Igår så rev jag ner kardanen helt och hållet för att se vad som var fel...
Borttaget!
Sen så BRÖT vi ur mittengummit ur sin ring där det ska sitta fast! Men det satt knappt fast, det var helt slappt.
Fästet som gummit satt i
Och plattan som håller upp mitten av kardanen
Sedan tog vi och kapade av det gamla gummit rakt av! Så under det så var det rent och fint!
Sen tog vi och kapade bort den gamla ringen som gummit hade suttit i. Plattan som håller upp kardanen i mitten
Efter det så åkte vi till Volvo Rejmes men dom hade inte öppet även att det stod att dom skulle ha öppet på hemsidan!!
Så vi chansade att åka till Biltema för att kolla om dom hade nya saker!! Och det hade dom!!
Trodde faktiskt inte att dom skulle ha allt som jag behövde!
Där köpte vi:
2 st knutkors
1 st lagerhållare (det jag kallar mittengummi/gummi)
1 st Stödlager
1 st Rostskyddsmassa
Ett styck lagerhållare och ett lager
Då var det att banka in lagret försiktigt med en typ lika stor cylinder så att kraften blir jämt fördelad över lagret när man bankar in det i gummit/lagerhållare
Sen banka med samma metod på kardanen!
Då var det klart
Då var det detta med knutkorsen då
Knutkors ifrån biltema! Passade bra!
Ta bort segersäkringen (tog lite WD40 för att det var lite kärft)
Sen så gjorde jag på det sättet jag lärde mig, att bända ur knutkorset och det var tome fasen precis!!
Men ett knutkors ville inte ut så då blev det vinkelslipen!!
Då blev det genast mycket enklare att få ut!
Sen när jag skulle tycka i det sista knutkorset så tog ena lagerhatten (eller vad man kan kalla det?) stop så att det gick inte att sätta dit sista segersäkringen
så vi tog ur lagerhatten och såg att nållagren hade ramlat ut! så då fick man sitta och pilla in nållagren igen på sin rätta plats!
Sen var det bara att tyrcka fast det och sätta dit segersäkringen
Klart!
Innan jag skruvade dit plattan så rubbade jag av den och rostbehandlade den
Före
Efter
Sen var det bara att skruva dit plattan!
Nya rostfria skruvar!
Dit satt!
Då var alla rörliga delar bytta på kardanen!