3181
Sök

Laddtrycks problem volvo v70r

77 Inlägg
27 maj 2013
Trådstartare
#1
Gäller en v70r awd -98.
chippad enligt förra ägaren.
19t
blitz boost controller. (elektronisk laddtrycksstyrning) ¨


Får inte upp laddet i bilen. när jag köpte den vill jag minnas att den laddade 0,8 bar. och nu ibland o man har tur över 0.2 bar.
det sitter ingen magnetventil på bilen.
har kollat med inte hittat några läckage på tryckrör eller slangar.
wg-stången rör sig ordentligt och sitter inte fast.
har testat att tagit bort wg-slangen utan att uppnå något skenande av laddet.
laddet höjs till strax över 0,6 bar. med sen vill det sig inte mer.

Någon som vet vad det kan vara för problem?
vet inte hur Ic ser ut. har inte kommit så långt.

Kan det kanske vara wg klockan som sagt upp sig?
Och varför får jag inte laddet att skena ?
Har tagit bort varningar och liknande på boost controllern utan framgång.

Som det är nu så laddar bilen dryga 0,6 bar med ryckt wg slang.


Behöver hjälp.. sad

Forummoderator
26 344 Inlägg
27 maj 2013
#2
-Johansson- skrev:
Gäller en v70r awd -98.
chippad enligt förra ägaren.
19t
blitz boost controller. (elektronisk laddtrycksstyrning) ¨


Får inte upp laddet i bilen. när jag köpte den vill jag minnas att den laddade 0,8 bar. och nu ibland o man har tur över 0.2 bar.
det sitter ingen magnetventil på bilen.
har kollat med inte hittat några läckage på tryckrör eller slangar.
wg-stången rör sig ordentligt och sitter inte fast.
har testat att tagit bort wg-slangen utan att uppnå något skenande av laddet.
laddet höjs till strax över 0,6 bar. med sen vill det sig inte mer.

Någon som vet vad det kan vara för problem?
vet inte hur Ic ser ut. har inte kommit så långt.

Kan det kanske vara wg klockan som sagt upp sig?
Och varför får jag inte laddet att skena ?
Har tagit bort varningar och liknande på boost controllern utan framgång.

Som det är nu så laddar bilen dryga 0,6 bar med ryckt wg slang.


Behöver hjälp.. sad

När du säger att "wg-stången rör sig ordentligt och sitter inte fast"..hur menar du då mer exakt?
Den ska vara trög, men inte omöjlig att röra.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

Refined
1 770 Inlägg
27 maj 2013
#3
Du kan ha sån otur som jag hade med min V70R att avgashuset har spruckit. Inte ett allt för ovanligt fel på lite äldre Volvo aggregat. I mitt fall blev det en spricka rakt igenom hela huset, och även rakt över WG hålet så det blev något förskutet så det läckte ganska ordentligt både här och där. Även grenröret var sprucket och läckte i flänsen emot turbon. Och den var helt original och inte vidare hårt körd...
https://www1.garaget.org/gallery/images/28/27308/27308-bb084f7d1d9b8ac13514a7906673d091.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/28/27308/27308-bc561c4bdd15177e57785af67d002335.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/28/27308/27308-b4a4ec7f37093708af35695f1eb64e38.jpg

77 Inlägg
27 maj 2013
Trådstartare
#4
Mack skrev:
-Johansson- skrev:
Gäller en v70r awd -98.
chippad enligt förra ägaren.
19t
blitz boost controller. (elektronisk laddtrycksstyrning) ¨


Får inte upp laddet i bilen. när jag köpte den vill jag minnas att den laddade 0,8 bar. och nu ibland o man har tur över 0.2 bar.
det sitter ingen magnetventil på bilen.
har kollat med inte hittat några läckage på tryckrör eller slangar.
wg-stången rör sig ordentligt och sitter inte fast.
har testat att tagit bort wg-slangen utan att uppnå något skenande av laddet.
laddet höjs till strax över 0,6 bar. med sen vill det sig inte mer.

Någon som vet vad det kan vara för problem?
vet inte hur Ic ser ut. har inte kommit så långt.

Kan det kanske vara wg klockan som sagt upp sig?
Och varför får jag inte laddet att skena ?
Har tagit bort varningar och liknande på boost controllern utan framgång.

Som det är nu så laddar bilen dryga 0,6 bar med ryckt wg slang.


Behöver hjälp.. sad

När du säger att "wg-stången rör sig ordentligt och sitter inte fast"..hur menar du då mer exakt?
Den ska vara trög, men inte omöjlig att röra.

Om man drar i den så får man ta i lite. med man känner hur fjädern jobbar.
den åker tillbaka ordentligt när man släpper den.

One Man Clan
4 287 Inlägg
27 maj 2013
#5
börja med att plocka bort boostcontrollern (tattartrimmet)
köp orginal magnetventil å koppla på å se om allting funkar.

en chippad v70 styrladdtrycket själv, varför man har valt å eftermonterat boostcontroller ser jag som ren tattarverksamhet å dumhet...

gör bilen orginal först å börja sen leta laddtrycksfel.


77 Inlägg
27 maj 2013
Trådstartare
#6
Xuri skrev:
börja med att plocka bort boostcontrollern (tattartrimmet)
köp orginal magnetventil å koppla på å se om allting funkar.

en chippad v70 styrladdtrycket själv, varför man har valt å eftermonterat boostcontroller ser jag som ren tattarverksamhet å dumhet...

gör bilen orginal först å börja sen leta laddtrycksfel.

bilen är chippad av förra ägaren samt att inte jag har monterat boost controllern.

varför får jag inte laddet att skena är ju frågan?
vad har då magnetventilen för funktion.

Har inte så stor koll på detta !!!!

neutral

3 860 Inlägg
27 maj 2013
#7
Men förra ägaren har kört steg 2 chip.. och sen monterat större spridare, turbo (19t är inte org den årsmodell eller har jag fel?) och en boostcontroler... Funkar inte så på dessa bilar. Är boostcontrolern på bågot vis kopplat till din ECU?

Ta en titt i min prjokttråd! V70 T5
Autotech

77 Inlägg
27 maj 2013
Trådstartare
#8
spokenratt skrev:
Men förra ägaren har kört steg 2 chip.. och sen monterat större spridare, turbo (19t är inte org den årsmodell eller har jag fel?) och en boostcontroler... Funkar inte så på dessa bilar. Är boostcontrolern på bågot vis kopplat till din ECU?

525cc spridara sitter inte monterade nu, när det vita spridare på.
19T sitter väl på V70R från -99 altså 265hk bilen.
de där med Ecu:n har jag ingen aning om

2 452 Inlägg
27 maj 2013
#9
han kanske tog med sig chipet då...för dom vita spridarna flödar bara 350cc

döden kommer tillbaka

3 860 Inlägg
28 maj 2013
#10
-Johansson- skrev:
spokenratt skrev:
Men förra ägaren har kört steg 2 chip.. och sen monterat större spridare, turbo (19t är inte org den årsmodell eller har jag fel?) och en boostcontroler... Funkar inte så på dessa bilar. Är boostcontrolern på bågot vis kopplat till din ECU?

525cc spridara sitter inte monterade nu, när det vita spridare på.
19T sitter väl på V70R från -99 altså 265hk bilen.
de där med Ecu:n har jag ingen aning om

Har du inga varningslampor som lyser, felkoder?
Det jag ville komma till var att bränsle tändning och laddtryck mm mm är bestämt i mjukvaran, i ditt fall bsr chippet.

Laddtrycket som nu spökar, styrs med hjälp av ECU'n och magnetventilen, enkelt förklarat.
Om man nu tar bort MV och monterar boostcontroler så antar jag att man inte kopplat in den på samma vis mot ECU'n som MV var. Alltså fattar inte styrboxen vad som händer. Bilen laddar då kanske mer än vad mjukvaran/chippet vill och ECU'n kan försöka sänka detta, klarar den inte det kan man riskera att motorn spikar i stället hmm

Jag hade tagit bort boostcontrolern och monterat en MV, sen kan man koppla ur kontakten till den och BORDE väl då få grundladdtryck.
Därifrån är det lite lättare att gå vidare med ev fel, tycker jag iaf men någon annan kanske har bättre tips!?

Om det sen byts hårdvara, spridare turbo etc så ska man ha anpassad mjukvara för detta. Dethär är ingen 7/940 som man skruvar på WG o har sig för att ställa laddet.

EDIT: Har du justerat laddet själv via boostcontrolern innan det nu gick så lågt som 0.2?
Senast redigerat av spokenratt (28 maj 2013)

Ta en titt i min prjokttråd! V70 T5
Autotech

77 Inlägg
28 maj 2013
Trådstartare
#11
spokenratt skrev:
-Johansson- skrev:
spokenratt skrev:
Men förra ägaren har kört steg 2 chip.. och sen monterat större spridare, turbo (19t är inte org den årsmodell eller har jag fel?) och en boostcontroler... Funkar inte så på dessa bilar. Är boostcontrolern på bågot vis kopplat till din ECU?

525cc spridara sitter inte monterade nu, när det vita spridare på.
19T sitter väl på V70R från -99 altså 265hk bilen.
de där med Ecu:n har jag ingen aning om

Har du inga varningslampor som lyser, felkoder?
Det jag ville komma till var att bränsle tändning och laddtryck mm mm är bestämt i mjukvaran, i ditt fall bsr chippet.

Laddtrycket som nu spökar, styrs med hjälp av ECU'n och magnetventilen, enkelt förklarat.
Om man nu tar bort MV och monterar boostcontroler så antar jag att man inte kopplat in den på samma vis mot ECU'n som MV var. Alltså fattar inte styrboxen vad som händer. Bilen laddar då kanske mer än vad mjukvaran/chippet vill och ECU'n kan försöka sänka detta, klarar den inte det kan man riskera att motorn spikar i stället hmm

Jag hade tagit bort boostcontrolern och monterat en MV, sen kan man koppla ur kontakten till den och BORDE väl då få grundladdtryck.
Därifrån är det lite lättare att gå vidare med ev fel, tycker jag iaf men någon annan kanske har bättre tips!?

Om det sen byts hårdvara, spridare turbo etc så ska man ha anpassad mjukvara för detta. Dethär är ingen 7/940 som man skruvar på WG o har sig för att ställa laddet.

EDIT: Har du justerat laddet själv via boostcontrolern innan det nu gick så lågt som 0.2?

En dag för ert tag sen så var bilen helt orkeslös. Ville endast ladd lite över 0,2.
Hade aldrig rört boost cobtrollern innan detta hände.
Bion laddade 0,8 innan när jag precis köpt den.


Sök