2689
Sök

Volvo 740 GL -86 Handbroms tar inte tillräckligt bra trots nya backar?

72 Inlägg
26 maj 2013
Trådstartare
Hej!

Har bytt handbromsbackarna nyligen och handbromsen nyper aldrig åt ordentligt.
Spännt vajern ganska mycket och det blir lite bättre men inte tillräckligt bra.
Har jag gjort något fel eller missat något när jag bytte backarna?
Första gången jag bytte handbromsbackar överhuvudtaget på en bil men hade hjälp utav en herre som har lite mer erfarenhet i det men det var första gången för honom på en volvo 740 han har i princip bara mekat med äldre volvos som duett,pv,amazon och 140.

All hjälp uppskattas! smile

Forummoderator
26 389 Inlägg
26 maj 2013
Kolla så ingen öglan/öglorna nånstans vid bakaxeln har rostat sönder, så handbromswirarna löper fritt.
Har för mig jag läst nåt om nåt sånt.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

178 Inlägg
26 maj 2013
hur såg trummorna ut?
hur ser dom gamla backarna ut?

har du nött ner ett dike i trummorna är det ju bara ytterkanterna på dom nya bromsarna som tar.

Fordonstekniker
1 740 Inlägg
26 maj 2013
Har du bytt skivor och belägg med?? Om ej kolla hur gamla skivan ser ut där inne.

Och har du bara spänt h-broms wiren, så fy där. på en Volvo med h-broms i trumma, så har man en utspännings skruv som sitter h-broms backarna. Den spänner man först, sen tar man lite på wiren så man får bort dö gången på spaken. För det misstaget har man själv gjort, spände fullt på wiren och fick ingen h-broms.

Hoppas du får ordning på detta, annars kan en Haynes bok vara ett gott inköp.

Lev livet, det kan ta slut fort

6 738 Inlägg
26 maj 2013
darkwizard skrev:
Har du bytt skivor och belägg med?? Om ej kolla hur gamla skivan ser ut där inne.

Och har du bara spänt h-broms wiren, så fy där. på en Volvo med h-broms i trumma, så har man en utspännings skruv som sitter h-broms backarna. Den spänner man först, sen tar man lite på wiren så man får bort dö gången på spaken. För det misstaget har man själv gjort, spände fullt på wiren och fick ingen h-broms.

nej, finns ingen utspännings-skruv på en 740

Du är liv
Du är dom långa milen mot Berlin.
I döda vinkeln ser jag allt du gör.
Då stänger jag själen klämmer ihjäl den & hittar en himmelsk drog.

72 Inlägg
26 maj 2013
Trådstartare
Jag bytte Bromsbelägg och backar men inte skivorna. Kanske får ta och byta dom med och ska ta och kolla dom där öglorna.

46 Inlägg
26 maj 2013
Henkix skrev:
darkwizard skrev:

nej, finns ingen utspännings-skruv på en 740

Spännskruven som sitter på 850 passar rätt på 740/940. Sätter alltid dit en sådan istället för den fasta "gaffeln"! Då kan man justera ut backarna till att dom ligger lagom spända, sen göra sista justering vid handbromsen!

Jrc.nu

9 120 Inlägg
26 maj 2013
Köpt grejerna på Biltema kanske? Dessa prylar som bilden nedan visar, köper man Biltemas bromsbackar så är dessa för korta. Det man då kan göra är att lägga en svetsloppa i klykan på båda sidor och sen sätta tillbaka, så ska du se att handbromsen tar bra.

https://www1.garaget.org/gallery/images/18/17257/17257-19a7eb05aa5e2aadefcad90a4eb10d91.jpg

4 179 Inlägg
26 maj 2013
Klassikern är ju att fästöglan på bakaxeln rostat sönder. Detta är standard på 740. Löses enkelt med denna.

http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bilre … oms-66920/

119 Inlägg
26 maj 2013
var köpte du grejerna?

72 Inlägg
26 maj 2013
Trådstartare
Köpte det på skruvat. Men det medföljde ingen sån där hundbens liknande sak som Putteliten visar så jag satte dit den som satt där redan. Det här är vad jag köpte. http://www.skruvat.se/Bromsbackar-sats- … 10802.aspx

9 120 Inlägg
26 maj 2013
Kolla den fästögglan som Zemet länka till, om den är hel så så lägg svetsloppor i klykorna så ska du se att det kommer funka.

Sök