LÄS Längst ned i inlägget istället Glimbrink skrev:
Nytt relä och tryckvakt som sitter vid torpedväggen vid expansionskärlet men fungerar fortfarande inte.
Dem är helt nya från volvo så dem kan de ju inte vara fel på... vad ska jag göra nu då....
mät resistansen på högtrycksvakten bakom passagerarlyktan ovanför torkfiltret.
det skall ligga på cirka 35ohm om jag minns rätt. allt ÖVER = Trasig.
den kan vara pajj, sedan skall du kontrollera måttet på kompressorn om magnetkopplingen har för stort glapp för att orka dra.
lite citat
Problemet som du beskrev är att spelet mellan kompressorhubben och den remskivan har blivit för stort under åren. Spelet är ca .030mm från fabriken och inställd med hjälp av tunna distansbrickor. Det kan finnas 2-3st distansbrickor av olika tjocklek till exempel .090mm, .030mm,osv.
När spelet ökar pga slitage, så ökar spelet mellan hubben och remskivan. Det som händer är att clutchens elektromagnet kan inte dra in hubben mot remskivan längre. Det ofta märks först att din AC fungerar när du starta bilen, men slutar fungera fungera när motorn är varmt. Det pga spelet ökar även pga värmen.
Ta ett bladmått och kolla hur mycket spel som finns mellan hubben och remskivan, är det mer än 0.70mm så brukar det bli problem.
Det är ganska enkelt att reglera spelet, bara att ta bort en av brickorna och minska spelet så det blir ca 0.30mm igen. Men på din bil finns det inte mycket plats mellan karosseriet och kompressorhubben, samt att det krävs nån slags avdragare att dra bort hubben.
Jag har gjort jobbet många gånger, men jag också har alla verktygen för att kunna tömma köldmedium och demontera kompressorn och reglera spelet på bordet. Det ska gå att ta lös monteringsbultarna på kompressorn och vrida den på nåt sätt utan att behöva ta bort AC rören och fixa en hemmagjort avdragare, men då är risken stor att du förstöra clutchlagret.
LÄNK:
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=245370Det finns också enklare sätt att fixa glappet(om man nu har det)
Lite bonnläpps style :-P
Det funkar faktiskt mycket bra men är väl inte det pålitligaste om man inte tänker sig för :-P men vill man slippa slita och slippa förstöra något när man demonterar remskivan så går det att göra på detta sätt :-)
LÄNK:
http://forums.swedespeed.com/showthread … clutch-fixHär finns lite bilder på hur det ser ut på andra sidan utav remskivan där brickorna sitter.
LÄNK:
http://volvoforums.com/forum/volvo-850- … 665/page4/EDIT-OJ! missade visst ditt tidigare inlägg:
Glimbrink skrev:
Jag tror det är reläet som är knas för nu när jag kom hem efter en 7 timmars biltur så klickade reläet av på av på av på typ med 1 sekunds mellan rum så acn fick spader... men sen när den slutade klicka så fungerar acn som den ska så tror faktiskt det är reläet men får byta och prova
Detta handlar om att det är för stort glapp så magnetkopplingen inte orkar dra runt när det blir varmt där nere.
Så ta å shimsa om så blir det nog bra sen :-) Alltså har du endast ett fel å det är glappet. Glöm tryckvakten jag snacka om.
Lycka till!!