2708
Sök

Volvo v40 2.0t -99 tappar temp?

72 Inlägg
6 juni 2013
Trådstartare
#1
Hej! Köpte en v40 för en tid sen och märkte direkt att när man kör flera korta sträckor efter varandra så går tempmätaren ner till nästan 0. Jag har även haft problem med att motorn "surnar" vid korta sträckor och blir svårstartad, händer inte ofta men har hänt några ggr.
Kan ju tänka mig att dom här sakerna hänger ihop men är inte direkt kunnig så vore snällt med något bra svar.

Tack på förhand!

1 122 Inlägg
6 juni 2013
#2
låter som en tempgivare som är dålig. Då den surnar och faller ner i temp sparodiskt som ja uppfatta d

gasa nu foer faen!

72 Inlägg
6 juni 2013
Trådstartare
#3
Ok, vet du vart den sitter?

2 763 Inlägg
6 juni 2013
#4
Den sitter under termostaten. Har haft samma problem två gånger på min XC. Finns att köpa nya på L-M-R.se:)

Volvo - For Life

72 Inlägg
6 juni 2013
Trådstartare
#5
Tack för svaren. Problemet är nu utökat, eventuellt ett nytt problem:
När jag kom hem från jobbet såg jag att det hade droppat efter bilen(även vänster framdäck var nersprayat av någon oljig vätska!?)
Och som grädden på moset så börjar en kontrollampa lysa som visar motorelektroniskt problem eller något liknande. Kanske borde nämna att jag steg1 chippat bilen för ca en månad sen.

Varför jag kallar det oljig vätska är för att det är en genomskinlig vätska men eftersom den aldrig torkar upp från marken så utesluter jag kylarvätska och motoroljenivån är som den ska.

Tacksam för svar och hoppas att jag förklarat tillräckligt bra.

570 Inlägg
14 juni 2013
#6
kolla vart det droppar ifrån. kommer säkerligen från kopplingen som sitter på kylaren nere till höger om du står framför bilen.


1 020 Inlägg
14 juni 2013
#7
q4 skrev:
Tack för svaren. Problemet är nu utökat, eventuellt ett nytt problem:
När jag kom hem från jobbet såg jag att det hade droppat efter bilen(även vänster framdäck var nersprayat av någon oljig vätska!?)
Och som grädden på moset så börjar en kontrollampa lysa som visar motorelektroniskt problem eller något liknande. Kanske borde nämna att jag steg1 chippat bilen för ca en månad sen.

Varför jag kallar det oljig vätska är för att det är en genomskinlig vätska men eftersom den aldrig torkar upp från marken så utesluter jag kylarvätska och motoroljenivån är som den ska.

Tacksam för svar och hoppas att jag förklarat tillräckligt bra.

Du bör kolla bromsvätskan.. Låter som v fram bromsok läcker.. Enda vätska jag kan tänka mig som ej torkar uppi

Om du inte är tokförbannad har du inte koll på vad som pågår

408 Inlägg
14 juni 2013
#8
kontrollera bromsok samt bromsslang
Ta å fixa en felkodsläsning också!

- Nuvarande:
- Sålda:Peugeot 208 GTi LE -13,Peugeot 205 GTi -92 flyttgods - Pug 205 CTi-89, Peugeot 206 GTi-99,Toyota MR2 Turbo-91,Volvo V70 AWD -98 mfl.
www.peugeot-sport-club.se

72 Inlägg
14 juni 2013
Trådstartare
#9
Tack för svaren! bilen är nu överlämnad till verkstad då jag insåg att det inte var något jag kunde fixa själv ändå!


Sök