Tjenare , Vet att det finns flera trådar gällande detta men så rörigt att läsa igenom osv .
Vill ha tips på bilar med lite snålare bränsleförbrukning som inte kostar massa i inköp då jag redan har audin men kommer kanske börja studera igen och då pendla ca 10 mil enkel resa dvs 20 mil tor på e4 (90-120km/h). Audin ligger runt 0.9 vilket jag inte tycker är jätte mycket med tanke på storleken men vore ändå bra med billigare .
Så letar alltså efter en bil som man kan ligga på motorvägen med dvs runt 120km/h+ utan att känna att den flyger iväg och drar skapligt lite bränsle . Vet att ju fortare man kör desto mer drar den så därför undrar jag om det finns nått alternativ när man ska köra såppas fort så lär väll en 1,3L t.ex dra mer pga högt varvtal etc .
Många av småbilarna tappar på motorvägen och det är inte ovanligt att de drar samma som en normalstor/stor bil.
6växlad låda och diesel är en bra start iaf, min V70 D5 ligger strax över 2000rpm i 120km/h medans kollegans Toyota Auris varvar 3500rpm i samma fart.
-=[Performance by Torpis]=- Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Jag har ägt en bil som gått riktigt billigt: VW Jetta Turbo Diesel! Dom drar nog lite mer i 140, men i 100-120 går dom otroligt billigt. Under min ägo låg jag på 0.4-0.5.
Billig skatt, 3400 på ett år. Detta pga låg effekt och låg vikt. Försäkring är så billig som den kan bli.
Många av småbilarna tappar på motorvägen och det är inte ovanligt att de drar samma som en normalstor/stor bil.
6växlad låda och diesel är en bra start iaf, min V70 D5 ligger strax över 2000rpm i 120km/h medans kollegans Toyota Auris varvar 3500rpm i samma fart.
mm dom blir lätt törstiga när farten ökar.
har en Seat arosa 1.4i 60hk och tanten pendlar med den brukar ligga konstant mellan 110-130 då snittar den 0.63 en fartsänkning till max 100km/h så ligger den på 0.58
kan oxå tillägga att extra ljusen gör att den ökar från 0.63 till 0.67 så det påverkar oxå
alla bilar har sin magiska gräns när den börjar dra mer bränsle.
den sista bilen på jorden jag skulle välja är iallfall lupo 3l pga lådan som är rena skiten
välj istället en 1.4tdi på 75hk med manuell låda den ska dra 0.35liter milen vid landsvägskörning gissar på max 0.40-0.43 vid 120-130
har kollat på några sidor att vei drar runt 0.45 vid 90kmh
och lsi drar runt 0.5 vid 90kmh stämmer deT?
är det nån som har lite mer exakta siffror för colt 1.6 97??
Har inga uppgifter om LSI men har hört att dem ska ligga vid 0,6 ungefär, annars är DX modellerna ett bra alternativ, svagaste motorn tyvärr men jag fick ner min DX i 0,55 motorvägskörning utan att ligga under 110
dom flesta sidor säger att lsi drar runt 0.5 vid 100kmh; så det är skitbra.
min colt 1,6 drar i alla fall runt halva av vad min 528 gjordE^^
min bmw 320d manuell -04a drar 0,5-0,55 i 110 med farthållare, mycket kraft och går underbart. Du får en riktigt fin 6 växlad för runt 50, farthållare i ratten, stereo i ratten m.m väldigt bra bilar som rullar länge.
Civic är stadsbilar inga direkt komfort bilar om man jämför med någon tysk...
min bmw 320d manuell -04a drar 0,5-0,55 i 110 med farthållare, mycket kraft och går underbart. Du får en riktigt fin 6 växlad för runt 50, farthållare i ratten, stereo i ratten m.m väldigt bra bilar som rullar länge.
dom går aldrig sönder, ser tuffa ut, är bekväma beroende på vad du är ute efter, stort plus att dom är väldigt bensinsnåla och billiga i försäkring;)
dom går aldrig sönder, ser tuffa ut, är bekväma beroende på vad du är ute efter, stort plus att dom är väldigt bensinsnåla och billiga i försäkring;)
att pendla i många mil är inget kul då dom har väldigt lite isolering emot en tysk, Det är heller ingen krocksäkerhet och prata om för 5 öre.
går billigt och väldigt lite vrid, göra en omkörning får du klättra växlar. Diesel går så lungt och fint varvar inte ens 2000 varv i 110.
Håller med dig om att gå upp i storlek. Min V70 drar strax under 0.5 i 120 på mätaren och 0.59 i 140km/h på mätaren. BMW är givetvis ännu bekvämare och ballare köregenskaper.
-=[Performance by Torpis]=- Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-