2512
Sök

Volvo v70n 2,4t startat inte! Hjälp!

93 Inlägg
29 maj 2013
Trådstartare
#1
Har haft problem med att meddelandet bromsfel stanna omgående har dykt upp i färddatorn titt som tätt och att alla mätare har åkt ner i botten samt att alla bromslampor har lyst. Och om man har startat om han när meddelandet kommit fram så har alla lampor lyst på instrumentbrädan och han har gått in i felsäkert läge, men då har det bara varit å lyfta av minuspolen en snabbis så har det varit frid och fröjd i ca en vecka tills felet återkommit  och då har det bara varit å göra om samma sak igen.. Men i tisdags när jag skulle hem från jobbet så hände det absolut ingenting när jag vred på nyckeln, och då jag har nytt batteri i bilen så försökte vi att bogsera igång den men var stendöd även då, kan även berätta att när jag satt mig i bilen idag så fungerande varken blinkers,fläkt eller stereon ( Allt fungerande när vi bogserade hem den). Var även in på en verkstad för ett par veckor sen för att kolla felkoder på bromsfelet dock så fick vi ingen kontakt med bilen.. Så nu är frågan om det är styrboxen som har sagt upp sig eller vad tror ni??? smile


265 Inlägg
29 maj 2013
#2
Låter som du behöver få styrboxen till ABS enheten reparerad, även att DIM knasar för dig.

vad har du för årsmodel på bilen?


93 Inlägg
29 maj 2013
Trådstartare
#3
MikkoHansen skrev:
Låter som du behöver få styrboxen till ABS enheten reparerad, även att DIM knasar för dig.

vad har du för årsmodel på bilen?

Jo det trodde jag också till en början men eftersom att han hacka och gick dåligt efter att det kommit upp och att motorlamporna tänds så tänkte jag att det kunde va nå annat?? vad är Dim för nå? Det är en 00a


297 Inlägg
29 maj 2013
#4
Hur frisk är ditt batteri? brukar få helknasiga felkoder när ett batteri är dåligt. Går bilen på startmotorn?


93 Inlägg
29 maj 2013
Trådstartare
#5
sthlm_145 skrev:
Hur frisk är ditt batteri? brukar få helknasiga felkoder när ett batteri är dåligt. Går bilen på startmotorn?

Batteriet är två veckor gammalt och nej startmotorn går inte!


297 Inlägg
29 maj 2013
#6
bananen80 skrev:
sthlm_145 skrev:
Hur frisk är ditt batteri? brukar få helknasiga felkoder när ett batteri är dåligt. Går bilen på startmotorn?

Batteriet är två veckor gammalt och nej startmotorn går inte!

klickar det eller händer det absolut ingenting?


93 Inlägg
29 maj 2013
Trådstartare
#7
sthlm_145 skrev:
bananen80 skrev:
sthlm_145 skrev:
Hur frisk är ditt batteri? brukar få helknasiga felkoder när ett batteri är dåligt. Går bilen på startmotorn?

Batteriet är två veckor gammalt och nej startmotorn går inte!

klickar det eller händer det absolut ingenting?

Tyst som i graven och är som sagt även stendöd vid rullstart!


297 Inlägg
29 maj 2013
#8
bananen80 skrev:
sthlm_145 skrev:
bananen80 skrev:

Batteriet är två veckor gammalt och nej startmotorn går inte!

klickar det eller händer det absolut ingenting?

Tyst som i graven och är som sagt även stendöd vid rullstart!

Har du soppatryck när du vrider på tändningen i läge 2?


93 Inlägg
29 maj 2013
Trådstartare
#9
sthlm_145 skrev:
bananen80 skrev:
sthlm_145 skrev:

klickar det eller händer det absolut ingenting?

Tyst som i graven och är som sagt även stendöd vid rullstart!

Har du soppatryck när du vrider på tändningen i läge 2?

Har inte orkat kolla så noga men pumpen verkar då gå iaf! smile


297 Inlägg
29 maj 2013
#10
bananen80 skrev:
sthlm_145 skrev:
bananen80 skrev:

Tyst som i graven och är som sagt även stendöd vid rullstart!

Har du soppatryck när du vrider på tändningen i läge 2?

Har inte orkat kolla så noga men pumpen verkar då gå iaf! smile

Första tanken va styrenheten, men då borde den ha gått runt iaf. Men att den inte går igång trotts rullstart så skulle jag tro att det är något i tändningslåset som spökar.
Om bilen är igång så kan man vrida till läge 3(start) fast startmotor slår inte ut, någon säkerhets pryl.
Och när du skriver att instrumentmätarna gått i botten och bromslamporna börjat lysa så är min teori på tändningslåset som spökar.


93 Inlägg
29 maj 2013
Trådstartare
#11
sthlm_145 skrev:
bananen80 skrev:
sthlm_145 skrev:

Har du soppatryck när du vrider på tändningen i läge 2?

Har inte orkat kolla så noga men pumpen verkar då gå iaf! smile

Första tanken va styrenheten, men då borde den ha gått runt iaf. Men att den inte går igång trotts rullstart så skulle jag tro att det är något i tändningslåset som spökar.
Om bilen är igång så kan man vrida till läge 3(start) fast startmotor slår inte ut, någon säkerhets pryl.
Och när du skriver att instrumentmätarna gått i botten och bromslamporna börjat lysa så är min teori på tändningslåset som spökar.

Jo men har aldrig haft nå startproblem förut, men att hastighetsmätaren åker ner är ju inge konstigt när bilen tror att han har fel på bromsarna eftersom att abs-styrenheten sköter det där.. Men om det nu hade varit tändningslåset så borde han väl inte ha gått förut heller då när mätarna alla förutom tankmätaren legat i botten?


408 Inlägg
29 maj 2013
#12
Så med andra så fungerar ALLT förutom startmotor och tändning/databox ??

låter som ett löjligt fel("dyrt" också), svaret finns med all säkerhet i denna tråd. Multimeter kan hjälpa dig på vägen smile om du känner någon med en liknande bil så skifta databox

om man inte får signal med databoxen så kan det endast bero på 2 saker, felaktig spänning/ingen ström till databoxen alternativt trasig databox.
Senast redigerat av pompe90 (29 maj 2013)

- Nuvarande:
- Sålda:Peugeot 208 GTi LE -13,Peugeot 205 GTi -92 flyttgods - Pug 205 CTi-89, Peugeot 206 GTi-99,Toyota MR2 Turbo-91,Volvo V70 AWD -98 mfl.
www.peugeot-sport-club.se

93 Inlägg
29 maj 2013
Trådstartare
#13
pompe90 skrev:
Så med andra så fungerar ALLT förutom startmotor och tändning/databox ??

låter som ett löjligt fel, svaret finns med all säkerhet i denna tråd. Multimeter kan hjälpa dig på vägen smile om du känner någon med en liknande bil så skifta databox

Jovisst men vart sjutton ska man börja å mätta? Har även hört att det inte går att byta styrbox över bilarna hursomhelst utan en programmering hos volvo, är det något som stämmer??


93 Inlägg
30 maj 2013
Trådstartare
#14
bananen80 skrev:
pompe90 skrev:
Så med andra så fungerar ALLT förutom startmotor och tändning/databox ??

låter som ett löjligt fel, svaret finns med all säkerhet i denna tråd. Multimeter kan hjälpa dig på vägen smile om du känner någon med en liknande bil så skifta databox

Jovisst men vart sjutton ska man börja å mätta? Har även hört att det inte går att byta styrbox över bilarna hursomhelst utan en programmering hos volvo, är det något som stämmer??

Och nej blinkers, kupefläkten och stereon fungerar inte heller..


408 Inlägg
30 maj 2013
#15
bananen80 skrev:
bananen80 skrev:
pompe90 skrev:
Så med andra så fungerar ALLT förutom startmotor och tändning/databox ??

låter som ett löjligt fel, svaret finns med all säkerhet i denna tråd. Multimeter kan hjälpa dig på vägen smile om du känner någon med en liknande bil så skifta databox

Jovisst men vart sjutton ska man börja å mätta? Har även hört att det inte går att byta styrbox över bilarna hursomhelst utan en programmering hos volvo, är det något som stämmer??

Och nej blinkers, kupefläkten och stereon fungerar inte heller..

okej, då låter det mer som ett fel i säkringboxen eller dylikt. fast jag vet heller inte hur mycket som styrs utav databoxen i din bil, jag har bara en 3år äldre v70 där elektroniken funkar utan boxen, alltså blinkers, stereo osv. är inte beroende utav boxen.

Mäta bör man då göra på huvudsäkringar för ECU å andra boxar, kontrollera jordkablar. Kolla tändningslåset m.m
Reläer kan också va kassa. Jag är ingen expert på just din årsmodell men det bör nog fasen inte skilja mycket på elektroniken från min.

Edit-

Kom på att jag har en gammal vaktmästare som jag träffar på då och då, han har identisk bil som dig fast med automat då. Han hade nyligen bilen inne pga liknande fel. Skall försöka kontakta honom om detta.

Han hade död startmotor, julgransbelysning och död stereo! Han köpte nytt batteri någon vecka innan för 1400kr då verkstaden trodde felet berodde på det men icke. Hans bil fungerar nu efter 1 vecka på verkstad senast jag fråga honom men tänkte inte på att fråga honom vad felet var.
Senast redigerat av pompe90 (30 maj 2013)

- Nuvarande:
- Sålda:Peugeot 208 GTi LE -13,Peugeot 205 GTi -92 flyttgods - Pug 205 CTi-89, Peugeot 206 GTi-99,Toyota MR2 Turbo-91,Volvo V70 AWD -98 mfl.
www.peugeot-sport-club.se

93 Inlägg
30 maj 2013
Trådstartare
#16
pompe90 skrev:
bananen80 skrev:
bananen80 skrev:
Jovisst men vart sjutton ska man börja å mätta? Har även hört att det inte går att byta styrbox över bilarna hursomhelst utan en programmering hos volvo, är det något som stämmer??

Och nej blinkers, kupefläkten och stereon fungerar inte heller..

okej, då låter det mer som ett fel i säkringboxen eller dylikt. fast jag vet heller inte hur mycket som styrs utav databoxen i din bil, jag har bara en 3år äldre v70 där elektroniken funkar utan boxen, alltså blinkers, stereo osv. är inte beroende utav boxen.

Mäta bör man då göra på huvudsäkringar för ECU å andra boxar, kontrollera jordkablar. Kolla tändningslåset m.m
Reläer kan också va kassa. Jag är ingen expert på just din årsmodell men det bör nog fasen inte skilja mycket på elektroniken från min.

jo men allt sånt fungerade när vi bogserade hem han.. så det har hänt idag.. vet inte om jag kan ha fipplat på något... Jag hade en 97 förut och kan tala om för dig att nästan inte en pryl är lika, tex så hade du bara en säkringsbox på den gamla och på den här så har du tre stycken. En under huven en i bilen och så även en i skuffen!! Fördelare på 97an, separata tändspolar osv på denna.
Senast redigerat av bananen80 (30 maj 2013)


297 Inlägg
30 maj 2013
#17
bananen80 skrev:
pompe90 skrev:
bananen80 skrev:

Och nej blinkers, kupefläkten och stereon fungerar inte heller..

okej, då låter det mer som ett fel i säkringboxen eller dylikt. fast jag vet heller inte hur mycket som styrs utav databoxen i din bil, jag har bara en 3år äldre v70 där elektroniken funkar utan boxen, alltså blinkers, stereo osv. är inte beroende utav boxen.

Mäta bör man då göra på huvudsäkringar för ECU å andra boxar, kontrollera jordkablar. Kolla tändningslåset m.m
Reläer kan också va kassa. Jag är ingen expert på just din årsmodell men det bör nog fasen inte skilja mycket på elektroniken från min.

jo men allt sånt fungerade när vi bogserade hem han.. så det har hänt idag.. vet inte om jag kan ha fipplat på något... Jag hade en 97 förut och kan tala om för dig att nästan inte en pryl är lika, tex så hade du bara en säkringsbox på den gamla och på den här så har du tre stycken. En under huven en i bilen och så även en i skuffen!! Fördelare på 97an, separata tändspolar osv på denna.

börja med att kolla alla säkringar.


93 Inlägg
30 maj 2013
Trådstartare
#18
sthlm_145 skrev:
bananen80 skrev:
pompe90 skrev:

okej, då låter det mer som ett fel i säkringboxen eller dylikt. fast jag vet heller inte hur mycket som styrs utav databoxen i din bil, jag har bara en 3år äldre v70 där elektroniken funkar utan boxen, alltså blinkers, stereo osv. är inte beroende utav boxen.

Mäta bör man då göra på huvudsäkringar för ECU å andra boxar, kontrollera jordkablar. Kolla tändningslåset m.m
Reläer kan också va kassa. Jag är ingen expert på just din årsmodell men det bör nog fasen inte skilja mycket på elektroniken från min.

jo men allt sånt fungerade när vi bogserade hem han.. så det har hänt idag.. vet inte om jag kan ha fipplat på något... Jag hade en 97 förut och kan tala om för dig att nästan inte en pryl är lika, tex så hade du bara en säkringsbox på den gamla och på den här så har du tre stycken. En under huven en i bilen och så även en i skuffen!! Fördelare på 97an, separata tändspolar osv på denna.

börja med att kolla alla säkringar.

Det var givetvis det första jag kollade!


408 Inlägg
30 maj 2013
#19
bananen80 skrev:
pompe90 skrev:
bananen80 skrev:
Och nej blinkers, kupefläkten och stereon fungerar inte heller..

okej, då låter det mer som ett fel i säkringboxen eller dylikt. fast jag vet heller inte hur mycket som styrs utav databoxen i din bil, jag har bara en 3år äldre v70 där elektroniken funkar utan boxen, alltså blinkers, stereo osv. är inte beroende utav boxen.

Mäta bör man då göra på huvudsäkringar för ECU å andra boxar, kontrollera jordkablar. Kolla tändningslåset m.m
Reläer kan också va kassa. Jag är ingen expert på just din årsmodell men det bör nog fasen inte skilja mycket på elektroniken från min.

jo men allt sånt fungerade när vi bogserade hem han.. så det har hänt idag.. vet inte om jag kan ha fipplat på något... Jag hade en 97 förut och kan tala om för dig att nästan inte en pryl är lika, tex så hade du bara en säkringsbox på den gamla och på den här så har du tre stycken. En under huven en i bilen och så även en i skuffen!! Fördelare på 97an, separata tändspolar osv på denna.

Men då bör det vara simplare att mäta, mindre säkringar att kolla i motorutrymmet wink där skall ju alla huvudsäkringar sitta för motorelektroniken. (En vild logisk gissning hehe) å då menar jag mäta elen i uttagen och inte kolla att säkringarna är Hela för det har du redan gjort.

ta inte för givet att det är ECU förens du har kontrollerat elen till ECUn och vidare till övriga delar som inte funkar.
Senast redigerat av pompe90 (30 maj 2013)

- Nuvarande:
- Sålda:Peugeot 208 GTi LE -13,Peugeot 205 GTi -92 flyttgods - Pug 205 CTi-89, Peugeot 206 GTi-99,Toyota MR2 Turbo-91,Volvo V70 AWD -98 mfl.
www.peugeot-sport-club.se

297 Inlägg
30 maj 2013
#20
pompe90 skrev:
bananen80 skrev:
pompe90 skrev:

okej, då låter det mer som ett fel i säkringboxen eller dylikt. fast jag vet heller inte hur mycket som styrs utav databoxen i din bil, jag har bara en 3år äldre v70 där elektroniken funkar utan boxen, alltså blinkers, stereo osv. är inte beroende utav boxen.

Mäta bör man då göra på huvudsäkringar för ECU å andra boxar, kontrollera jordkablar. Kolla tändningslåset m.m
Reläer kan också va kassa. Jag är ingen expert på just din årsmodell men det bör nog fasen inte skilja mycket på elektroniken från min.

jo men allt sånt fungerade när vi bogserade hem han.. så det har hänt idag.. vet inte om jag kan ha fipplat på något... Jag hade en 97 förut och kan tala om för dig att nästan inte en pryl är lika, tex så hade du bara en säkringsbox på den gamla och på den här så har du tre stycken. En under huven en i bilen och så även en i skuffen!! Fördelare på 97an, separata tändspolar osv på denna.

Men då bör det vara simplare att mäta, mindre säkringar att kolla i motorutrymmet wink där skall ju alla huvudsäkringar sitta för motorelektroniken. (En vild logisk gissning hehe) å då menar jag mäta elen i uttagen och inte kolla att säkringarna är Hela för det har du redan gjort.

ta inte för givet att det är ECU förens du har kontrollerat elen till ECUn och vidare till övriga delar som inte funkar.

Slut på ider för mig, ett redigt slag i instrumentbrädan är sista hoppet. (Men kan lösa många fel)



Sök