Ska ta CE-kort nu tänkte jag! Bor nere i småland och vill ta det snabbast möjligast, alltså intensivkurs. Någon som har förslag runt småland, bleking, skåne o halland? Behöver inte va där ifall det nu ska är en suverän utbildning ni har o komma med samt ett eventuellt boende. Utveckla gärna också hur dessa 140h YKB fungerar ihop med kursen? Priser, bra att veta o etc? Vet inte var jag ska lägga tråden o ha inte letat mer än några minuter så admin får ursäkta min lathet.
TACKSAM för svar!
Skrev i en annan tråd men får sammanfoga i så fall.
ok, 20k är mindre än jag trodde, gäller det intensiv oxå? YKB är alltså bara dessa 140h teori som måste förnyas var 5e år? förklara gärna vad YKB innebär.
xoff: jag har inte hört talas om det men låter rätt logiskt!
20 k är vad körskolorna säger att medel är kan både va biligare och dyrare .
ykb är för att få köra i yrkestrafik dvs ta betalt för de man gör. inge märkvärdigt med den sitta på lektioner 8 timmar om dagen i 1 månad göra ett teoriprov på de med. och sen förnya de var 5 år en delkurs om året som arbetsgivaren pyntar om man jobbar dvs
20 k är vad körskolorna säger att medel är kan både va biligare och dyrare .
ykb är för att få köra i yrkestrafik dvs ta betalt för de man gör. inge märkvärdigt med den sitta på lektioner 8 timmar om dagen i 1 månad göra ett teoriprov på de med. och sen förnya de var 5 år en delkurs om året som arbetsgivaren pyntar om man jobbar dvs
schysst! vet inte om d hjälpen men kör budbil idag, den största tillåtna MB sprinter med bakgavellift. vet inte om det hjälper men borde storleksmässigt va en fördel, inte i själva körning. vet att min polare som är bärgare kör 6växlad men det är inte ofta man hör det.
om ykb låter helt sjukt för dom som redan har. är det alltså så att du tar ditt C-körkort men sen får du inte köra lastbilen innan du har YKB 140h färdigt? eller man kan inte ta det innan man gjort dessa 140h?
20 k är vad körskolorna säger att medel är kan både va biligare och dyrare .
ykb är för att få köra i yrkestrafik dvs ta betalt för de man gör. inge märkvärdigt med den sitta på lektioner 8 timmar om dagen i 1 månad göra ett teoriprov på de med. och sen förnya de var 5 år en delkurs om året som arbetsgivaren pyntar om man jobbar dvs
schysst! vet inte om d hjälpen men kör budbil idag, den största tillåtna MB sprinter med bakgavellift. vet inte om det hjälper men borde storleksmässigt va en fördel, inte i själva körning. vet att min polare som är bärgare kör 6växlad men det är inte ofta man hör det.
om ykb låter helt sjukt för dom som redan har. är det alltså så att du tar ditt C-körkort men sen får du inte köra lastbilen innan du har YKB 140h färdigt? eller man kan inte ta det innan man gjort dessa 140h?
YKB är bara för och få jobba har man ingen YKB så äre privat körning man får göra vilket är rätt meninglöst för hur många dundrar runt med CE ekipage på fritiden
Är man över 21 år så ska man läsa 140 timmar YKB, varav dessa är 130 timmar teori och 10 timmar körning. Teorin omfattar områden som körteknik, ergonomi, hälsa, lagar, regler, kundfokus, säkerhet, lastsäkring osv. Lastbil får man köra med enbart C-kortet men för att få köra yrkesmässigt så krävs YKB (som föregående talare också nämnt). Du behöver alltså inte ha gjort YKB:n för att kunna ta C-kort. Sen kan det också vara bra att ha läst ADR-utbildning (transport av farligt gods) samt ha truckkort (eller utbildningsintyg för truckförare, som det fint heter) beroende på vad du tänkt jobba med.
YKB är bara för och få jobba har man ingen YKB så äre privat körning man får göra vilket är rätt meninglöst för hur många dundrar runt med CE ekipage på fritiden
IceEyes skrev:
Planerar också att ta CE-behörigheten nu i sommar och enligt de jag har hört med kommer totalpriset landa på ca: 20 000 kr.
YKB fixade jag i vintras för 11 000 kr I överlag en ganska meningslös kurs enligt mitt tycke, men ett fåtal moment var väldigt nyttiga.
då kan jag inte ens övningsköra på trafikskola utan YKB? får man övningsköra med privatperson(som har CE) som vanligt bara han har handledarutb eller måste va licensierad körskolelärare?
IceEyes, YKB i vintras,hur fort gick d? berätta mer? hur långa va lektionerna? kan man ta det under tiden man jobbar eller måste man va ledig mkt?
YKB är bara för och få jobba har man ingen YKB så äre privat körning man får göra vilket är rätt meninglöst för hur många dundrar runt med CE ekipage på fritiden
IceEyes skrev:
Planerar också att ta CE-behörigheten nu i sommar och enligt de jag har hört med kommer totalpriset landa på ca: 20 000 kr.
YKB fixade jag i vintras för 11 000 kr I överlag en ganska meningslös kurs enligt mitt tycke, men ett fåtal moment var väldigt nyttiga.
då kan jag inte ens övningsköra på trafikskola utan YKB? får man övningsköra med privatperson(som har CE) som vanligt bara han har handledarutb eller måste va licensierad körskolelärare?
IceEyes, YKB i vintras,hur fort gick d? berätta mer? hur långa va lektionerna? kan man ta det under tiden man jobbar eller måste man va ledig mkt?
4 veckor, måndag till fredag från kl 08 till 16.
Man avslutar kursen med ett teoriprov i stil med det vanliga teoriprovet. Du kan både övningsköra och ta CE-kortet utan YKB, men för att kunna köra yrkesmässigt behöver du YBK-beviset.
Sing loud and clear until the game is done, sing Chelsea everyone
Är man över 21 år så ska man läsa 140 timmar YKB, varav dessa är 130 timmar teori och 10 timmar körning. Teorin omfattar områden som körteknik, ergonomi, hälsa, lagar, regler, kundfokus, säkerhet, lastsäkring osv. Lastbil får man köra med enbart C-kortet men för att få köra yrkesmässigt så krävs YKB (som föregående talare också nämnt). Du behöver alltså inte ha gjort YKB:n för att kunna ta C-kort. Sen kan det också vara bra att ha läst ADR-utbildning (transport av farligt gods) samt ha truckkort (eller utbildningsintyg för truckförare, som det fint heter) beroende på vad du tänkt jobba med.
Mvh
beror ju helt på vad man tar de oxå när jag gjorde YKB hade vi inga 10 timmar körträning vi satt 140 tim i skolbänken
Jag har tagit CE med ca 50 timmar körning totalt C och E, mycket backning och stadskörning, YKb kurs, Adr m.m har kostat mig 110 totalt och jag har klarat allt första försöket.
Går säkert ta lite billigare, men när du sitter med 36 ton sprängämne är det bra om du vet hur du gör!
Är man över 21 år så ska man läsa 140 timmar YKB, varav dessa är 130 timmar teori och 10 timmar körning. Teorin omfattar områden som körteknik, ergonomi, hälsa, lagar, regler, kundfokus, säkerhet, lastsäkring osv. Lastbil får man köra med enbart C-kortet men för att få köra yrkesmässigt så krävs YKB (som föregående talare också nämnt). Du behöver alltså inte ha gjort YKB:n för att kunna ta C-kort. Sen kan det också vara bra att ha läst ADR-utbildning (transport av farligt gods) samt ha truckkort (eller utbildningsintyg för truckförare, som det fint heter) beroende på vad du tänkt jobba med.
Mvh
missade denna schyssta info! det är en hel del o som dom gamla chaufförerna säger, d är ett helvete o ta C/CE nu! finns det någonstans man kan ta allt i en smäll, att man få farligt gods, YKB, truck o hela alltet på en o samma utb? vill inte ta en YK utbildning på 1 termin eller 2.
fast kanske inbillar mig att d kan gå fortare än va d egentligen gör o tar. men oxå läst att d är lättare o ta kortet än va man tror.
Jag har tagit CE med ca 50 timmar körning totalt C och E, mycket backning och stadskörning, YKb kurs, Adr m.m har kostat mig 110 totalt och jag har klarat allt första försöket.
Går säkert ta lite billigare, men när du sitter med 36 ton sprängämne är det bra om du vet hur du gör!
låter jävligt mkt men absolut inte omöjligt då bara dom 50 timmarna körlektioner du tagit kostat sin beskörda del! som du säger är d bättre med för mkt info o erfarenhet än för lite.
sen sägs d ju här i tråden att d kostar 20-25k per körkort alltså 40-50k utan ADR o YKB då givetvis. jag avvaktar o väntar på mer inlägg o erfarenheter.
Kör själv lastbil idag och har tänkt skola om mig,inte för att jag inte gillar jobbet utanför att denna bransch är på utdöende. Du kan gå o ta vilka kurser du vill men 2014 är dom inte värda ett skit när det finns folk som jobbar för 8000kr i månaden
Säger inte att du ska ge upp din dröm,men ta dig en funderare
Kör själv lastbil idag och har tänkt skola om mig,inte för att jag inte gillar jobbet utanför att denna bransch är på utdöende. Du kan gå o ta vilka kurser du vill men 2014 är dom inte värda ett skit när det finns folk som jobbar för 8000kr i månaden
Säger inte att du ska ge upp din dröm,men ta dig en funderare
d sägs ju att d kommer bli så, jag personligen tror inte att d händer så tidigt men d är en annan historia. vill som sagt uppfylla min dröm en gång för alla. haft drömmen sen man va liten grabb så ger mig fan på att jag ska ha d även om d kostar mer än va d smakar. transport är ngt som bara kommer öka med tiden så tror på branchen även om den inte är så bra betald.
Är man över 21 år så ska man läsa 140 timmar YKB, varav dessa är 130 timmar teori och 10 timmar körning. Teorin omfattar områden som körteknik, ergonomi, hälsa, lagar, regler, kundfokus, säkerhet, lastsäkring osv. Lastbil får man köra med enbart C-kortet men för att få köra yrkesmässigt så krävs YKB (som föregående talare också nämnt). Du behöver alltså inte ha gjort YKB:n för att kunna ta C-kort. Sen kan det också vara bra att ha läst ADR-utbildning (transport av farligt gods) samt ha truckkort (eller utbildningsintyg för truckförare, som det fint heter) beroende på vad du tänkt jobba med.
Mvh
beror ju helt på vad man tar de oxå när jag gjorde YKB hade vi inga 10 timmar körträning vi satt 140 tim i skolbänken
Trodde det var obligatoriskt med praktisk körning när man läste YKB-grundutbildning, men kanske har fel.
tragedy skrev:
moessan skrev:
Är man över 21 år så ska man läsa 140 timmar YKB, varav dessa är 130 timmar teori och 10 timmar körning. Teorin omfattar områden som körteknik, ergonomi, hälsa, lagar, regler, kundfokus, säkerhet, lastsäkring osv. Lastbil får man köra med enbart C-kortet men för att få köra yrkesmässigt så krävs YKB (som föregående talare också nämnt). Du behöver alltså inte ha gjort YKB:n för att kunna ta C-kort. Sen kan det också vara bra att ha läst ADR-utbildning (transport av farligt gods) samt ha truckkort (eller utbildningsintyg för truckförare, som det fint heter) beroende på vad du tänkt jobba med.
Mvh
missade denna schyssta info! det är en hel del o som dom gamla chaufförerna säger, d är ett helvete o ta C/CE nu! finns det någonstans man kan ta allt i en smäll, att man få farligt gods, YKB, truck o hela alltet på en o samma utb? vill inte ta en YK utbildning på 1 termin eller 2.
fast kanske inbillar mig att d kan gå fortare än va d egentligen gör o tar. men oxå läst att d är lättare o ta kortet än va man tror.
Är som sagt en del att läsa! Skulle rekommendera att du kollade upp om du skulle få gå Yrkesförarutbildningen genom arbetsförmedlingen.