3308
Sök

Ang Volvo s40 t4 och dumpventil.

437 Inlägg
7 juni 2013
Trådstartare
#1
Tjena alla.

Funderar på att sätta dumpventil på bilen, men har fått höra att installerar man dumpventil på s40 så går luftmassemätaren sönder, varför den skulle gå sönder har jag ingen anning om dom har ju inget med varandra att göra.

Så innan jag köper dumventil så vill jag fråga er, har ni fått problem med luftmassemätaren? eller har dumpen skapat några andra bekymmer för er.

Nu till andra frågan, vilket märke ska man köpa på dumpventilen det finns hur många som helst att välja bland.


Mvh
//Sam

Theres only one way and thats my way,dont like it then take the highway. Just Kidding

236 Inlägg
7 juni 2013
#2
neh, luftmassemätaren tar inte skada.
Ska du byta till en öppen dump eller återcirkulerande?

Byter du till en öppen dump finns dock risken att motorn kan dö vid växling och att katalysatorn kan ta stryk.
Detta p.g.a. av en för fet bränsleblandning.

Power is measured in dB

437 Inlägg
7 juni 2013
Trådstartare
#4
CustomSS1 skrev:
neh, luftmassemätaren tar inte skada.
Ska du byta till en öppen dump eller återcirkulerande?

Byter du till en öppen dump finns dock risken att motorn kan dö vid växling och att katalysatorn kan ta stryk.
Detta p.g.a. av en för fet bränsleblandning.

Då får man köra på återcirkulerande så slipper man får bekymmer

Theres only one way and thats my way,dont like it then take the highway. Just Kidding

Forummoderator
26 389 Inlägg
7 juni 2013
#5
Speddy_Gonzales skrev:
CustomSS1 skrev:
neh, luftmassemätaren tar inte skada.
Ska du byta till en öppen dump eller återcirkulerande?

Byter du till en öppen dump finns dock risken att motorn kan dö vid växling och att katalysatorn kan ta stryk.
Detta p.g.a. av en för fet bränsleblandning.

Då får man köra på återcirkulerande så slipper man får bekymmer

Annars brukar ju turbobilar, förutom ett fåtal, ha återcirkulerande dumpventiler monterade original..

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

437 Inlägg
7 juni 2013
Trådstartare
#6
Mack skrev:
Speddy_Gonzales skrev:
CustomSS1 skrev:
neh, luftmassemätaren tar inte skada.
Ska du byta till en öppen dump eller återcirkulerande?

Byter du till en öppen dump finns dock risken att motorn kan dö vid växling och att katalysatorn kan ta stryk.
Detta p.g.a. av en för fet bränsleblandning.

Då får man köra på återcirkulerande så slipper man får bekymmer

Annars brukar ju turbobilar, förutom ett fåtal, ha återcirkulerande dumpventiler monterade original..

Tack för hjälpen nu vet jag lite mer

Theres only one way and thats my way,dont like it then take the highway. Just Kidding

236 Inlägg
7 juni 2013
#7
Om det endast är dumpljudet du är ute efter, så funkar ett öppet filter perfekt. Den återcirkulerande dumpen som sitter original ger lagom ljud,
Dock ska du välja ett torrt filter, inget som man oljar in.

Power is measured in dB

3 860 Inlägg
7 juni 2013
#8
AEM dryflow filter, öppet, så hör du org dumpen som för övrigt sitter nere på turbon.

Ta en titt i min prjokttråd! V70 T5
Autotech

437 Inlägg
8 juni 2013
Trådstartare
#9
Så det räcker med öppet filter, ska testa det och se hur mycket ljud jag får ut från den.  Det är första bilen med turbo vet inte så mkt om det. Tack för hjälpen

Theres only one way and thats my way,dont like it then take the highway. Just Kidding

Utbildad proffsamatör
785 Inlägg
8 juni 2013
#10
Speddy_Gonzales skrev:
Så det räcker med öppet filter, ska testa det och se hur mycket ljud jag får ut från den.  Det är första bilen med turbo vet inte så mkt om det. Tack för hjälpen

De som har haft problem med LMM är de som valt ett inoljat öppet filter. Oljan sätter sig efter ett tag på LMM:ns membran och gör så de går sönder vilket i sin tur dödar hela LMM:n.

437 Inlägg
8 juni 2013
Trådstartare
#11
PointMan skrev:
Speddy_Gonzales skrev:
Så det räcker med öppet filter, ska testa det och se hur mycket ljud jag får ut från den.  Det är första bilen med turbo vet inte så mkt om det. Tack för hjälpen

De som har haft problem med LMM är de som valt ett inoljat öppet filter. Oljan sätter sig efter ett tag på LMM:ns membran och gör så de går sönder vilket i sin tur dödar hela LMM:n.

Tack Pointman bra att veta, visste inte att inoljat öppet filter kunde skapa så mycket problem.

Theres only one way and thats my way,dont like it then take the highway. Just Kidding

3 860 Inlägg
8 juni 2013
#12
spokenratt skrev:
AEM dryflow filter, öppet, så hör du org dumpen som för övrigt sitter nere på turbon.

Ta en titt i min prjokttråd! V70 T5
Autotech

55 Inlägg
8 juni 2013
#13
Pröva ta bort huvisoleringen, gjorde det på min och hör både turbo och det mesiga ljudet från dumpen.



Sök