3329
Sök

Dumpventil megane rs

103 Inlägg
31 maj 2013
Trådstartare
#1
Tjena!

Sitter och funderar på att införskaffa mig en dumpventil till bilen men funderar på om det är värt det eller inte.
Har kollat lite på en forge motoraport dump som är anpassad för megane rs 250
Har chippat bilen så har mer än original.
Kommer då en dumpventil göra nån skillnad? Eller enbart ljud?

Grundare av MidNightMeet och Så Enkelt TV
1 314 Inlägg
31 maj 2013
#2
Asså en dump ger ju aldrig någon effekt. Utan ska ju bara låta. Nä jag monterade dump som va gjorde för min Evo så kunde de hända att bilen dog. Eftersom bilen håller ju koll på hur mycket luft den tar in. Och då räknar ju bilen med att släppa ut liknande mängd. Släpper då bilen ut luft kan de bli fel. Men de bero ju om DUmpen är återcirkulerande eller ej.

GLÖM INTE ATT KOLLA MIN HEMSIDA www.Ziggs.se
ProjektTråden min
http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … #p2986707/

103 Inlägg
31 maj 2013
Trådstartare
#3
Jo vet, men tänkte om det kanske avlastade turbon lite med tanke på trimmet ;P.. hmm..låter ju inte bra att bilen slår av ;/..kanske får skita i det då smile.. räcker med chiptrim och kn filter

Forummoderator
26 351 Inlägg
31 maj 2013
#4
zapp skrev:
Jo vet, men tänkte om det kanske avlastade turbon lite med tanke på trimmet ;P.. hmm..låter ju inte bra att bilen slår av ;/..kanske får skita i det då smile.. räcker med chiptrim och kn filter

Du har förmodligen redan en dumpventil monterad original. En så kallad återcirkulerande, och dessa duger alldeles utmärkt såvida man inte ska börja plocka monsterhästar.
Men du kanske bara är ute efter ljudet?

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

103 Inlägg
31 maj 2013
Trådstartare
#5
Jo sitter en original, var faktiskt mest ute efter ljudet smile

Forummoderator
26 351 Inlägg
31 maj 2013
#6
zapp skrev:
Jo sitter en original, var faktiskt mest ute efter ljudet smile

I så fall är det nog mer skonsammare att skaffa ett öppet - torrt - filter med avskärmning, så får du flåsljudet.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

103 Inlägg
31 maj 2013
Trådstartare
#7
Har funderat på det med.. får ju lite flåsljud nu med med ett kn filter i original burken, men med helt öppet så borde det bli mer, kan det även ge mer effekt? har sett lite olika ang det.

Forummoderator
26 351 Inlägg
31 maj 2013
#8
zapp skrev:
Har funderat på det med.. får ju lite flåsljud nu med med ett kn filter i original burken, men med helt öppet så borde det bli mer, kan det även ge mer effekt? har sett lite olika ang det.

Med en vettig avskiljare så visst, en till fem hästkrafter kanske du kan få.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

Grundare av MidNightMeet och Så Enkelt TV
1 314 Inlägg
31 maj 2013
#9
Mack skrev:
zapp skrev:
Har funderat på det med.. får ju lite flåsljud nu med med ett kn filter i original burken, men med helt öppet så borde det bli mer, kan det även ge mer effekt? har sett lite olika ang det.

Med en vettig avskiljare så visst, en till fem hästkrafter kanske du kan få.

Min erfarenhet så ger luftfilter ingen hk alls. Mest hk förlust. Många som har värmesköldar som blir så varm att luften blir varmare än original iaf. Sedan så ska en bil inte ha för mycket luft heller. Bilen är mappad på få en viss luftmängd.

GLÖM INTE ATT KOLLA MIN HEMSIDA www.Ziggs.se
ProjektTråden min
http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … #p2986707/

Forummoderator
26 351 Inlägg
31 maj 2013
#10
Ziggs skrev:
Mack skrev:
zapp skrev:
Har funderat på det med.. får ju lite flåsljud nu med med ett kn filter i original burken, men med helt öppet så borde det bli mer, kan det även ge mer effekt? har sett lite olika ang det.

Med en vettig avskiljare så visst, en till fem hästkrafter kanske du kan få.

Min erfarenhet så ger luftfilter ingen hk alls. Mest hk förlust. Många som har värmesköldar som blir så varm att luften blir varmare än original iaf. Sedan så ska en bil inte ha för mycket luft heller. Bilen är mappad på få en viss luftmängd.

Därför jag skrev kanske.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

103 Inlägg
1 juni 2013
Trådstartare
#11
okok, då behåller jag nog mitt panelfilter ett tag smile

Grundare av MidNightMeet och Så Enkelt TV
1 314 Inlägg
1 juni 2013
#12
Mack skrev:
Ziggs skrev:
Mack skrev:

Med en vettig avskiljare så visst, en till fem hästkrafter kanske du kan få.

Min erfarenhet så ger luftfilter ingen hk alls. Mest hk förlust. Många som har värmesköldar som blir så varm att luften blir varmare än original iaf. Sedan så ska en bil inte ha för mycket luft heller. Bilen är mappad på få en viss luftmängd.

Därför jag skrev kanske.

Läste bara snabbt, sorry att jag missade de

GLÖM INTE ATT KOLLA MIN HEMSIDA www.Ziggs.se
ProjektTråden min
http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … #p2986707/

103 Inlägg
1 juni 2013
Trådstartare
#13
Kan det skada turbon/motorn om man låter den gamla (återcirkulerande) sitta kvar och koppla på en ny öppen dump som släpper ut.. Är nämligen ett kit jag kollar på som är specifikt för min modell..  nämligen detta : http://www.k-tecracing.com/show_product … p;appid=20

103 Inlägg
2 juni 2013
Trådstartare
#14
Någon som vet?

6 632 Inlägg
2 juni 2013
#15
zapp skrev:
Kan det skada turbon/motorn om man låter den gamla (återcirkulerande) sitta kvar och koppla på en ny öppen dump som släpper ut.. Är nämligen ett kit jag kollar på som är specifikt för min modell..  nämligen detta : http://www.k-tecracing.com/show_product … p;appid=20

Som att montera två dumpventiler, det blir bara fel.

De/Dem

3 860 Inlägg
2 juni 2013
#16
Och i kittets beskrivning står det: This dump valve kit is designed to replace the recirculation valve set up as fitted to the standard turbocharger.
Alltså ersätter den org ventilen, man pluggar då org dumpen...

Skaffa ett filter av dyrare modell, kanske luftslang och få filtret placerat längre ifrån motorn?
Senast redigerat av spokenratt (2 juni 2013)

Ta en titt i min prjokttråd! V70 T5
Autotech

103 Inlägg
2 juni 2013
Trådstartare
#17
aha, har fattat det som att det går att koppla in den dumpen med, eftersom att det inte ingår någon platta som stänger igen original dumpen i det paketet.. Har en knfilter panelfilter i bilen nu smile


Sök