3082
Sök

Renovering av vevlager som igentligen var kolvras. Subaru Impreza sti !

253 Inlägg
13 juni 2013
Trådstartare
#1
Fick hem en bil med vevlager ras trodde ägaren. det var inte så utan fjärde kolven hade fått rejält med stryk

första tanken.

Vevlager som är dåliga men dom ser fina ut Bilder på allt kommer längre ner !

Vevstake som är krökt. men har lagt emot dom mot varandra och som ser fina och raka ut.

Vev som är krökt. även mätt lite slarvigt detta med vevstakarna i och det värkar inte vara några problem där heller.

Kolvringar. är dessa 2 liter också lika dåliga som 2,5 liters ?

Kolv oljekylningen ! hur funkar det på dessa motorer? Vist är det kulan som sitter i veven som släpper iväg olja till kolven, MEN HUR ? ??


Har ni några mer förslag ???


https://www1.garaget.org/gallery/images/145/144898/144898-528f24beb74da09345e4c50bd720696a.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/145/144898/144898-f31828abb0e12e72f0a63b762bd1a47c.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/145/144898/144898-9e103ff2e325059fe62240a5d1475f6a.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/145/144898/144898-611262f8cde60d4a82f540c8019c69dc.jpg
Stakarna ligger i nummerordning 1-4
https://www1.garaget.org/gallery/images/145/144898/144898-5c2cdad8115715155cbf6bc6e5bd2268.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/145/144898/144898-89812f5d4437a1e1bb2f5ea7bd1c2d65_large.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/145/144898/144898-d99ce8c25ef35b5d9c994b1cbe5e1a23.jpg
Senast redigerat av kleinis (13 juni 2013)


866 Inlägg
14 juni 2013
#2
Det ser ut som den gått varm kolla spridaren så den ger vad den ska.  Du har väl en oljekanal från ramlagarna uppåt från kanalen som går bakom ramlagerna.

253 Inlägg
14 juni 2013
Trådstartare
#3
tekniknissen1 skrev:
Det ser ut som den gått varm kolla spridaren så den ger vad den ska.  Du har väl en oljekanal från ramlagarna uppåt från kanalen som går bakom ramlagerna.

varmt helt klart ! ska kolla spridarna !
  sista bilden på veven så ser du ett lite större hål detta borde vara kolvkylningen, det sitter en kula i men har petat lite på dom men som värkar sitta fast, öppnas dessa av att veven snurrar ?


866 Inlägg
14 juni 2013
#4
Nej det är en plugg efter att oljekanalen  är borrad.  Jag har för mig att där är hål i ramlagerbalkarna som tar oljan från kanalen bakom ramlagerna som sprutar upp i kolven.  Så titta i blocket ner i cylindern så ser du hålet.
Det är inte fel på kolvringarna på 2.5 eller 2.0 liters men kolv vobbling kan förekomma med vissa kolvar.
Har för mig att dom tidiga 2.5 hade det problemet men med längre vingar på kolvarna och kolvspel så löste det sig.
på Ej 20 ** har det aldrig varit problem med det. Det beror på det stora borret på 2.5 orna.
Senast redigerat av tekniknissen1 (14 juni 2013)

253 Inlägg
14 juni 2013
Trådstartare
#5
tekniknissen1 skrev:
Nej det är en plugg efter att oljekanalen  är borrad.  Jag har för mig att där är hål i ramlagerbalkarna som tar oljan från kanalen bakom ramlagerna som sprutar upp i kolven.  Så titta i blocket ner i cylindern så ser du hålet.
Det är inte fel på kolvringarna på 2.5 eller 2.0 liters men kolv vobbling kan förekomma med vissa kolvar.
Har för mig att dom tidiga 2.5 hade det problemet men med längre vingar på kolvarna och kolvspel så löste det sig.
på Ej 20 ** har det aldrig varit problem med det. Det beror på det stora borret på 2.5 orna.

tänkte väll att det var så och nej oljekylda kolvar finns bara i CDB blocken o detta är ett SCDB, troligtvis är det att motorn har fått för lite soppa på grund av pysventil och 1,2 bar ladd.

vi borrar och sätter i en överdimension med h-Profilare samtidigt så pallar denna motor av trimning i framtiden



Sök