3605
Sök

Vägsalt -snart kommer det

Rallykalle och kabeltattare
422 Inlägg
31 oktober 2006
Själv ställer man av bilen i morrn smile

470 Inlägg
31 oktober 2006
Det är därför man bor på gotland !!!

Här har vi inget salt på vägarna wink

Bara att tuta och köra...

Jag är inte bara snygg, jag är singel också!

2 594 Inlägg
31 oktober 2006
Loffe123 skrev:
Fy fan va jag hatar detta vägsalt!
Det känns som om bilen åldras flera år extra varje vinter, helt i onödan.

Jag vill inte se min nya bil frätas sönder denna vinter, men jag måste ju köra den :-(

Vad ska man göra för att skona bilen?
Kom med era tips!

tja känner samma sak ja me känns för djävlgt men ett tips är antingen å höra på ett åkeri dår dom tvttar lastbilar eller kolla om de finns nån mack som bara har en högtrycks tvätt, skälv har jag försökt skydda alla delar som kan tänkas utsättas mest på frästning har bla slipat och målad bromsoken mm,och så fort jag får ett stenskott målar jag i me färg.
där jag bor har dom på mest salt ihela sverige sad jag gjorde så att jag hörde me dom som tvättar lastbilarna om jag kunde betala en slant för å tvätta där gick skitbra är bara å köpa avfettning å spola me högtrycken

527 Inlägg
31 oktober 2006
Trådstartare
"där jag bor har dom på mest salt ihela sverige "

Jag bor också i Sundsvall haha. Detta var inte ett  lika stort problem när jag bodde i sthlm faktiskt. De saltar tonvis mycket mer här i Sundsvall, det är HEMSKT!

Vägarna här i Sundsvall är också extremt dåliga, inte eftersatta, dåliga  vägbana eller så, Utan det kryllar av potthål. Överallt är relativt ny fin asfalt söndersprängd av dett saltvatten som frusit på. Varje vår så kryllar det av nya potthål, men bara på vägarna som saltas.

Vägarna på Alnö är kanonfina utan håligheter, likaså småvägarna inåt landet där det inte saltas. Men de vägar som saltas här i S-vall är helt söndersprängda...
Helt sjukt att man får fortsätta.

2 594 Inlägg
31 oktober 2006
Loffe123 skrev:

Jag bor också i Sundsvall haha. Detta var inte ett  lika stort problem när jag bodde i sthlm faktiskt. De saltar tonvis mycket mer här i Sundsvall, det är HEMSKT!

Vägarna här i Sundsvall är också extremt dåliga, inte eftersatta, dåliga  vägbana eller så, Utan det kryllar av potthål. Överallt är relativt ny fin asfalt söndersprängd av dett saltvatten som frusit på. Varje vår så kryllar det av nya potthål, men bara på vägarna som saltas.

Vägarna på Alnö är kanonfina utan håligheter, likaså småvägarna inåt landet där det inte saltas. Men de vägar som saltas här i S-vall är helt söndersprängda...

he he jasså sundsvallare du me ja men då kan jag ju rekomendera ok tvätten i kvissleby det kostar ca 35kr att låna tvätthallen dom har  bara en högtryckstvätt brukar tvätta där mycket eftersom jag bor där =)och man slipper saltet bra köpa lite avfettning å en svamp lite jobbigare men man slipper saltet,håller me såg dom va ute me salt bilara nu så fort de komm lite snö sjukt

527 Inlägg
31 oktober 2006
Trådstartare
OK tvätten i City tar 55kr för GDS hallen för en halvtimme. Billigare i kvissleby alltså!?
Har du någon koll på priset på OK Skönsberg?

Nu har vi MYCKET snö :-)

fyrkrafsare
1 443 Inlägg
1 november 2006
lägg på ett lager vax+topsealer innan de börjar salta samt tvätta ofta, det handlar ju inte om att hålla bilen ren utan om att byta skit så det inte hinner gro in...

Riktiga bilar är fyrhjulsdrivna...
Numera leg. grusligist!

638 Inlägg
1 november 2006
Loffe123 skrev:

Du tror inte det har att göra med att det är typ betydligt högre trafik på dom vägarna dom saltar? Är ju knappast saltet som förstör vägen, för då kan jag garantera att VV inte skulle fortsätta med det.

Kommer väl nånting här snart!

8 Inlägg
1 november 2006
Bindemiddelet i asfalten løses opp av salt !!!

Sjekk    www.stoppveisaltingen.no

527 Inlägg
1 november 2006
Trådstartare
JO det är saltet som förstör vägarna.
Som sagt saltet löser upp vägbanan, men inte nog med det, saltvattnet tränger ner djupare i vägbanan och sedan fryser det på och spränger sönder vägen.
Att det går mycket trafik gör inte saken bättre heller, på dessa vägar borde man undvika att salta, eftersom de vägarna inte tål tung trafik pga saltningen.

Saab nörd
224 Inlägg
SSS -12
3 217 Inlägg
1 november 2006
Jag har inget att frukta för min bil är så jävla sleten ändå! tongue

Jag snortar inte kola, jag röker inte på... Är man redan dum i huvet, är det fel väg att gå! - Sabotage, Epilog, Här och nu

527 Inlägg
1 november 2006
Trådstartare
2000 bilar om dygnet, det är ganska mycket trafik det ändå, nästan en var 30 sekund dygnet runt. (betänk att trafiken på natten är minimal)

Sand är bra, sand och packad snö ger kanongrepp tycker jag.

2 594 Inlägg
2 november 2006
Loffe123 skrev:
OK tvätten i City tar 55kr för GDS hallen för en halvtimme. Billigare i kvissleby alltså!?

jo det är både billigare sen får man hålla på så länge man vill tills bilen är klar=)
har ingen koll i skönsberg enda gången man är där är när man handlar på willys smile)
ja fan nu blev de tvärkallt i sundsvall å mycke snö

527 Inlägg
2 november 2006
Trådstartare
Grymt Gost_boy!
För när man tvättar vid City så är man superstressad och det blir aldrig så bra som man velat, får köra ner till kvissle då och prova någon dag!

Det trista är dock att när man åker hem så komerm det säkert stänka upp ny salt och skit på bilen :-(

Numera, så fort jag ser en saltbil så tutar jag på den elakt och hytter med handen 8-D
Senast redigerat av Loffe123 (2 november 2006)

2 594 Inlägg
2 november 2006
Loffe123 skrev:
Grymt Gost_boy!
För när man tvättar vid City så är man superstressad och det blir aldrig så bra som man velat, får köra ner till kvissle då och prova någon dag!

ja visst he he sist va jag där nästan 2timmar höll på å dammsuga å putsa å grejja kärringen hemma trodde jag kört åt helvete eller nå smile det enda som är lite synd på ok där är att man måste hämta varmvattnet inne pga att det är en sån liten station men det gör ju inge, vad kör du för bil då loffe??tängte man kange sett den nån gång

Mr White
1 072 Inlägg
2 november 2006
ghost_boy83 skrev:
Loffe123 skrev:

jo det är både billigare sen får man hålla på så länge man vill tills bilen är klar=)
har ingen koll i skönsberg enda gången man är där är när man handlar på willys smile)
ja fan nu blev de tvärkallt i sundsvall å mycke snö

Skönsberg kan ja oxå tippsa om...Billig där oxå..Brukar svänga in där å plaska av volvon när ja ska till Forsmon=)

3 627 Inlägg
2 november 2006
Flytta till Kungsbacka tongue

Saltfria gator här smile

Kika in och följ gärna projektet! BMW E46 318ti - Vägen mot perfekt stance!
Simple and clean, all you ever need to know ;)

120 Inlägg
2 november 2006
Magnum_81 skrev:
Biltemas rostskydd fick bäst i test... Linoljan.. spruta den överallt under bilen, den ska enl. testet som jag läste någonstans men jag vet inte var, även ska hindra vidare oxidation... Kommer ni på  något sätt att förhindra saltningen, så är det bra! Tex spränga plog/salt bilarna... =O)

Hur blir den när man sprutar under bilen? Blir det inte massa kladd, man vill ju att den ska vara fräsh under till sommaren också tongue.

527 Inlägg
14 november 2006
Trådstartare
Nä det blir inget kladd, den torkar fullständigt och så blir det som en "plastskorpa" det blir precis som om man skulle ha målat med en klarlack direkt på lacken, dvs en tunn hinna man med besvär kan skrapa bort med nageln.

Sök