Tynnerstroem skrev:
Företaget har ju som uppgift att ta upp allting på varudeklarationen, allt om innerskärmar och så borde stå där. Samtidigt om du har missat att fronten är skjuten åt sidan och att innerskärmarna är dåliga så är det delvis även ditt fel då du har undersökningsplikt.
Visst, de har en skyldighet att deklarera bilens kondition på varudeklarationen. Men om man läser på konsumentverkets hemsida för bilköp via firma - så kan man läsa mellan raderna att det handlar om bilens skick vs bilens pris som är det bärande temat i allt som rör reklamation.
Och då är jag väldigt säker på att företaget faktiskt kan, och delvis bör, komma undan med en varudeklaration som just tagit hänsyn till pris, ålder etc. Det vill säga, när de hastigt går igenom bilen så noterar de inte i deklarationen att bilen har stenskott på motorhuv, eller att någon plastdetalj sitter löst. De måste varudeklarera allt på en bil som saluförs över en viss summa (30-40k, orkar inte kolla nu) men det är ju rimligt att en sådan varudeklaration tar olika hänsyn till olika pris-segment.
En "nästan ny" Volvo V70 för 160 tusen ska givetvis ha deklarerat allt sådant som inte är att vänta sig för bilens ålder och pris. Och om det då inte är deklarerat, så ska du som köpare få det åtgärdat. Men en begagnad bil som kostar strax över gränsen för där de enligt lagen ens inte *behöver* deklarera bilens kondition; DÄR tror jag att det inte fullt ut väntas av lagen att *allt* ska deklareras. Rätta mig gärna om jag har fel, med egen erfarenhet av dylik praxis, men jag är säker på att deklarationen i sig får ta hänsyn till väntat skick på bilen. Är det en billig bil, så måste de inte speca varenda stenskott i lacken, eller ifall avgasröret har ngn rostfläck eller dylikt. För det är helt enkelt ngt som är rimligt att vänta sig, så länge inget annat sagts.
En dylik varudeklaration på en premiumbil i billighets-segmentet kommer annars alltid bli väldigt väldigt väldigt lång. I sig betyder det dock ingenting - för som jag redan sagt, det är bärande är i sista hand *alltid* vad som kan vänta sig för skick på en bil i relation till pris, hur lång bilen har gått etc. Och ja, så länge firman inte direkt *lovat* att fram och bakvagn är nyligen genomgånga så kan man faktiskt vänta sig att få byta både spindelleder och hjullager i värsta fall. Som exempel. Med det givna undantaget att bilen måste kunna gå igenom svensk bilprovnings kontroller.
Att bilen sägs vara "i fint skick" är ett svepande påstående som egentligen inte betyder något. Det som kan bära ngn sorts mening är påståenden som att "avgasröret är nyligen bytt", "framvagnen har nyligen servats," etc. Att något är i fint skick betyder bara något om man man samtidigt frågar: I relation till vad?
Önskar dig dock lycka till givetvis.
Kan tillägga att jag själv fick en bakvagn helt renoverad på en bmw för 3-4 år sedan. Den köpte jag för nästan 180 tusen, och med hjälp av konsumentombudsmannen på kommunen (alla kommuner har en sådan, kontakta dem gärna för hjälp, det är deras skyldighet) så skrev vi ett brev till firman och formellt beklagade att bilens skick inte står i relation till priset och att vi ämnar lämna in den för renovering. Några telefonsamtal senare så fick jag lov att köra den till närmaste bmw verkstad. Kostnad: Över 30k som firman fick betala själva. Men då köpte jag en sportbil med under 6000 mil på mätaren för nästan 200k. Då hade företaget inget att säga till om, för det är inte rimligt att vänta sig att den var i sådant skick. Tvisten blir myyyycket svårare när det är en bil som kostar bra mycket mindre, och som gått så pass långt att den i viss mening ska börja gå sönder.