2873
Sök

Etanol (E85) VS Bensin (BF95) - F R Ä T T E S T E T, läs detta om du kör FFV !

Rallyförare
1 075 Inlägg
8 juni 2013
Trådstartare
#1
Vi gjorde ett test till följd av dom uppgifter som cirkulerat i media gällande att sprit (E85) skulle vara frätande på packningar till skillnad från bensin (BF95)

Två glasburkar fylldes med nya packningar, både gummi, kork och papp, bensinslangar och diverse tätningsgummin och O-ringar. Vi fyllde burkarna med exakt likadana "delar" men den ena burken fylldes med blyfri 95 bensin och den andra med E85 som är en blandning med 85% etanol och resten andra kemikalier, bland annat bensin.
Dom frätskador som återfanns efter bara en vecka hos delarna i bensinburken återfanns inte överhuvudtaget hos delarna i E85. Kan tilläggas att burkarna fortfarande finns kvar och att delarna som ligger i E85 nu (5år senare) fortfarande är i bättre skick än dom som låg en vecka i BF95.

Slutsats: Motorjournalister i hela norden har skrivit om E85 som fräter sönder slangar och packningar i motorerna. Med tanke på oljebolagens tidigare kända metoder och ekonomi för att utföra dessa metoder, hot, mutor och utpressning av alla de slag så kan man lätt förutsätta att detta ligger till grund för den felaktigt journalistiska skadebeskrivningen av E85, en beskrivning som våra oberoende tester visar stämmer bättre på bensin än på spriten.

Vidare så visar våra tester att det kan bli dyrt att hoppa mellan bensin och etanol då följande sker:



1) Detta händer när du tankar bensin i din bil första gången:

Bensinen är starkt frätande, direkt när bensinen kommer i kontakt med gummi (slangar, ventiltätningar mm) så påbörjas en kemisk reaktion.
Bensinen fräter på materialet och efter ett tag bildas bensinavlagringar. Bensinavlagringarna skyddar till stor del slangar och andra gummin från vidare frätskador.

2) Detta händer när du tankar etanol i en bil som tidigare körts på bensin:

Bensinavlagringarna som bildats av frätande bensin "tvättas bort" av etanolen då dessa avlagringar till stor del består av fett som etanolen (spriten) löser.
Vanligtvis är detta ingen fara men i vissa fall kan avlagringarna från bensinen vara det enda som hindrar dom annars torrspruckna slangarna från att läcka.

3) Om du nu upprepar steg 1 och steg 2 med din bil (FFV-bil) så kan du räkna ut att det i slutänden kommer att bli en väldigt dyr affär.


Slutgiltig slutsats: Tanka E85 - Det är billigare när du kör och det förlänger livslängden på slitdelar i motorn av flera skäl, ett av dom är att etanolen är ett kallare bränsle som leder till mindre värmeutveckling, ett annat är att etanolen inte fräter sönder gummin som däremot bensin gör. Har du en turbo bil eller en bil med hög kompression så kan du dessutom utvinna betydligt mer effekt med E85 än med bensin. Listan kan göras lång med fördelar - Nackdelarna är fabricerade av vilsna (eller mutade) journalister, tyvärr...


Rallyförare
1 075 Inlägg
9 juni 2013
Trådstartare
#2
Är alla helt mållösa eller hur ska jag tolka det tomma kommentatorfältet?


757 Inlägg
9 juni 2013
#3
Det är ju inte nån nyhet tyvärr. detta skrev ju dom på etanol.nu för ett gäng år sen

Maskinbefäl
1 038 Inlägg
9 juni 2013
#4
Du sparkar in öppna dörrar...

Etanol är ett bättre bränsle än bensin/diesel på många punkter dock ställer alltid flampunkten till det när det ska kallstartas. Här är det än ingen som fullt tillfredställande löst detta förutom att använda motorvärme.

/Z

Till att börja med. Ber om ursäkt för min applesi (apple dyslexi). Ipaddan och jag är inte alltid överens om vad som skall stå...

Rallyförare
1 075 Inlägg
9 juni 2013
Trådstartare
#5
Det var nog jag som skrev det på etanol.nu i och med att testet var 3 år gammalt, nu är det 5 år gammalt så nu skriver jag igen big_smile

Lanjin skrev:
Det är ju inte nån nyhet tyvärr. detta skrev ju dom på etanol.nu för ett gäng år sen


Rallyförare
1 075 Inlägg
9 juni 2013
Trådstartare
#6
Jag har löst det problemet via en 220V/12V 5dl catchtank med heatad fuelrail, man värmer soppan i stället för motorn, löst och fungerar klockrent smile Den går både att värma upp med bilens ström och med 220volt från motorvärmaruttaget.

zovix skrev:
Du sparkar in öppna dörrar...

Etanol är ett bättre bränsle än bensin/diesel på många punkter dock ställer alltid flampunkten till det när det ska kallstartas. Här är det än ingen som fullt tillfredställande löst detta förutom att använda motorvärme.

/Z


4 261 Inlägg
9 juni 2013
#7
så varför använder inte alla etanol da? allt handlar om hur man ska tjäna pengar på oss. därför.

604 Inlägg
9 juni 2013
#8
carnageman skrev:
Jag har löst det problemet via en 220V/12V 5dl catchtank med heatad fuelrail, man värmer soppan i stället för motorn, löst och fungerar klockrent smile Den går både att värma upp med bilens ström och med 220volt från motorvärmaruttaget.

zovix skrev:
Du sparkar in öppna dörrar...

Etanol är ett bättre bränsle än bensin/diesel på många punkter dock ställer alltid flampunkten till det när det ska kallstartas. Här är det än ingen som fullt tillfredställande löst detta förutom att använda motorvärme.

/Z


Bilder?

Luktar det skit och smakar det skit, då är det nog skit!

6 630 Inlägg
9 juni 2013
#9
panda666 skrev:
så varför använder inte alla etanol da? allt handlar om hur man ska tjäna pengar på oss. därför.

Tja om alla nu inte skulle köra med 4-cyl. motorer skulle inte odlingarna räcka till.

Kostar en del också som sagt, för tillverkaren..

De/Dem

Rallyförare
1 075 Inlägg
9 juni 2013
Trådstartare
#10
Du har en stor och mäktig motståndsrörelse till etanol, denna motståndsrörelse är i princip totalt ekonomiskt oberoende, den största i Sverige äger vi helt själva, det är nämligen svenska staten.
Jag brukar tanka 100 liter drivmedel i chevan, detta innebär, beräknat på milförbrukning och skattesats på drivmedlet att staten kommer att tjäna 2908,80kr på 1000mil med E85
Tankar jag i stället bensin, BF95 så kommer bilen att dra lite mindre bränsle men staten kommer på mina 1000mil att tjäna 16861,20kr.
Föreställ dig att alla som idag kör på bensin i stället börjar köra på etanol, Vi pratar över 100.000.000.000 (ett hundra miljarder kronor) i förlorad skatt om året på bara bensin, sen har vi ju diselmotorer som även dom kan byggas om för etanoldrift eller köras på rapsmetylester (RME)

Vad gäller de största oljebolagen så finns även där ett stort motstånd till alternativa bränslen... Hur många personer har dött på mystiska sätt när dom t.ex tagit fram vätgasproducerande bilar? Bilar som man tankar med saltvatten och en inbyggd vätgasgenerator delar syreatomen från väteatomerna och skickar in vätgasen direkt i förbränningsrummen...

Vem tror ni egentligen kom på ordet "knallgas"?
Knallgas är en vilseledande betäckning av VÄTGAS som oljeindustrin introducerat...

Finns hur mycket som helst om detta med vätgas och vätgashybrider, vätgas generatorer osv på youtube för den som är intresserad, sökord som är bra är h2o hydrogen generator car hybrid.

http://www.youtube.com/watch?v=RuirrxA6AfA


Bronco // I stora datorn finns en hel del bilder och dessutom ritningar, jag får lägga ut dom när jag sitter vid den big_smile

panda666 skrev:
så varför använder inte alla etanol da? allt handlar om hur man ska tjäna pengar på oss. därför.


91 Inlägg
9 juni 2013
#11
Finns det bilder på burkarna och hur delarna ser ut idag? smile Vore intressant att få se med egna ögon.


Rallyförare
1 075 Inlägg
9 juni 2013
Trådstartare
#12
a7x skrev:
Finns det bilder på burkarna och hur delarna ser ut idag? smile Vore intressant att få se med egna ögon.

Burken med bensin frätte gummipackningen till locket sönder på så den kastade jag bort, det luktade helvete i garaget... etanolburken däremot ser fortfarande som ny ut, tar en bild nästa gång jag är i garaget... big_smile


Smidd i rostigt stål
933 Inlägg
9 juni 2013
#13
intressant tråd om ämnet. Det roliga och bästa är jag kör min gamla Golf 3:a med blandning etanol&bensin beroende på yttertemperaturen. Vintertid är den svår att starta med fulsoppan men det funkar smile

*** Riktiga bilar har bakhjulsdrift, framhjulsdrift är enbart på gräsklipparn ***

Köpingsbo i exil
507 Inlägg
12 juni 2013
#14
zovix skrev:
Du sparkar in öppna dörrar...

Etanol är ett bättre bränsle än bensin/diesel på många punkter dock ställer alltid flampunkten till det när det ska kallstartas. Här är det än ingen som fullt tillfredställande löst detta förutom att använda motorvärme.

/Z

Kan meddela att problemet kan lösas genom att man mappar rätt. Jag har gjort en kallstartsmapp som i vintras funkade utan några större problem vid -26 utan motorvärmare då jag glömt sätta i sladden på jobbet....

Att tillverkarna inte lyckats med detta begriper jag inte....


Rallyförare
1 075 Inlägg
13 juni 2013
Trådstartare
#15
Jag kan tillägga att när det var -28 så startade jag UTAN några förvärmningar alls, jag duttade 2 ggr på startmotorn så den sprutade in lite xtra soppa sen drog jag ett helt varv och den hoppade igång utan problem smile
Sen får man vänta några sekunder innan man gasar iväg men så kan det vara när det är kallt big_smile

Echonator skrev:
zovix skrev:
Du sparkar in öppna dörrar...

Etanol är ett bättre bränsle än bensin/diesel på många punkter dock ställer alltid flampunkten till det när det ska kallstartas. Här är det än ingen som fullt tillfredställande löst detta förutom att använda motorvärme.

/Z

Kan meddela att problemet kan lösas genom att man mappar rätt. Jag har gjort en kallstartsmapp som i vintras funkade utan några större problem vid -26 utan motorvärmare då jag glömt sätta i sladden på jobbet....

Att tillverkarna inte lyckats med detta begriper jag inte....


Ratthållare PÅ Elite Nivå
5 650 Inlägg
13 juni 2013
#16
fast sen har ju etanol andra egenskaper som att bryta ner motoroljan  så den blir värdelös efter x antal mil.

därav har etanolbilar kortare service intervaller än bensin och diesel bilar.

så frågan lyder är de verkligen värt dom få smutt kronorna man inte gör av med på att tanka etanol när man får lägga ut dom i slutändan på en original service oftare. ända anledningen till att ja kör etanol är att pendla till jobbet i en månad spar man cirka 800 kr på köra på entanol gämfört mot bensin


Köpingsbo i exil
507 Inlägg
13 juni 2013
#17
MrEricsson skrev:
fast sen har ju etanol andra egenskaper som att bryta ner motoroljan  så den blir värdelös efter x antal mil.

därav har etanolbilar kortare service intervaller än bensin och diesel bilar.

så frågan lyder är de verkligen värt dom få smutt kronorna man inte gör av med på att tanka etanol när man får lägga ut dom i slutändan på en original service oftare. ända anledningen till att ja kör etanol är att pendla till jobbet i en månad spar man cirka 800 kr på köra på entanol gämfört mot bensin

När man drar den jämförelsen med oljebyten så blir det bara dumt. Det var ju inne ett tag med oljebyte var 3000:e mil på bensin.....och det vet vi nog alla hur det gick för VAG m.fl Detta har man väl nu börjat gå ifrån och börjat sänka intervallerna även på bensinmotorer?


Oavsett om jag kör på E85 eller Bf98 så är det byte av olja och filter efter absolut senast 1000 mil, och det är alltså ingen skillnad i kostnad oavsett vilket bränsle jag än kör på. Och på det här sättet hoppas jag att alla resonerar som vill vårda sin bil....finns nämligen ingen billigare försäkring mot motorproblem.

Kör man dessutom uteslutande långkörningar så håller oljan bra länge även på etanoldrift.


På pluskontot för E85 är också att 104 oktan är jävligt kul, och att motorn inte blir som ett polskt kolkraftverk invändigt roll
Senast redigerat av Echonator (13 juni 2013)


Tekniker
221 Inlägg
13 juni 2013
#18
Mycke man har hört är ju ren mumbojumbo! Jag testade själv och har kört nästan 6000 mil med min 240 på E85 i 4 år och inget har hänt
.. Det enda som har hänt är att oljan håller sig renare längre och att det blivit ytrost i avgassystemet


Rejsa ?
2 959 Inlägg
13 juni 2013
#19
MrEricsson skrev:
fast sen har ju etanol andra egenskaper som att bryta ner motoroljan  så den blir värdelös efter x antal mil.

därav har etanolbilar kortare service intervaller än bensin och diesel bilar.

så frågan lyder är de verkligen värt dom få smutt kronorna man inte gör av med på att tanka etanol när man får lägga ut dom i slutändan på en original service oftare. ända anledningen till att ja kör etanol är att pendla till jobbet i en månad spar man cirka 800 kr på köra på entanol gämfört mot bensin

Varför göra orginalservice för massa pengar?
Varför inte bara byta olja och filter själv?

Autotech

Avstängd
1 031 Inlägg
13 juni 2013
#20
Håller med dig och gjorde själv samma tester när jag konverterade min Trans Am för 7 år sedan.



Sök