2577
Sök

Mercedes 300se funderingar

21 Inlägg
16 juni 2013
Trådstartare
Tjena!

Jag har kollat på lite mercor det senaste taget och fastnat för några w126:or, bensinare cool

*Hur är dessa motorer att trimma? (jag har googlat utan hitta  några hemsidor med delar, forum osv.)

*Bränsleförbrukning  ( kring 1-1,3 kanske? )

*Övrigt smile

1 570 Inlägg
17 juni 2013
Min 300E automat med samma motor drar ca 1 liter blandad lugn körning och lite under 0,9 lugn landsvägskörning. Räkna med lite mer på en tung S-klass.

Glöm att trimma motorn. Finns inga genvägar när det gäller den motormodellen. Gammal konstruktion och går inte att chippa eller dylikt.

Motorns svagheter är insprutet som kan krångla. De kan läcka. Min vattenpump lade av nyligen och det var ett h-lvete att laga, även för erfarna bilmekaniker. Överlag är det väldigt bra och slitstarka motorer om de sköts om.

Annars kan det vara mycket läckor på såna gamla lyxbilar. Kolla kylare, vattenpump, hydraulolja som kan läcka osv. Bakaxeln kan yla och bussningar kan vara slut. Rostigt avgassystem mm. Hyffsat dyra bilar att hålla liv i.

21 Inlägg
17 juni 2013
Trådstartare
M103 skrev:
Min 300E automat med samma motor drar ca 1 liter blandad lugn körning och lite under 0,9 lugn landsvägskörning. Räkna med lite mer på en tung S-klass.

Glöm att trimma motorn. Finns inga genvägar när det gäller den motormodellen. Gammal konstruktion och går inte att chippa eller dylikt.

Motorns svagheter är insprutet som kan krångla. De kan läcka. Min vattenpump lade av nyligen och det var ett h-lvete att laga, även för erfarna bilmekaniker. Överlag är det väldigt bra och slitstarka motorer om de sköts om.

Annars kan det vara mycket läckor på såna gamla lyxbilar. Kolla kylare, vattenpump, hydraulolja som kan läcka osv. Bakaxeln kan yla och bussningar kan vara slut. Rostigt avgassystem mm. Hyffsat dyra bilar att hålla liv i.

Vad är skillnaden på 300e och 300se ?

28 Inlägg
18 juni 2013
s står för s-klass och e för insprutning. de går att få riktigt bra snurr i dem sohc maskinerna, kolla turbobandit.se. men de bästa är att få tag i en mordenare dohc sexa från w124(280/300-24/320) dessa är starkare, goare gång och drar snäppet mindre tack vare elektrisk insprutning istället för stenålders sprutet på 300e

mercedes för de är bekvämt
volvo för att de är kul
jänkare för de är fest

21 Inlägg
20 juni 2013
Trådstartare
Hur skiljer sig den lilla v8an 380se, jämfört 300 i förbrukning? smile

28 Inlägg
20 juni 2013
Gamla merca bensin 6:er och 8:or är riktigt törstiga över lag:-)

mercedes för de är bekvämt
volvo för att de är kul
jänkare för de är fest

21 Inlägg
20 juni 2013
Trådstartare
Har du nån siffra på ett ungefär vad dom drar?

21 Inlägg
20 juni 2013
Trådstartare
På: http://sv.wikipedia.org/wiki/Mercedes-Benz_W126

står det 1,4-1,8 l/milen...stämmer det ganska bra eller?

21 Inlägg
1 juli 2013
Trådstartare
Har hört runt lite, omkring 1,2 var rätt vanligt.

Det känns lite på gränsen för en första bil.(Dock behöver jag inte betala skatt själv, sen har jag en snålare bil till hands vid längre färder och jag tänkte mest glida med mercan om jag köper den)

Sök