3676
Sök

Ojämna bromsar bak golf 3

8 Inlägg
9 juni 2013
Trådstartare
Hej jag var och besiktiga min golf3 och fick följande fel bromsrör högerfram rostskadat, bromsrör högerbak yttre rostskadat och bromsrör vid lastkännande ventil rostskadat.

Åtgärdade dessa problem och åkte tillbaka. Denna gång fick jag färdbroms bromskraftfördelning bak, bromsverkan ojämn

Vad kan det vara för fel?

1 020 Inlägg
9 juni 2013
Bromsrna var alltså godkända första rundan?
Isåfall gissar jag på dåligt luftat system.

Om du inte är tokförbannad har du inte koll på vad som pågår

8 Inlägg
9 juni 2013
Trådstartare
ja det var godkänt första gången med värden på 1,3 vänster och 1,1 höger. andra gången hade jag 1,4 och 0,9.

Kan också nämna att 1,6 och 1,8 fram första gången och 2,0 och 2,2 andra gången

1 020 Inlägg
9 juni 2013
Lufta du hela systemet? alla 4 hjulen?
Antar att du bara har 1 lastkännande ventil?

8 Inlägg
9 juni 2013
Trådstartare
lämnade in bilen på verkstad och som påstår att de luftat systemet när jag åkte tillbaka och fråga. Vad jag vet så har jag bara en lastkännande ventil

1 020 Inlägg
9 juni 2013
Jag gissar ändå på luft alt att du har kärvande broms på något hjul.
oavsett så var dom godkända innan verkstadsbesöket o nu är dom inte det ,känns som verkstan ska lösa det då.
Har för mig att man ska lufta bromsarna bak med bilen nersänkt för att det ska bli bra med lastkännande ventil men många år den jag gjorde det .

8 Inlägg
9 juni 2013
Trådstartare
Ja, ska tillbaka dit imorgon så får de åtgärda det. bromsarna är inte nya men de var ändå godkända första gången så min första tanke var också att det var dåligt luftat.

8 Inlägg
14 juni 2013
Trådstartare
funderade på om man skulle kunna justera själv så att den sida som tar sämre tar lite mera. skulle det kunna gå och hur gör man om det går?

1 020 Inlägg
15 juni 2013
Har för mig golfen har självjustering.
Det du kan göra då är av med trumman rengör o smörj justeringen o kolla att den justerar som den ska.
Justeringen är en axel med taggar på, på den sitter en plåt som ska justera bromsarna.
Kolla att kolvar mm löper lätt när du har det nerplockat.
Svåraste i detta är att få av trumman, brukar sitta ganska hårt

Sök