Kan man byta från förgasare till insprutning utan att behöva ändra ngt annat under huven? Jag har en mazda 323f -90 1,6 och det borde finnas sådana med insprutning. Funkar det att byta eller är jag helt ute och cycklar? Hur ska jag gå till väga isf?
Kan man byta från förgasare till insprutning utan att behöva ändra ngt annat under huven? Jag har en mazda 323f -90 1,6 och det borde finnas sådana med insprutning. Funkar det att byta eller är jag helt ute och cycklar? Hur ska jag gå till väga isf?
Inte utan att ändra nånting annat blir allt en hel del jobb....
I runda slängar detta behövs: - Annat insug med spridare - Annan luftväg med tex luftmassemätare - Byta kabelhärva till kabelhärva för insprutning (detta kan på vissa bilar betyda i princip hela jävla elsystemet) - Skaffa boxar för insprutning - Byta soppapump (-ar) - Dra returledning för soppa
Vad tänkte du vinna med att byta till insprutning?
/Göran
tnygord skrev:
Vad är det som behöver ändras isf? vad är det som skilljer annat än förgasaren/insprutningen?
I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI
Okej, tack! äntligen ett riktigt svar! Det vara bara en kul grej jag började fundera på.. Tänkte att ifall det inte var allt för komplicerat och ifall det skulle ha gett mer effekt hade man kunnat prova byta. Men som det ser ut nu så är och förblir det enbart en tanke
Du får inte mera effekt på en trött 1.6 motor bara för att du byter till insprutning. Effekten i en sugmotor bestäms av hur effektiv själva motorn är. Det är där effekten sitter.
/Göran
tnygord skrev:
Tänkte att ifall det inte var allt för komplicerat och ifall det skulle ha gett mer effekt hade man kunnat prova byta. Men som det ser ut nu så är och förblir det enbart en tanke
I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI
Du får inte mera effekt på en trött 1.6 motor bara för att du byter till insprutning. Effekten i en sugmotor bestäms av hur effektiv själva motorn är. Det är där effekten sitter.
/Göran
tnygord skrev:
Tänkte att ifall det inte var allt för komplicerat och ifall det skulle ha gett mer effekt hade man kunnat prova byta. Men som det ser ut nu så är och förblir det enbart en tanke
Såklart man får mera effekt om man byter till insprut. Du får en bättre bränsle luftblandning= mer effekt, sen om den "nya" effekten är märkbar är en annan femma
Sen beror det på vad för insprutningssystem man tänkt använda sig av. Flerpunkts insprut är att föredra (en spridare per cylinder). Mono insprut är sämmre (en elektronisk förgasare) men liiite lättare att instalera. Hur som hells är det en jäkla massa jobb.
Lättare att göra som mig och bygga ett eget insprut, då blir det inte lika mycket komponenter i motorutrymmet att tjafsa med Sen så kan du ju mappa bilen själv också
Hahaha, frögasare är ju lika bra i en sån där gammal häck... OM du SKA byta till insprut, så är det minst jobb att köpa ett eftermarknadssprut, men det kostar mer än vad 10 såna bilar du har kostar ihop så du bestämmer själv
Hahaha, frögasare är ju lika bra i en sån där gammal häck... OM du SKA byta till insprut, så är det minst jobb att köpa ett eftermarknadssprut, men det kostar mer än vad 10 såna bilar du har kostar ihop så du bestämmer själv