3529
Sök

Slitage på bilen

2 Inlägg
14 juni 2013
Trådstartare
tjenare,

jag tänkte bara kolla med er lite mer erfarna om hur bilen påverkas av hård körning.

Vi har en volvo v70 2.5t 210 hästars från år 2004. vridmoment: 32,6 kpm vid 1500 v/min.

den är framhjulsdriven och automat växlad och ja undrar hur mycket bilen slits vid handbromssladdar osv, att däcken slits förstår jag och det är nog inget störra problem men ja undrar hur det är med viktigare av delar av bilen som inte är så enkla att reparera. nu när det är sommar så är det ju inte lika enkelt men går väl göra endå och isf hur är bästa sättet att utföra dem (har inte testat sånt här innan) xD. välkomnar gärna andra sätt att leka lite med bilen. men finns det risk att bilen bara brakar ihop eller skall den tåla sånt här i mindre utsträckning?

En ska till nu när jag ändå är igång, nångång när jag kört den hem på motorvägen  i höga hastigheter med snabba accelerationer under hela färden så luktar den bränt när man stiger ut. Är detta några större problem och vad kan vara felet? koppling,broms, däck?

1 679 Inlägg
14 juni 2013
Automatlådan kommer ta stryk, drivknutar handbromsen, bussningar smile
Men främst dom två första smile
Det du känner lukten av kan vara nåt från turbon eller automatlådan som inte gillar värmeutvecklingen smile
Din bil är som sagt inte byggd för dessa körförhållanden smile
Sen när/om nåt går sönder är alldeles hur våldsamt du leker och hur mycket smile
Håller du på dagligen i varje korsning så märker du nog snart av det.

2 Inlägg
14 juni 2013
Trådstartare
Hm okay tackar så mycket för infon smile, självfallet är detta inget jag kommer hålla på med dagligen då detta inte är min bil men det vore ändå kul att testa smile. kan därför vara bra o veta nackdelarna/riskerna.

den brukar lukta rätt mycket bränt vid hårda accelerationer, inbromsningar, hårda svängar osv, hört att detta skalla  vara ganska normalt?

Evildan
14 juni 2013
Horizons skrev:
Hm okay tackar så mycket för infon smile, självfallet är detta inget jag kommer hålla på med dagligen då detta inte är min bil men det vore ändå kul att testa smile. kan därför vara bra o veta nackdelarna/riskerna.

den brukar lukta rätt mycket bränt vid hårda accelerationer, inbromsningar, hårda svängar osv, hört att detta skalla  vara ganska normalt?

Ja det är normalt att en bil som svinkörs luktar varmt och bränt, givetvis är det inte bra att den gör det.

som JimmyAndersson skrev precis här ovan:
Det du känner lukten av kan vara nåt från turbon eller automatlådan som inte gillar värmeutvecklingen

54 Inlägg
16 juni 2013
Kan klart vara bromsarna.Ligger du och pressar längs en väg så uppkommer det oftast hinder som gör att man måste bromsa och i dom högre farterna är rörelseenergin i bilen stor och kräver väldigt mycket av bromsarna vilka blir varma och börjar lukta.Tror knappast det är turbo eller lådan som luktar.

Tvivlare
2 266 Inlägg
16 juni 2013
Vanligt fel på dom när man leker med handbromsen är att en "kloss" som handbromsbackarna ligger an mot går av, sitter fast i navet. tråkigt att behöva renovera handbromsen stup i kvarten. köp en bakhjulsdriven bil om du ska leka istället smile

You can't polish a turd, but you can roll it in glitter.
Med reservation för ev. felskrivningar.

78 Inlägg
16 juni 2013
Om det inte är din bil så hade jag inte gjort handbromsvändningar mm, bättre att köpa en billig bil för runt 10000 kr och leka med , så är det inte så farligt om det händer något. MVH Jonas E

Har du inte alla hästar hemma...lugn det fixar jag !

Sök