2908
Sök

Passat 1.9 tdi -03 tappar laddtryck!

15 Inlägg
9 maj 2013
Trådstartare
Tjenna! har ett litet problem med min passat. Har precis bytt motor i den pga att den gamla säckade ihop på ena cylindern. Mitt problem är att den tappar laddtrycket!?!

Säg att bilen stått över en natt/dag sen ska man ut och köra, startar bilen och låter den stå på tomgång för att dra runt oljan. Börjar köra och den laddar exakt som den ska men sen efter en kort stunds körande så helt plötsligt så tappar den laddtrycket totalt :S Har bytt magnetventilen samt givaren som sitter på tryckröret mot torpedväggen (ungefär)

För övrigt går motorn helt klockrent och startar direkt men just att den tappar laddtrycket är asjobbigt. Någon som kanske vet vad det kan vara för fel? WG armen rör sig som den ska.

16 Inlägg
9 maj 2013
Hur ser avgas ut? Blåfärgad?
Annars så kan det vara att det pyser ut luft någonstans

15 Inlägg
9 maj 2013
Trådstartare
Varken svarta eller blåa avgaser. och inget läckage heller. tror det är WG som kärvar då motorn legat i 3 år innan jag slängde i den i bilen

15 Inlägg
31 maj 2013
Trådstartare
fick igång wgn som kärvade och nu löper den fint. motorn gick och laddade som den skulle men nu häromdagen hände samma sak igen. laddtryck kommer ibland när varvet ligger över 2500... inte wgn som kärvar och inte något läckage heller =/

71 Inlägg
1 juni 2013
Har du kollat felkoder? smile En enkel början iaf.. Och det du kallar wastegate på just din motor är snarare vnt-klockan som sköter geometrin i turbons avgashus ^^, liten notis bara smile

15 Inlägg
1 juni 2013
Trådstartare
förut när det var såhär så var det felkod på "turboreglering negativ avvikelse" men då var det vnt-klockan? som kärvade på turbon.

71 Inlägg
1 juni 2013
Vanligt fel på vnt-aggregaten, själva vingarna i avgashuset som kärvar i sina spår.. hmm lider av samma problem själv, men funkar måttligt :$

15 Inlägg
1 juni 2013
Trådstartare
min är asslö och laddar ibland när varvtalet överstiger 2,5/3k. äre ngt man kan göra elr äre bara o byta turbo elr ngt?

71 Inlägg
1 juni 2013
har du partikelfilter eller bara katalysator? Om du bara har katalysator under så kolla om inte den är igensatt :S (lite långsökt kanske) men annars skulle jag kolla alla vacuumslangar som styr de där, så dom inte läcker smile

15 Inlägg
1 juni 2013
Trådstartare
har katt. den bör inte va igensatt för då borde väl bilen gå dåligt hela tiden? har kollat vakuumslangarna men har inte hittat något läckage. finns typ 3-4 olika alternativ, vnt-klockan, magnetventilen, laddtryckssensor, dålig turbo. men bilen varken svartryker, blåryker elr vitryker. drar ingen olja elr kylarvatten heller

71 Inlägg
2 juni 2013
n-75 ventilen är ju också ett väldigt vanligt fel, magnetventilen alltså. Du har ingen kompis med en 1,9tdi som du kan prova från? smile

15 Inlägg
2 juni 2013
Trådstartare
har en reserv hemma så ska prova byta igen. men tror inte att felet kommer att upphöra =/

71 Inlägg
2 juni 2013
säker på att den är hel?

15 Inlägg
2 juni 2013
Trådstartare
den funkade klockrent på den gamla motorn. men ska prova byta så får vi se vad som händer

15 Inlägg
3 juni 2013
Trådstartare
böt magnetventilen och d va juh den gamla som hade fastnat i öppet läge! Var o besiktade bilen idag men k-värdet var alldeles för högt. 1,2 i k-värde och max är 0,6 =/

bilder.ulfw.se
1 103 Inlägg
3 juni 2013
Mikey1988 skrev:
Var o besiktade bilen idag men k-värdet var alldeles för högt. 1,2 i k-värde och max är 0,6 =/

http://www.tripak.se/index.php?action=02

"He who sacrifices freedom for security deserves neither"

15 Inlägg
3 juni 2013
Trådstartare
Tackar! ska faan prova det där!

71 Inlägg
5 juni 2013
om du har vag-com eller känner nån som har så äre väldigt lätt att ställa ner bränslemängden tillfälligt genom "hammer-mod" smile

15 Inlägg
5 juni 2013
Trådstartare
ska lämna in den på en felsökning på vag. 990:- oavsett hur lång tid det än tar. men kan va mappningen. kan vara för att motorn inte va tillräckligt varm och ursotad innan. första testet så var k-värdet på 2,2 typ sen sista när han gav upp 1,2.

47 Inlägg
8 oktober 2013
Såg att tråden va ca 3 år gammal men skriver ändå. Jag tappade ladd i min Audi A4 1,9tdi igår men stannade å stängde av an å startade igen å den funkade den som vanligt igen? Vet en kompis har haft detta problemet med sin med ex antal gånger. Vad kan de vara eftersom de bara händer ibland?

Sök