2869
Sök

CE-körkort, intensiv, pris, bra att veta...

146 Inlägg
4 maj 2013
Trådstartare
Ska ta CE-kort nu tänkte jag! Bor nere i småland och vill ta det snabbast möjligast, alltså intensivkurs. Någon som har förslag runt småland, bleking, skåne o halland? Behöver inte va där ifall det nu ska är en suverän utbildning ni har o komma med samt ett eventuellt boende. Utveckla gärna också hur dessa 140h YKB fungerar ihop med kursen? Priser, bra att veta o etc?
Vet inte var jag ska lägga tråden o ha inte letat mer än några minuter så admin får ursäkta min lathet.

TACKSAM för svar!

big_smilebig_smile

Skrev i en annan tråd men får sammanfoga i så fall.
Senast redigerat av tragedy (4 maj 2013)

Ratthållare PÅ Elite Nivå
5 650 Inlägg
4 maj 2013
drygt 20 k per körkort. 25 k cirka för YKB lär vell ta närmare ett halvår och klara allt om de flyter på som de ska

Volvo tönt... =)
2 349 Inlägg
4 maj 2013
sedan vill jag minnas att man måste ha ett C plastkort i handen innan man kan börja på tillhörande E, men det kan vara gammal info?

146 Inlägg
4 maj 2013
Trådstartare
ok, 20k är mindre än jag trodde, gäller det intensiv oxå? YKB är alltså bara dessa 140h teori som måste förnyas var 5e år? förklara gärna vad YKB innebär.

xoff: jag har inte hört talas om det men låter rätt logiskt!

har ni några tips på körskolor?

5 650 Inlägg
4 maj 2013
20 k är vad körskolorna säger att medel är kan både va biligare och dyrare .

ykb är för att få köra i yrkestrafik dvs ta betalt för de man gör. inge märkvärdigt med den sitta på lektioner 8 timmar om dagen i 1 månad göra ett teoriprov på de med.
och sen förnya de var 5 år en delkurs om året som arbetsgivaren pyntar om man jobbar dvs

5 650 Inlägg
4 maj 2013
Xoff skrev:
sedan vill jag minnas att man måste ha ett C plastkort i handen innan man kan börja på tillhörande E, men det kan vara gammal info?

behöver nog inte ha själva kortet i handen men du lär ju inte äns få boka teorin för E utan att ha klarat uppkörningen för C

146 Inlägg
4 maj 2013
Trådstartare
MrEricsson skrev:

ykb är för att få köra i yrkestrafik dvs ta betalt för de man gör. inge märkvärdigt med den sitta på lektioner 8 timmar om dagen i 1 månad göra ett teoriprov på de med.
och sen förnya de var 5 år en delkurs om året som arbetsgivaren pyntar om man jobbar dvs

schysst! vet inte om d hjälpen men kör budbil idag, den största tillåtna MB sprinter med bakgavellift. vet inte om det hjälper men borde storleksmässigt va en fördel, inte i själva körning. vet att min polare som är bärgare kör 6växlad men det är inte ofta man hör det.

om ykb låter helt sjukt för dom som redan har. är det alltså så att du tar ditt C-körkort men sen får du inte köra lastbilen innan du har YKB 140h färdigt? eller man kan inte ta det innan man gjort dessa 140h?

5 650 Inlägg
4 maj 2013
tragedy skrev:
MrEricsson skrev:

schysst! vet inte om d hjälpen men kör budbil idag, den största tillåtna MB sprinter med bakgavellift. vet inte om det hjälper men borde storleksmässigt va en fördel, inte i själva körning. vet att min polare som är bärgare kör 6växlad men det är inte ofta man hör det.

om ykb låter helt sjukt för dom som redan har. är det alltså så att du tar ditt C-körkort men sen får du inte köra lastbilen innan du har YKB 140h färdigt? eller man kan inte ta det innan man gjort dessa 140h?

YKB är bara för och få jobba
har man ingen YKB så äre privat körning man får göra vilket är rätt meninglöst för hur många dundrar runt med CE ekipage på fritiden

Varningar: För många..
2 552 Inlägg
4 maj 2013
Planerar också att ta CE-behörigheten nu i sommar och enligt de jag har hört med kommer totalpriset landa på ca: 20 000 kr.

YKB fixade jag i vintras för 11 000 kr smile I överlag en ganska meningslös kurs enligt mitt tycke, men ett fåtal moment var väldigt nyttiga.

Sing loud and clear until the game is done, sing Chelsea everyone

53 Inlägg
4 maj 2013
Är man över 21 år så ska man läsa 140 timmar YKB, varav dessa är 130 timmar teori och 10 timmar körning.
Teorin omfattar områden som körteknik, ergonomi, hälsa, lagar, regler, kundfokus, säkerhet, lastsäkring osv.
Lastbil får man köra med enbart C-kortet men för att få köra yrkesmässigt så krävs YKB (som föregående talare också nämnt). Du behöver alltså inte ha gjort YKB:n för att kunna ta C-kort.
Sen kan det också vara bra att ha läst ADR-utbildning (transport av farligt gods) samt ha truckkort (eller utbildningsintyg för truckförare, som det fint heter) beroende på vad du tänkt jobba med. smile

Mvh

146 Inlägg
4 maj 2013
Trådstartare
MrEricsson skrev:
har man ingen YKB så äre privat körning man får göra vilket är rätt meninglöst för hur många dundrar runt med CE ekipage på fritiden

IceEyes skrev:
Planerar också att ta CE-behörigheten nu i sommar och enligt de jag har hört med kommer totalpriset landa på ca: 20 000 kr.

YKB fixade jag i vintras för 11 000 kr smile I överlag en ganska meningslös kurs enligt mitt tycke, men ett fåtal moment var väldigt nyttiga.

då kan jag inte ens övningsköra på trafikskola utan YKB? får man övningsköra med privatperson(som har CE) som vanligt bara han har handledarutb eller måste va licensierad körskolelärare?

IceEyes, YKB i vintras,hur fort gick d? berätta mer? hur långa va lektionerna? kan man ta det under tiden man jobbar eller måste man va ledig mkt?

Varningar: För många..
2 552 Inlägg
4 maj 2013
tragedy skrev:
MrEricsson skrev:

IceEyes skrev:

då kan jag inte ens övningsköra på trafikskola utan YKB? får man övningsköra med privatperson(som har CE) som vanligt bara han har handledarutb eller måste va licensierad körskolelärare?

IceEyes, YKB i vintras,hur fort gick d? berätta mer? hur långa va lektionerna? kan man ta det under tiden man jobbar eller måste man va ledig mkt?

4 veckor, måndag till fredag från kl 08 till 16.

Man avslutar kursen med ett teoriprov i stil med det vanliga teoriprovet. Du kan både övningsköra och ta CE-kortet utan YKB, men för att kunna köra yrkesmässigt behöver du YBK-beviset.

Sing loud and clear until the game is done, sing Chelsea everyone

5 650 Inlägg
4 maj 2013
moessan skrev:
Är man över 21 år så ska man läsa 140 timmar YKB, varav dessa är 130 timmar teori och 10 timmar körning.
Teorin omfattar områden som körteknik, ergonomi, hälsa, lagar, regler, kundfokus, säkerhet, lastsäkring osv.
Lastbil får man köra med enbart C-kortet men för att få köra yrkesmässigt så krävs YKB (som föregående talare också nämnt). Du behöver alltså inte ha gjort YKB:n för att kunna ta C-kort.
Sen kan det också vara bra att ha läst ADR-utbildning (transport av farligt gods) samt ha truckkort (eller utbildningsintyg för truckförare, som det fint heter) beroende på vad du tänkt jobba med. smile

Mvh

beror ju helt på vad man tar de oxå när jag gjorde YKB hade vi inga 10 timmar körträning vi satt 140 tim i skolbänken

2 174 Inlägg
4 maj 2013
Jag har tagit CE med ca 50 timmar körning totalt C och E, mycket backning och stadskörning, YKb kurs, Adr m.m har kostat mig 110 totalt och jag har klarat allt första försöket.

Går säkert ta lite billigare, men när du sitter med 36 ton sprängämne är det bra om du vet hur du gör!

146 Inlägg
4 maj 2013
Trådstartare
moessan skrev:

Mvh

missade denna schyssta info! det är en hel del o som dom gamla chaufförerna säger, d är ett helvete o ta C/CE nu! finns det någonstans man kan ta allt i en smäll, att man få farligt gods, YKB, truck o hela alltet på en o samma utb? vill inte ta en YK utbildning på 1 termin eller 2.

fast kanske inbillar mig att d kan gå fortare än va d egentligen gör o tar. men oxå läst att d är lättare o ta kortet än va man tror.

146 Inlägg
4 maj 2013
Trådstartare
hangman skrev:
Jag har tagit CE med ca 50 timmar körning totalt C och E, mycket backning och stadskörning, YKb kurs, Adr m.m har kostat mig 110 totalt och jag har klarat allt första försöket.

Går säkert ta lite billigare, men när du sitter med 36 ton sprängämne är det bra om du vet hur du gör!

låter jävligt mkt men absolut inte omöjligt då bara dom 50 timmarna körlektioner du tagit kostat sin beskörda del! som du säger är d bättre med för mkt info o erfarenhet än för lite.

sen sägs d ju här i tråden att d kostar 20-25k per körkort alltså 40-50k utan ADR o YKB då givetvis.
jag avvaktar o väntar på mer inlägg o erfarenheter.

SUPERTACK för den info ni delat!!!

yrkeschaffis
54 Inlägg
4 maj 2013
Kör själv lastbil idag och har tänkt skola om mig,inte för att jag inte gillar jobbet utanför att denna bransch är på utdöende. Du kan gå o ta vilka kurser du vill men 2014 är dom inte värda ett skit när det finns folk som jobbar för 8000kr i månaden

Säger inte att du ska ge upp din dröm,men ta dig en funderare

146 Inlägg
4 maj 2013
Trådstartare
mopar81 skrev:
Kör själv lastbil idag och har tänkt skola om mig,inte för att jag inte gillar jobbet utanför att denna bransch är på utdöende. Du kan gå o ta vilka kurser du vill men 2014 är dom inte värda ett skit när det finns folk som jobbar för 8000kr i månaden

Säger inte att du ska ge upp din dröm,men ta dig en funderare

d sägs ju att d kommer bli så, jag personligen tror inte att d händer så tidigt men d är en annan historia. vill som sagt uppfylla min dröm en gång för alla. haft drömmen sen man va liten grabb så ger mig fan på att jag ska ha d även om d kostar mer än va d smakar. transport är ngt som bara kommer öka med tiden så tror på branchen även om den inte är så bra betald.

53 Inlägg
4 maj 2013
MrEricsson skrev:
moessan skrev:

Mvh

beror ju helt på vad man tar de oxå när jag gjorde YKB hade vi inga 10 timmar körträning vi satt 140 tim i skolbänken

Trodde det var obligatoriskt med praktisk körning när man läste YKB-grundutbildning, men kanske har fel.

tragedy skrev:
moessan skrev:

Mvh

missade denna schyssta info! det är en hel del o som dom gamla chaufförerna säger, d är ett helvete o ta C/CE nu! finns det någonstans man kan ta allt i en smäll, att man få farligt gods, YKB, truck o hela alltet på en o samma utb? vill inte ta en YK utbildning på 1 termin eller 2.

fast kanske inbillar mig att d kan gå fortare än va d egentligen gör o tar. men oxå läst att d är lättare o ta kortet än va man tror.

Är som sagt en del att läsa! Skulle rekommendera att du kollade upp om du skulle få gå Yrkesförarutbildningen genom arbetsförmedlingen.

146 Inlägg
4 maj 2013
Trådstartare
moessan skrev:
Är som sagt en del att läsa! Skulle rekommendera att du kollade upp om du skulle få gå Yrkesförarutbildningen genom arbetsförmedlingen.

jag har redan gjort detta o jag får inte detta pga att jag jobbar! skitsurt verkligen men ska va lycklig att jag har ett jobb iofs.

Sök