3660
Sök

Bromsar gnislar när man bromsar in

67 Inlägg
2 juni 2013
Trådstartare
har ett problem jag har precis bytat bromsskivorna och bromsbelägg fram på min saab, och när man bromsar in så kommer de ett gnisslande ljud ifrån bromsarna. vad ska man göra för att slippa de ljudet?

5 130 Inlägg
2 juni 2013
Haft liknande problem när ja monterade biltema belägg en gång. Då löste jag det genom att sätta en bit dubbelhäftande tape mellan belägget och bromsoket. Det blev tyst då. Annars finns det skrikplattor att köpa till vissa bilar. Aldrig provat det dock.
Eller gör som bosse bildoktor och borra i 0,5mm blyertsstift i klotsarna wink

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965

297 Inlägg
2 juni 2013
Montera bort beläggen och gör ordentligt rent. Och smörj upp oket. Och där beläggen glider.

152 Inlägg
2 juni 2013
Hade samma problem på min Honda.

Vet inte hur bromsarna är konstruerade på din bil men på min så flyter klossarna. Dom sitter inte fast utan sitter i spår och trycks ihop för man trycker på bromsen, sen ska dom åka ut igen utan att något drar ut dom.

Jag gjorde så att jag monterade ned bromsarna och slipar ned de delar som ska "flyta". Så att beläggen ska kunna glida ut lättare efter jag bromsat.

Hondas konstruktion är ganska puckad men riktigt lätt att plocka isär och ihop. Byta belägg är grymt lätt, ca 10 minuter per sida :-)

Bilen rullar dessutom bättre och drar mindre soppa. Att slippa gnisslet är skönt också!

67 Inlägg
2 juni 2013
Trådstartare
sthlm_145 skrev:
Montera bort beläggen och gör ordentligt rent. Och smörj upp oket. Och där beläggen glider.

har smörjt alla delarna på oken, men vad kan man använda för att torka av skivan och beläggen?

67 Inlägg
5 juni 2013
Trådstartare
har smörjt delarna där beläggen gliter å glidbultarna, har till och med köpt dämpning som sitter bakom beläggen men bromsarna skriker endå vid inbromsning, skivor och beläggen e köpta från biltema, men får nog ta å köpa andra belägg å se om de hjälper.
ingen annan som har tips?

6 643 Inlägg
6 juni 2013
Blondie skrev:
har smörjt delarna där beläggen gliter å glidbultarna, har till och med köpt dämpning som sitter bakom beläggen men bromsarna skriker endå vid inbromsning, skivor och beläggen e köpta från biltema, men får nog ta å köpa andra belägg å se om de hjälper.
ingen annan som har tips?

Billiga belägg brukar inte vara ljudlösa.

De/Dem

...has left the building...
4 474 Inlägg
6 juni 2013
Malheus skrev:

DYRA belägg brukar gnissla ÄNNU mer (pratar nu om belägg med bättre värmetålighet än original)

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure

6 643 Inlägg
6 juni 2013
dawwe skrev:
Malheus skrev:

DYRA belägg brukar gnissla ÄNNU mer (pratar nu om belägg med bättre värmetålighet än original)

Dyra belägg tystnar ju med värmen..och de är ju inte gjorda för daglig snålkörning.

De/Dem

Team Breehäng
1 623 Inlägg
6 juni 2013
De är inte så att det blivit en blank yta på belägget som gör att de gnisslar då? Så var det för mig och blev tyst efter att ha slipat bort de blanka med slippapper. smile

R1 3 ツ
└┼┤
2 4

67 Inlägg
6 juni 2013
Trådstartare
-Bazz3r- skrev:
De är inte så att det blivit en blank yta på belägget som gör att de gnisslar då? Så var det för mig och blev tyst efter att ha slipat bort de blanka med slippapper. smile

tror att där var lite blank yta på nån belägg, ska prova ta sandpapper å slipa lite, vad för samdpapper kan man använda?

Team Breehäng
1 623 Inlägg
6 juni 2013
Blondie skrev:
-Bazz3r- skrev:

tror att där var lite blank yta på nån belägg, ska prova ta sandpapper å slipa lite, vad för samdpapper kan man använda?

Har för mig att jag använde 120 men de va ett tag sen, men spelar ingen roll sålänge de är rätt grovt så du får bort de blanka. smile

R1 3 ツ
└┼┤
2 4

4 824 Inlägg
7 juni 2013
Blondie skrev:
skivor och beläggen e köpta från biltema

där har du problemet.
biltemas klossar är skit, tar dåligt och gnisslar.

Mvh Christian
kör du före så väntar jag där framme.

Sök