2266
Sök

Audi-köpråd

21 maj 2013
Trådstartare
#1
Någon kunnig, erfaren eller allmänt Audi-intresserad? Har personligen aldrig ägt en själv.
Årsmodell mellan 05-08, budget dessvärre limiterad till 110.000kr!

Inte ute efter massa hästkrafter längre, men ska fortfarande va pigg. Något lagom runt 170+
Sedan eller halvkombi är aktuellt.

Tack på förhand!

Avstängd
10 388 Inlägg
21 maj 2013
#2
VilsenIBilDjungeln skrev:
Någon kunnig, erfaren eller allmänt Audi-intresserad? Har personligen aldrig ägt en själv.
Årsmodell mellan 05-08, budget dessvärre limiterad till 110.000kr!

Inte ute efter massa hästkrafter längre, men ska fortfarande va pigg. Något lagom runt 170+
Sedan eller halvkombi är aktuellt.

Tack på förhand!

Du kommer väl, med den ganska enkla önskelistan, få förslag på ungefär varje audimodell som finns wink

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!

21 maj 2013
Trådstartare
#3
Önskar kommentar från någon med personliga erfarenheter av en eller flera modeller.
Vilken audimodell med vilket paket rekommenderas inom budgeten, m.m

Tack för seriösa svar

Avstängd
10 388 Inlägg
21 maj 2013
#4
VilsenIBilDjungeln skrev:
Önskar kommentar från någon med personliga erfarenheter av en eller flera modeller.
Vilken audimodell med vilket paket rekommenderas inom budgeten, m.m

Tack för seriösa svar

Du missar vad jag skriver.

Med dina enkla krav passar ungefär "vilken audi som helst in". (fine, kanske inte A2:an)

Du får alltså komma med "lite mer krav" för att det ska bli vettigt att ge något råd. Vad ska du ha bilen till? Ensam? Familj? Hur mycket kör du på ett år? Var kör du mest?S tad? Landsväg? osv osv osv

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!

22 maj 2013
Trådstartare
#5
Allright, jag förstår. Ursäktar den luddiga informationen!
Det är bara jag och flickvännen, cirkus 90% landsvägskörning.
Kör rätt mycket, 3500mil/år, åker runt 10 mil om dagen då jag bor i Bålsta och arbetar i Uppsala.

Mvh

Avstängd
10 388 Inlägg
22 maj 2013
#6
VilsenIBilDjungeln skrev:
Allright, jag förstår. Ursäktar den luddiga informationen!
Det är bara jag och flickvännen, cirkus 90% landsvägskörning.
Kör rätt mycket, 3500mil/år, åker runt 10 mil om dagen då jag bor i Bålsta och arbetar i Uppsala.

Mvh

Ingen fara, men det är ju sånt som påverkar, är man själv kan ju en A3 vara lagom, har man fru/flickvän, två barn o hund så funkar det kanske inte riktigt.

Men, ja, personligen skulle jag säga;

A4, Diesel kan kanske vara ide (med tanke på körsträckan). För dina pengar får du ju utan några större problem en A4 '08 med S-line

Går att få A6:or för de pengarna också ("så nytt som" 08 även där), men, det kanske är lite "onödigt stort" om det bara är ni två. A6:an är dock lite mer utrustad redan i grundutförandet och har enligt mig högre komfort (mer plats, tystare kupé osv)

Men där ligger iaf mina två spontanförslag

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!

22 maj 2013
Trådstartare
#7
För mig som är helt grön överlag när det kommer till Audi, är det här ovärderlig info.
Svar ja, diesel känns rätt.

Avstängd
10 388 Inlägg
22 maj 2013
#8
VilsenIBilDjungeln skrev:
För mig som är helt grön överlag när det kommer till Audi, är det här ovärderlig info.
Svar ja, diesel känns rätt.

Men, visst skiljer det mellan A4 och A6, sen om A6:an -är- för stor eller inte, är det ju egentligen bara du som kan svara på. Det skiljer ju rent "utseendemässigt" också, eller "förarmiljömässigt" om man så vill.

A4;

http://cdn.blocket.com/static/2/images_full/20/2049463199.jpg

A6;

http://cdn.blocket.com/static/2/images_full/59/5966750941.jpg


Sen givetvis kan man då kanske gå ner till, låt säga, 06:or och då antingen komma undan med en ännu mer fullsmetad bil i utrustningsväg, eller "bara spara pengar"

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!

22 maj 2013
Trådstartare
#9
Tack, där lärde du mig något nytt!
Vill passa på att fråga, har du någon uppfattning på "hur långt bilen får ha gått" när man köper den.
Ett vilt exempel, låt säga en Audi A3a, -07:a diesel som redan passerat över 17.000mil. Bra pris, S-line, quattro, komplett servicebok. Är det något du skulle aktat dig för direkt eller har den mycket kvar att ge?

2 751 Inlägg
22 maj 2013
#10
Minst en A4 om du pendlar mycket, dock en a3 är rätt komfortabla dem också.

Har själv en A6 2.0T 170hk. Tidigare hade min far en A4 1.8T och A6an dricker mindre. Kostar ca 1450kr i skatt. ca 6500kr försäkring/året.

Dricker ca 7l på landsväg(0.58 angivet) med några omkörningar o så.
Större bil dessutom än A4, jävligt stor bagagelucka också big_smile
http://www.blocket.se/stockholm/Audi_A6 … 22&w=3

Enligt mig ett bättre köp än A4 då dem kostar ungefär lika mycket, och väldigt snarlika ägarkostnader.
Men o andra sidan, det är en smaksak. I A4 får man quattro lite lättare också smile Man behöver inte gå upp i större motormodellerna.

Proline och Sportpaket är ett måste enligt mig.

i proline ingår

Larm, farthållare, mittarmstöd fram, MMI basic Plus, elektriskt WKI (WAX)*  14.500:- 1)
svankstöd i framstolarna, fällbart/delbart ryggstöd bak,  9.000:-
multifunktionssportratt.

Sportpaket

sportstolar, sportchassi, lättmetallfälgar 7,5Jx18”, WSC  21.900:-
7-eker med däck 245/40 R18

Who Djaa bless no man curse

Avstängd
10 388 Inlägg
22 maj 2013
#11
VilsenIBilDjungeln skrev:
Tack, där lärde du mig något nytt!
Vill passa på att fråga, har du någon uppfattning på "hur långt bilen får ha gått" när man köper den.
Ett vilt exempel, låt säga en Audi A3a, -07:a diesel som redan passerat över 17.000mil. Bra pris, S-line, quattro, komplett servicebok. Är det något du skulle aktat dig för direkt eller har den mycket kvar att ge?

Min erfarenhet av Audi är att så länge de sköts, så går de långt (min gamla 100:a, som rullar fortfarande, näramar sig 40.000 mil)

17k mil är inte "så farligt". Bilen är 6 år gammal och har då rullat knappt 3k mil/år (mindre än vad du själv kör). Och så är det ju lite med diesel, folk som kör diesel, kör ofta "mycket".

Så nej, jag skulle inte akta mig för den, jag skulle däremot ta en ordentlig titt på servicehistoriken för att kolla så den är ordentligt gjord. Är den det och allt "känns bra" och ser bra ut så ser jag ingen anledning att undvika.

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!

Avstängd
10 388 Inlägg
22 maj 2013
#12
DasAuto skrev:
Minst en A4 om du pendlar mycket, dock en a3 är rätt komfortabla dem också.

Har själv en A6 2.0T 170hk. Tidigare hade min far en A4 1.8T och A6an dricker mindre. Kostar ca 1450kr i skatt. ca 6500kr försäkring/året.

Dricker ca 7l på landsväg(0.58 angivet) med några omkörningar o så.
Större bil dessutom än A4, jävligt stor bagagelucka också big_smile
http://www.blocket.se/stockholm/Audi_A6 … 22&w=3

Enligt mig ett bättre köp än A4 då dem kostar ungefär lika mycket, och väldigt snarlika ägarkostnader.
Men o andra sidan, det är en smaksak. I A4 får man quattro lite lättare också smile Man behöver inte gå upp i större motormodellerna.

Proline och Sportpaket är ett måste enligt mig.

i proline ingår

Larm, farthållare, mittarmstöd fram, MMI basic Plus, elektriskt WKI (WAX)*  14.500:- 1)
svankstöd i framstolarna, fällbart/delbart ryggstöd bak,  9.000:-
multifunktionssportratt.

Sportpaket

sportstolar, sportchassi, lättmetallfälgar 7,5Jx18”, WSC  21.900:-
7-eker med däck 245/40 R18

Ser nog faktiskt "s-line" som trevligare framför "sportpaketet" (men ja, det är en smaksak);

S-Line emblem i grillen, alufälg 5 eker 8x18 med däck 245/40 R 18, extra hårt sportchassi, dekorpaneler i aluminium, färddator, svart innertak, dörrsidor i tyg, lädersportratt i perforerat läder,  sportstolar i tyg/läder med el. svankstöd och S-Line logotyp och 17’’ bromsar på 2.8 FSI, 3.2 FSI, 2,7 TDI samt 3.0 TD


Sen ska man ju också komma ihåg att det ovan är för A6. A4:an har då inte samma "innehåll";

Proline:
Mittarmstöd, Farthållare, larm, regnsensor, aut. avbländande innerspegel, Blanka lister runt rutor, Radio Concert, färddator, multisportratt

S-Line;

S-Line emblem på sidan, alufälg 9-eker 7,5 x 17’’ med däck 235/45 R17, extra hårt sportchassi, dekorpaneler i aluminium, färddator, svart innertak, dörrsidor i tyg, lädersportratt i perforerat läder, sportstolar i tyg/läder med el. svankstöd, instegslister med S-Line emblem

Prosport;

Sportstolar, sportchassi, 16” alufälg i trapets design, S-Line exteriör, alupaneler “Facette” samt Proline (det är alltså en blandning/kombination av både "proline" och "sportpaket"


Men, då det här varierar mellan årsmodellerna (och även mellan modellerna i sig) så är det nog snarare som så att det är smidigast att titta på när man hittat "sin modell" iaf smile

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!

2 751 Inlägg
22 maj 2013
#13
Jo självklart är S-Line trevligare smile Men inte jättemånga som är utrustade med både S-Line exteriört och S-Line sportpaket. smile Sportline brukar vara mycket vanligare.

Tycker dock sportline med det "minsta" sportchassi uppgraderingen är ett måste, s-line är bara ännu bättre big_smile

Who Djaa bless no man curse

535 Inlägg
22 maj 2013
#14
Assä ni som verkar ha full koll på detta med s-line prol... och allt va de heter. Man kan väl ha vissa saker också bara för att man har ett paket så behöver man inre ha allt eller?


Avstängd
10 388 Inlägg
22 maj 2013
#15
DKn skrev:
Assä ni som verkar ha full koll på detta med s-line prol... och allt va de heter. Man kan väl ha vissa saker också bara för att man har ett paket så behöver man inre ha allt eller?

Visst är det så, du kan ju välja att köpa i princip allt, "löst" som tillbehör när bilen beställs smile

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!

535 Inlägg
23 maj 2013
#16
it_mutt skrev:
DKn skrev:
Assä ni som verkar ha full koll på detta med s-line prol... och allt va de heter. Man kan väl ha vissa saker också bara för att man har ett paket så behöver man inre ha allt eller?

Visst är det så, du kan ju välja att köpa i princip allt, "löst" som tillbehör när bilen beställs smile

Ok ok förbja fatta aldrig de när ja köpte bilen som tld att de va s-line och proline men men baea funnits vissa saker . Så tyckte ee vart lite konstigt att dom kallade de pro och s line.
Men då tackar ja wink


2 751 Inlägg
23 maj 2013
#17
DKn skrev:
it_mutt skrev:
DKn skrev:
Assä ni som verkar ha full koll på detta med s-line prol... och allt va de heter. Man kan väl ha vissa saker också bara för att man har ett paket så behöver man inre ha allt eller?

Visst är det så, du kan ju välja att köpa i princip allt, "löst" som tillbehör när bilen beställs smile

Ok ok förbja fatta aldrig de när ja köpte bilen som tld att de va s-line och proline men men baea funnits vissa saker . Så tyckte ee vart lite konstigt att dom kallade de pro och s line.
Men då tackar ja wink

Du har något som är ännu bättre smile EN fet diesel brännare big_smile big_smile

Who Djaa bless no man curse

Power of changes
270 Inlägg
24 maj 2013
#18
Jag har en Audi A4 -08 2.0 Tdi quattro s-line med 140 hk och partikelfilter ( billigare i skatt) som är chipad och lämnar 170 hk med nästan 400 Nm !
Bilen rör på sig när man gasar smile
Dricker : 0,5-0,6 landsvägskörning
Statskörning : 0,7-0,8
Blandad : 0,65

( enligt bilen, färddatorn )

Power 0f You

Avstängd
10 388 Inlägg
24 maj 2013
#19
octavia skrev:
Jag har en Audi A4 -08 2.0 Tdi quattro s-line med 140 hk och partikelfilter ( billigare i skatt) som är chipad och lämnar 170 hk med nästan 400 Nm !
Bilen rör på sig när man gasar smile
Dricker : 0,5-0,6 landsvägskörning
Statskörning : 0,7-0,8
Blandad : 0,65

( enligt bilen, färddatorn )

170hk 364nm antar jag?

Men då kan man ju lika bra skaffa 170-varianten av 2.0:an ist (bara rent spontant utan några efterforskningar). Då har du ju 170hk 350nm original. Den som quattro är dessutom enligt fabriksuppgifterna snålare landsväg, än din kärra.


0.6 landsväg är faktiskt inte så galet lågt för en diesel. Fine, du har quattro, så det gör ju sitt, men "0,6"-regionen låg ju min gamla bensinare på på landsväg också. Och du har ju dessutom A4 2.0T quattro som fabriksuppgift ligger 0,65l/mil landsväg (och ja, min erfarenhet av Audis siffror är att de faktiskt stämmer bra, om man kör "vettigt")

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!

Power of changes
270 Inlägg
25 maj 2013
#20
Nä 390 Nm. 170 hästars kommer utan partikelfilter vad jag vet.
Jo men nu har jag 19" och det drar lite extra. Men jag kan ligga 160 km/h på 6:e växeln och den ligger straxt under 3000 varv smile gör det med din bensinare om du kan haha

Power 0f You


Sök