Har nu kört bilen 1 vecka som brukis med bbl inkopplad. Är inte imponerad över k-jet och fördelare med slungvikter. Det har säkert funkat ok en gång i tiden, men inte nu längre. Många luftläckor och mycket skit tar säkert ner funktionen.
Beslutade att installera ett gammalt vems som ändå låg och skräpade. Det kommer ge bättre rättvisa åt mina kommande test, då det går att optimera soppa och tändning med varje setup. Förhoppningsvis kommer det att ge tydligare resultat, jämfört med om soppa och tändning lever ett eget liv och inte är anpassat.
Funderade lite på fredagskvällen, och jo allt för en komplett installation skulle nog ligga och skräpa här och där. Drog till garaget på lördagsmorgon, och började bryta loss mr k-jet. Har tyvärr garaget en timma bort och ingen extrabil så det var lite speciellt. Bilen måste ju gå hem och tjänstgöra som brukis i veckan.. Håll på tills bilen går igen alltså..
Pillade isär fördelaren och slet bort att onödigt, svetsa ihop slungvikt prylen och montera tillbaka den.
Måste ha en trigger, men jag var fresh out of hallgivare. Tur att dannemannen kom förbi en en helt ny
Loppade fast en bit plattjärn på remskivan och böjde till ett plattjärn så var triggern färdig:
Måste ha elektroniska insprutare också, k-jet använder någon gammal typ som inte funkar med vems. Vilken tur att det gick att knöka ner dom i samma hål. Sparade säkert ett par timmar på att slippa bygga om insuget med spridarhylsor.
Tyckte det var skitkul att göra många fula lösningar, då dom verkar funka bäst så kör vi hårt på "uglier is better". Det sunkigaste luftfiltret på den rostigaste biten rör med mycket slarvigt monterad lufttemp
Naturligtvis ligger röret och skaver mot kylaren och servopumpen samtidigt som jag ytterst tafatt försökte hänga upp det lite bättre i ett buntband runt kylarslangen
Kabelhärvan är klar och boxen får ligga och skräpa på golvet. Någon bra dag ska jag lyxa till det rejält och installera en tps. Det gör gott med lite acctillskott i maskinen.
Men nu var det så att jag började inte dra några kablar innan midnatt. Vad tusan har jag gjort av hela dagen? Lyckade naturligtvis snöa in på smådetaljer som jag pillade med på tok för länge helt i onödan. Till exempel så måste man ju ha laddtrycksmätare, och när det är total avsaknad av boost, vad gör en boostjunkie då? Jo man installerar en ändå, en som går i bott när man gasar fullt!
En sådan här om det syns för dåligt:
http://biltema.se/sv/Bil---MC/Bil-tillb … are-32247/ Sällsynt hackig och dålig kvalitet på denna
Racetema ftw!
Runt 0300 söndagmorgon började jag vrida på lite ström och knappa in lite inställningar i vems. Har aldrig kört med fördelare förut så det var några roliga motorgångar som testades innan vi hittade rätt i trigger settings världen. Någongång runt 0400 så gick motorn typ som den ska, dvs sunkigt och typiskt volvo-traktor äckligt. Tog fram strobarpickan och justerade till det sista så tändningen låg rätt. Den hemmagjorda triggern gjordes för att trigga 60grader innan tdc, helt på känns och frihand. Inställningen slutade på 71grader. Helt ok enligt min bedömning efter 10burkar energidryck.
Nu var det kommit så långt att det började bli dags att provköra och såg ut såhär under locket:
Slängde på sommardäcken när jag ändå var i farten, tror inte det kommer mera snö nu. Åkte ut till macken och fyllde på knökat med e85. Så nu är det en miljöbil också!
Sen bar det av hemmåt, med laptopen på pass-sätet. Stog och varvade och sparkade på gasen och tunade lite soppa innan jag körde från macken. Var så inne i att tuna bränslet så såg inte snuten som glidit in för lite soppa han också. Dom kikade allt väligt skumt på den där fula energidryckshöga personen i raggarvolvon. Men dom verkade ha annat för sig än att störa mig så jag försökte köra därifrån lite diskret. Bilen är faktiskt helt laglig, nybesiktad och med sommardäck!
Körde värre än ett fyllo med några procent på vägen hem, då jag typ inte tittade på annat än lambdamätaren och laptopen, styrde det gjorde knäna. Tur att det inte är någon trafik 0530 på söndagsmorgon.
Bilen gick som den skulle och strulade inte på premiärturen hem. Får nog snart ta en provtur igen.
Nästa helg får det bli ett nytt projekt. Plana toppen kanske? Då är den liksom redo får månen7an som ligger och väntar. Är lite trött i tänkarknoppen nu faktiskt. Hjälp mig rada upp vad som ska göras och i vilken ordning det passar bäst.
*bort med höfläkten och se hur mycket det gör.
*plana toppen
*montera månen7
*montera extraktor
*montera 2,5" / 3" se vilket som blir bäst
*insug med separata spjäll och trattar!