacl500 (3 maj 2013)

121 Inlägg
3 maj 2013
Trådstartare
#11
http://shop.klracing.se/sv/artiklar/mot … m10x1.html



Påminner riktigt mycket om den på bilden, Den till oljan alltså.

7 277 Inlägg
3 maj 2013
#12
Merzacl500 skrev:
http://shop.klracing.se/sv/artiklar/motor-_-tuning/turbo-_-tillbehor/olje-ledning/an4-till-m10x1.html



Påminner riktigt mycket om den på bilden, Den till oljan alltså.

Bara att kolla ifall hålet är stort eller jättelitet.


121 Inlägg
3 maj 2013
Trådstartare
#13
Brains skrev:
Merzacl500 skrev:
http://shop.klracing.se/sv/artiklar/motor-_-tuning/turbo-_-tillbehor/olje-ledning/an4-till-m10x1.html



Påminner riktigt mycket om den på bilden, Den till oljan alltså.

Bara att kolla ifall hålet är stort eller jättelitet.

Tänkte du in till turbon nu eller från ledningen ?

4 767 Inlägg
4 maj 2013
#14
Olja till.

Returen ska va så stor som möjligt, typ smile

Projekttråd: Nissan Skyline GTS-25TM JUN -95
Gilla EvoG på Facebook! facebook.com/EvolutionGarage
Använder produkter från: Sonax Bilvård

121 Inlägg
4 maj 2013
Trådstartare
#15
olja till hålet är ganska stort igentligen, Returen är stor och dragen rakt så inga problem med avrinning ska det vara smile

Hhehehehhest
375 Inlägg
4 maj 2013
#16
Hur stort är hålet till oljan in?

Det finns inget som gör kvinnor så vackra som alkohol och stängningsdags..

121 Inlägg
5 maj 2013
Trådstartare
#17
jadu, Vågar ej gissa på rak arm, ska plocka ner senare idag och då kommer jag tillbaka med exakta siffror smile

121 Inlägg
21 maj 2013
Trådstartare
#18
Tjena, Plockade ner turbon idag och möttes av detta! ( liten bild, gå in på min profil --> foto album för bättre bild )

https://www1.garaget.org/gallery/images/176/175364/175364-2e11c3c7aef320c1e790d077e512a9e8.jpg


någon som vågar sig på en gissning om varför det har tryckt ur sig olja ?


Mvh
Senast redigerat av Merzacl500 (21 maj 2013)

121 Inlägg
21 maj 2013
Trådstartare
#19
Har tänkt försöka köpa en ny turbo, men skulle vara roligt att få veta på ett ungefär varför det blev så där. Kan tätt vevhus vent vara boven? Men bilen har ej rykt då man rycker upp oljesticka, den har inte heller läckt / tryckt ur sig olja någon annanstans.

4 767 Inlägg
21 maj 2013
#20
Har du för mkt olja in i turbon så blir det sådär. Då hinner inte oljan rinna undan i returen, för returen är det inget tryck på utan bara "själv rinn". Och då pressas oljan ut genom lager och packningar istället.. Och då ser det ut som på din bild. sad

Min gissning är som vi tidigare diskuterat att du behöver ha en restriktor på oljetillförseln.

Fixade din bildlänk också.

Projekttråd: Nissan Skyline GTS-25TM JUN -95
Gilla EvoG på Facebook! facebook.com/EvolutionGarage
Använder produkter från: Sonax Bilvård


Sök