3371
Sök

Går det att regga golf 3 med 1,8t motor från pasat eller A4a

10 Inlägg
12 juni 2013
Trådstartare
#1
Hej undrar om man kan regga en golf 3 vr6 med en audi 1,8t motor på 150 hk och 210nm? och vad krävs i så fall.

Mvh Ulf


10 Inlägg
12 juni 2013
Trådstartare
#2
obs i golfen sitter 2,8an med 174hk och 235nm. Eller går det med audi 1.8t 180hk med 235 nm ?


Volkswagen <3
1 133 Inlägg
12 juni 2013
#3
Får man fråga varför du vill slakta en vr6 för att få i en 1.8t? smile

Allmänt körd i huvudet

10 Inlägg
12 juni 2013
Trådstartare
#4
tänkte kolla efter vr6 med skuren motor skulle alldrig förstöra en vr6 som funkar. men skulle vara kul med en golf 3  turbo som var laglig med det och kör man på vanliga gti eller mindre så fins det nog ingen som klarar för vridets skull. sen är det ju alltid billigare och trimma turbo en sug trimma om man inte är jävligt duktig på det vill sega


Bilmekaniker
29 Inlägg
13 juni 2013
#5
Det går att regga med 1,8t. Om du utgår från en vr6a så får du sätta i 1,8t 180 hk utan att bygga om så mycket. Du får ju öka hk med 10%. Då räcker det att besiktiga hos bilprovningen. Ska du byta framvagn, bromsar mm så blir det bes genom sfro.

Lättast är att ta motorn från Golf GTI, Audi A3. Då sitter motorn tvärställd, i passat och a4 sitter den längsmonterad. Så det blir mycket mer jobb.

Jag håller på och bygger en Golf 3 Turbo. Dock valt en lite annorlunda väg att gå. Har haft en besiktning hittills av sfro och det är bara att jobba på.

Mvh Seger

10 Inlägg
13 juni 2013
Trådstartare
#6
jo var så tanken var att utgå från vr6an annars måste man ju sfro besikta den. och det är ju grymt mycket mer jobb men tack för tippset om motorenra humm fins a3an i 180hk turbon ?
mvh Ulf


Bilmekaniker
29 Inlägg
14 juni 2013
#7
Har själv haft samma planer innan jag la i Saab motorn. A3:an finns i 180 hk dock svåra att hitta A3 1,8TS. Lättare att hitta golf GTI 180 hk. Fördelen med golf och a3:an är att man kan använda grenrör, växellådan, kylare mm. Jag hade satsat på en 1,8t 150 hk fått bilen besiktigad och sen chippat den när allt funkar.

10 Inlägg
14 juni 2013
Trådstartare
#9
bra länk där så med andra ord är det i princip omöjligt för att man måste ha intyget av vw sverge om man ska sätta i en motor från tex golf 4 gti turbon på 150 hk?

om man skulle få försig att försöka kan man få det intyget av tex en stor vw återförsäljare ? elller liknande?
mvh ulf


2 266 Inlägg
14 juni 2013
#10
Läs genom bilsport projekt om golf 3 gtin dom bytte motor i till en sån som du vill ha regna och allt klart. sen har ju Skoda octavia rs 1.8t 180hk

svetsdiff !!!

Bilmekaniker
29 Inlägg
14 juni 2013
#11
Det går att regga om bilen är en -92 då behövs inget avgasintyg :-). Om man ska regga med 1,8t 150 hk. Så borde det gå att hitta en GTI 16v -92 att bygga på dom är ju på 150 hk.

German Engineering
9 083 Inlägg
14 juni 2013
#12
Från SFROs hemsida om avgasregler smile

"AVGASREGLER
BIL SOM INTE ÄR OMBYGGT FORDON
Årsmodell 1975 och äldre

Årsmodell 1975 och äldre har fortfarande inget krav på avgascertifierad motor, vilket betyder att där kan man fritt byta/ändra motor (men regbesiktning krävs!) så länge man ligger inom gränserna för effekt och vridmoment.


Årsmodell 1976-1992 (nytt slutdatum)

Om man byter till en motor UTAN katalysator behövs ett avgasintyg från tillverkaren (av motorn). Intyget är ofta svårt eller omöjligt att få!

Om man byter till en motor MED katalysator behövs inget avgasintyg. Motorn ska tas som ett ”paket” från en bil med kat och ska ha lambdastyrd insprutning etc – och den ska klara utsläppsprovet vid kontrollbesiktning. Man kan alltså inte ”katalysatorkonvertera” en motor.

För dieselmotor gäller däremot bara att motorn ska ha fungerande köldstartsanordning och klara utsläppsprovet vid kontrollbesiktning.

Stoppdatumet är att bilen ska vara tagen i bruk före 1 januari 1993 för att bytet ska vara möjligt. Årsmodell är alltså inte viktigast utan det är när bilen är reggad. En ”tidig” 1993:a kan alltså vara OK att byta motor i, men inte en ”sen” (reggad under 1993). Viktigt!

Observera också gränserna för effekt och vridmoment.


Årsmodell 1993 (regdatum) och nyare

Numera krävs ett helt nytt avgascertifikat, dvs bilen måste avgastestas i den körcykel som används. Det är ett dyrt och komplicerat test som man som privatperson i praktiken inte kan få genomfört. Det är alltså i praktiken omöjligt att byta motor i detta fall!


BIL SOM ÄR OMBYGGT FORDON
Årsmodell 1975 och äldre

Årsmodell 1975 och äldre har fortfarande inget krav på avgascertifierad motor, vilket betyder att där kan man fritt byta/ändra motor så länge man ligger inom gränserna för effekt och vridmoment


Årsmodell 1976 och nyare (bensinmotor)

Om man byter till en motor UTAN katalysator behövs ett avgasintyg från tillverkaren (av motorn). Intyget är ofta svårt eller omöjligt att få!

Om man byter till en motor MED katalysator behövs inget avgasintyg. Motorn ska tas som ett ”paket” från en bil med kat och ska ha lambdastyrd insprutning etc – och den ska klara utsläppsprovet vid kontrollbesiktning. Man kan alltså inte ”katalysatorkonvertera” en motor.

Detta gäller alltså från 1976 års modell och framåt, ingen gräns för hur ”ny” bilen får vara.

Vid SFROs möte med ASB och VV 20070921 förtydligades att motorn bara får ändras/modifieras i den grad som krävs för att få ned den i nya bilen. Det kan till exempel handla om modifierat oljetråg, insugs och avgas/grenrör. I vissa fall också flytt av tändfördelare men det är mer osäkert. Inga tillsatskomponenter tillåts – man får alltså inte trimma, montera turbo, kompressor eller liknande. Inte heller byta insprutningen mot en eftermarknadsinsprutning.

Observera också gränserna för effekt och vridmoment."
Senast redigerat av CarpeDiem (14 juni 2013)

Innehar SFROs bygghandbok så har du frågor, skicka gärna PM :)
Biltransport? Tveka inte att höra av dig :) Skicka PM :)

10 Inlägg
15 juni 2013
Trådstartare
#13
jo läste igenom lite mer en från 92 skulle deva bra smile



Sök