4654
Sök

Rullande renovering av min volvo 744-1990

Köpte mig en vit Volvo 744 GL i slutet av november 2012 och sen dess har jag renoverat den lite smått. Ska försöka lägga upp så mycket bilder jag bara kan :D

122 637 Visningar
Projektet avslutat 26 februari 2014
Volvo!
43 Inlägg
5 oktober 2013
#221
ja de kanske räcker med att spraya 5-56 på den med, min va iaf full av olja å skit men sen bytte jag å gjorde rent runtomkring så nu går den som den ska smile

S.S.B - Spruta! Spring! BLÅNEKA!

295 Inlägg
5 oktober 2013
Trådstartare
#222
Var ute och kör inatt med bilen och då stannade den igen!! så nu har jag testat byta ut insprutnings reläet på glykol behållaren men det gjorde ingen skillnad sad yikes Så nu ska jag ringa en kille på rejmes på måndag o se vad han säger osv. ska också byta ut knackgivaren o tempgivaren eller va den hette.  (1an o 2an)
https://www1.garaget.org/gallery/images/161/160057/160057-df54032b739414ad30d19c74e9d510c5.jpg

Checka in mitt lilla projekt! ;D http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=312456
▂ ▃ ▅ ▆ ▇ ▉ 100%

6 738 Inlägg
5 oktober 2013
#223
nej 1an på bilden ska du inte byta wink det är tempgivaren till mätaren tongue
sitter en till änu längre in på toppen typ under 3ans insugsrör. den är det du ska byta, den ä till inspruet.
tänk på att knacksensorn ska dras med moment när den dras åt för att fungera på rätt sätt. dock vet jag inte vilket moment tongue

Du är liv
Du är dom långa milen mot Berlin.
I döda vinkeln ser jag allt du gör.
Då stänger jag själen klämmer ihjäl den & hittar en himmelsk drog.

295 Inlägg
5 oktober 2013
Trådstartare
#224
Henkix skrev:
nej 1an på bilden ska du inte byta wink det är tempgivaren till mätaren tongue
sitter en till änu längre in på toppen typ under 3ans insugsrör. den är det du ska byta, den ä till inspruet.
tänk på att knacksensorn ska dras med moment när den dras åt för att fungera på rätt sätt. dock vet jag inte vilket moment tongue

Okej bra att du sa de big_smile tack så mycket

Checka in mitt lilla projekt! ;D http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=312456
▂ ▃ ▅ ▆ ▇ ▉ 100%

Volvo entusiast
229 Inlägg
5 oktober 2013
#225
Noisehero skrev:
Lolloowh skrev:
Det är klart, nu tänker jag 90-95 års modell. Heter vevaxellägesgivare och ska man komma åt den lättast kan man sänka växellådan i framkant och pilla dit den, men jag har vänner som tagit den genom motorutrymmet med. Är den dålig så vill inte bilen starta och/eller tvärdör vid körning. Den kan också orsaka att lambda lampan tänds ifall den gör så att bilen dör.

Den är ju inte jävlig att byta alls, kommer ju åt utan bekymmer. Ledad 10mm och sen får man bort den, klipp buntbanden längs torpeden och ta loss den ur kontakten.
Den har inget med avgaserna att göra, den känner av hålen i svänghjulet som känner av vevaxelns position.

Ja jag sa inte att den hade nåt med avgaserna att göra, men på min 740 så hade jag sönder hållaren till vevaxellägesgivaren och då bytte min vän den genom att sänks ner växellådan en aning för han tyckte det var smidigare än genom motorutrymmet smile

Lycka är att ha en alldeles egen kantig Volvo!
"Tyskar ska brygga öl och fostra nazister - inte bygga bilar!"
Följ mitt 945 projekt här: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=278767

Volvo!
43 Inlägg
6 oktober 2013
#226
Jag drog inte min knackgivare med något moment men vet att de tydligen ska göras :-P verkar fungera iaf :-)

S.S.B - Spruta! Spring! BLÅNEKA!

295 Inlägg
6 oktober 2013
Trådstartare
#227
Har idag letat efter felet på bilen.
Skulle se om tändmodulen/slutsteget (så som det står i boken) fungerade och då följde jag anvisningarna i verkstads handboken.
https://www1.garaget.org/gallery/images/161/160057/160057-af3a089a383a6934ad9d55edd94db956.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/161/160057/160057-22478b84fdefc04ab0a6914a893edc13.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/161/160057/160057-048a777d4a21a08d8889528b97e0499f.jpg

Som sagt det skulle vara 12v på plats 6 men jag hade bara 0.11v som inte är någon spänning alls hmm
https://www1.garaget.org/gallery/images/161/160057/160057-89558212a158f958c88b87d687d07571.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/161/160057/160057-e33772514af8fc0d92a4520aa5327178.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/161/160057/160057-67261c96d53b58684d7fcde00cf615d3.jpg

Så jag stack iväg till biltema och köpte en ny, kopplade in den och testade starta bilen och mäta men bilen startade inte och det var ingen spänning på plats 6.
Så imorgon så ska jag prata med en kille på rejmes och se om han kan lösa problemet...

Checka in mitt lilla projekt! ;D http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=312456
▂ ▃ ▅ ▆ ▇ ▉ 100%

6 738 Inlägg
6 oktober 2013
#228
de där dom mätte i boken är styrenheten för tändningen. du mätte på styrenheten till bränslet wink

Du är liv
Du är dom långa milen mot Berlin.
I döda vinkeln ser jag allt du gör.
Då stänger jag själen klämmer ihjäl den & hittar en himmelsk drog.

295 Inlägg
6 oktober 2013
Trådstartare
#229
Henkix skrev:
de där dom mätte i boken är styrenheten för tändningen. du mätte på styrenheten till bränslet wink

Fasen vad kass jag känner mig nu! xD

Checka in mitt lilla projekt! ;D http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=312456
▂ ▃ ▅ ▆ ▇ ▉ 100%

6 738 Inlägg
6 oktober 2013
#230
Viktor- skrev:
Henkix skrev:
de där dom mätte i boken är styrenheten för tändningen. du mätte på styrenheten till bränslet wink

Fasen vad kass jag känner mig nu! xD

du har ju gjort allt rätt, bara att du mätte på fel box big_smile

Du är liv
Du är dom långa milen mot Berlin.
I döda vinkeln ser jag allt du gör.
Då stänger jag själen klämmer ihjäl den & hittar en himmelsk drog.

295 Inlägg
8 oktober 2013
Trådstartare
#231
Ett litet kort tråkigt inlägg.
Igår så var jag som sagt o pratade med en kille på rejmes och han trodde med all säkerhet att det var impulsgivaren/vevaxelgivaren...

Så jag köpte en ny impulsgivare
https://www1.garaget.org/gallery/images/161/160057/160057-d1f0c44eeeddc69da86917a66fca2ac2.jpg

Men sen när jag skulle ta bort den gamla impulsgivaren så märkte jag att den gamle impulsgivaren inte ens satt fast!! Fästet hade då gott av mad
https://www1.garaget.org/gallery/images/161/160057/160057-86e74ae705aa8e54d4e8ccac43bcc8e7.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/161/160057/160057-33d97a661b30ada0d5773ca37294c2e3.jpg
Så jag ringde till rejmes och beställde ett nytt fäste som kommer på torsdag eller fredag big_smile

Här är den gamle givaren
https://www1.garaget.org/gallery/images/161/160057/160057-aed5c9a374c10b5062c79b70088cd971.jpg
Sen för att byta fästet så måste man flytta/skjuta ut växellådan lite för att kunna få bort fästet (om jag har fattat det rätt) så det kommer jag nog troligtvis att göra på torsdag eller fredag smile

Checka in mitt lilla projekt! ;D http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=312456
▂ ▃ ▅ ▆ ▇ ▉ 100%

6 738 Inlägg
8 oktober 2013
#232
kan ju vara därför den gått dålig när du kört på ojämnheter wink
vevaxelgivaren har suttit löst o börjat hoppa/vibrera o gett fel signaler tongue

Du är liv
Du är dom långa milen mot Berlin.
I döda vinkeln ser jag allt du gör.
Då stänger jag själen klämmer ihjäl den & hittar en himmelsk drog.

295 Inlägg
8 oktober 2013
Trådstartare
#233
Henkix skrev:
kan ju vara därför den gått dålig när du kört på ojämnheter wink
vevaxelgivaren har suttit löst o börjat hoppa/vibrera o gett fel signaler tongue

Kändes skönt att man fick en bekräftelse om vad som har krånglat så nu ska det bli sjukt intressant och se om bil f*n startar big_smile

Checka in mitt lilla projekt! ;D http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=312456
▂ ▃ ▅ ▆ ▇ ▉ 100%

6 738 Inlägg
8 oktober 2013
#234
Viktor- skrev:
Henkix skrev:
kan ju vara därför den gått dålig när du kört på ojämnheter wink
vevaxelgivaren har suttit löst o börjat hoppa/vibrera o gett fel signaler tongue

Kändes skönt att man fick en bekräftelse om vad som har krånglat så nu ska det bli sjukt intressant och se om bil f*n startar big_smile

heehehe

Du är liv
Du är dom långa milen mot Berlin.
I döda vinkeln ser jag allt du gör.
Då stänger jag själen klämmer ihjäl den & hittar en himmelsk drog.

Volvo entusiast
229 Inlägg
9 oktober 2013
#235
Ja den där jävla hållaren kan ställa till mycket skit för en. Och vevaxellägesgivaren såg också ut att ha gjort sitt.
När min 740 skickade sin vevaxellägesgivare stod jag och filmade när min vän burnade med henne, det rök som fan om däcken och sedan bara buäh, så tvärdog hon och startade inte. Hon tände men hoppade inte igång, och då var det den som var åt helvete tongue

Lycka är att ha en alldeles egen kantig Volvo!
"Tyskar ska brygga öl och fostra nazister - inte bygga bilar!"
Följ mitt 945 projekt här: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=278767

Putsnörd!
277 Inlägg
9 oktober 2013
#236
Aja det var ju ett "simpelt" fel smile
Men som sagt, du måste skjuta bak lådan lite för att kunna ta loss fästet smile  Sen så ska du se att bilen går!

Det man inte vet, har man inte en aning om
Kolla gärna in min Volvo 740 Turbo och lägg en röst! :)

6 738 Inlägg
9 oktober 2013
#237
golfmk_3 skrev:
Aja det var ju ett "simpelt" fel smile
Men som sagt, du måste skjuta bak lådan lite för att kunna ta loss fästet smile  Sen så ska du se att bilen går!

måste man verkligen det? har för mej det räcker att lyfta fästet rakt upp? tongue

Du är liv
Du är dom långa milen mot Berlin.
I döda vinkeln ser jag allt du gör.
Då stänger jag själen klämmer ihjäl den & hittar en himmelsk drog.

295 Inlägg
9 oktober 2013
Trådstartare
#238
Henkix skrev:
golfmk_3 skrev:
Aja det var ju ett "simpelt" fel smile
Men som sagt, du måste skjuta bak lådan lite för att kunna ta loss fästet smile  Sen så ska du se att bilen går!

måste man verkligen det? har för mej det räcker att lyfta fästet rakt upp? tongue

Nae växellådan sitter för skruvarna så dom går inte att få ut sad
Känns som det är mycket jobb för en sån skit sak!

Checka in mitt lilla projekt! ;D http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=312456
▂ ▃ ▅ ▆ ▇ ▉ 100%

Putsnörd!
277 Inlägg
9 oktober 2013
#239
Henkix skrev:
golfmk_3 skrev:
Aja det var ju ett "simpelt" fel smile
Men som sagt, du måste skjuta bak lådan lite för att kunna ta loss fästet smile  Sen så ska du se att bilen går!

måste man verkligen det? har för mej det räcker att lyfta fästet rakt upp? tongue

Stämmer om man bara ska ha av givaren. Fästet som givaren sitter i är i sin tur skruvat med 2st skruvar in i växellådan. För att kunna lossa dessa måste lådan bakåt smile

Det man inte vet, har man inte en aning om
Kolla gärna in min Volvo 740 Turbo och lägg en röst! :)

6 738 Inlägg
9 oktober 2013
#240
golfmk_3 skrev:
Henkix skrev:
golfmk_3 skrev:
Aja det var ju ett "simpelt" fel smile
Men som sagt, du måste skjuta bak lådan lite för att kunna ta loss fästet smile  Sen så ska du se att bilen går!

måste man verkligen det? har för mej det räcker att lyfta fästet rakt upp? tongue

Stämmer om man bara ska ha av givaren. Fästet som givaren sitter i är i sin tur skruvat med 2st skruvar in i växellådan. För att kunna lossa dessa måste lådan bakåt smile

haha, fan va irriterande att ha lådan ivägen när den gå av tongue

Du är liv
Du är dom långa milen mot Berlin.
I döda vinkeln ser jag allt du gör.
Då stänger jag själen klämmer ihjäl den & hittar en himmelsk drog.


Sök