3606
Sök

Hemmabygge bromsbenk, 244gle testbil

Bromsbänk the bonnaway. Vidareutveckling av massa blandad skit

smurfidunder
42 422 Visningar
Uppdaterades senast 1 mars 2015
smurfidunder
327 Inlägg
23 juni 2013
Trådstartare
#1
I begynnelsen såg det ut så här:
https://www1.garaget.org/gallery/images/88/87810/87810-0a9eea883abe1e560c9a055689824389.jpg

Sen blev det en låda för lite mätprylar:
https://www1.garaget.org/gallery/images/88/87810/87810-1508036ab06686be3e1b490faef6f72a.jpg

Sen åkte vi iväg och hämtade testobjektet en mycket fräsh, nää, lagom sunkig 244gle 1983:
https://www1.garaget.org/gallery/images/88/87810/87810-94c603be0cc15dce3e7c4d36d83c9ca2.jpg

Vi tutade och körde mätaren ut. Kanske 220 verklig fart. Om jag inte minns fel så var vi uppe på 2000varv på rullen någon gång. Vi var skitskraja första gången vi testade fullfart. Det är ju livsfarligt om rullen lossnar och sticker iväg. Den väger ändå 1,8ton.

https://www1.garaget.org/gallery/images/88/87810/87810-ee4bd3b18af2af28e1665cdb8fa20ee7.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/88/87810/87810-47ed762f4d9e902f1fe053a7102f5958.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/88/87810/87810-1bc757af98273c8f5b2e9d3ccd6dccbd.jpg


Provkörning strax över 200km/h
http://youtu.be/nEEUfsZRUaQ

Varför inte göra skönheten portabel, eller iaf mobil wink

https://www1.garaget.org/gallery/images/88/87810/87810-4df3b7c626ae15c6058e9182822e0643.jpg

Nya stiliga (nåja) ramper:

https://www1.garaget.org/gallery/images/88/87810/87810-183c9af0024f760affbcd5e77fd8d3db.jpg

En kompis kom förbi med en skyline:
https://www1.garaget.org/gallery/images/88/87810/87810-2c517a23fc262a35f34134863db86021.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/88/87810/87810-5d8eb8557b2cafd4c93e1bb71bd2600f.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/88/87810/87810-13d317fb397f9e2b11f99628f62809fa.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/88/87810/87810-15934214376f0ef7f029c67cdc93c794.jpg

Här är en bromskurva på skylinen med laddtryck och utan:

https://www1.garaget.org/gallery/images/88/87810/87810-11bc53fb00aaf841c5fc78727effe5d6.jpg

Den ville inte varva mer med laddtryck, och ägaren ville inte investera pengar i nya tändstift ens så jag kom inte någon vart med felsökningen.


Röret var cirka 2,5mm ovalt och det kändes lite för mycket med bilar med hård fjädring och lågprofil. Lets svarv it!

https://www1.garaget.org/gallery/images/88/87810/87810-f8496414a0d7a032e16cde06169ef4e3.jpg


Tog ut maskineriet en sväng i friska luften och bromsade en kompis bil:

https://www1.garaget.org/gallery/images/88/87810/87810-3617998e062304dbf6d4093aee7aa79e.jpg
264whp cirka om jag minns rätt.


Försöker balansera snurreriet en smula:

https://www1.garaget.org/gallery/images/88/87810/87810-57d1ed3dabec772519743416c1eb7030.jpg


Blandade filmklipp på tuben:
http://www.youtube.com/channel/UChwPIgkIs7nGO1zx9-dnYvA


Provbromsning av en kompis rallykärra och jämför mot min testvagn:

https://www1.garaget.org/gallery/images/88/87810/87810-b3a1b4fe0828edbb8ae0a69f126d2b9f.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/88/87810/87810-aa7f42f9cd82466521cd6959987aede3.jpg

Lite mer ös i rallymaskinen helt klart


En kompis var förbi med sin passat tdi 140:

https://www1.garaget.org/gallery/images/88/87810/87810-c9f73b096135452445cdfd9dd9a1fc63.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/88/87810/87810-2885d8b27fe0282ce5f156ceae269571.jpg


En annan kompis kom förbi och plågade sin volvo lite: 184whp med standard lättryckare 13c? @1,4bar Skillnaden mot 1,1bar = 3whp!

https://www1.garaget.org/gallery/images/88/87810/87810-e8f217a510a9e21693d6720125d5ad55.jpg


Lite ombyggnad och förstärkningar:

https://www1.garaget.org/gallery/images/88/87810/87810-2a63920e25a6fdf00bebb11d6b7d2039.jpg


Terapiarbete:

https://www1.garaget.org/gallery/images/88/87810/87810-a6cea166fd219f675a9f67881c0e5ec3.jpg



Brorsans MB har kommit sig upp på rullen. Vi har inte hunnit göra så många justeringar ännu. Men det verkar som att mer luft = mindre rök = mer effekt. Försöka få snurran komma något tidigare och ställa tändningen på pumpen är något som vi funderar över. Sitter en mynä pump och hx40 55mm på en std om603 sugis. Brorsans sköna kommentar: Det är allt fint med etanolmiljöbilar, efter att ha dratt några pull och sniffat några kilo sot

http://www.garaget.org/video/136856

https://www1.garaget.org/archive/50/49647/291134/291134-3124472.jpg

https://www1.garaget.org/archive/50/49647/291134/291134-3124473.jpg
Senast redigerat av dundersmurfen (23 juni 2013)

Mappar bilar med eftermarknadssprut billigt i bromsbänk

smurfidunder
327 Inlägg
23 juni 2013
Trådstartare
#2
Kompisen kom tillbaka med volvon, men den hade tappat bort sin motor. Så han hade stoppat ner en bmw motor istället. Jag fick leka lite med vemset i bilen och vips så hade han 366whp @ 1kg. Nä inte vips direkt det var såklart en hel del strul, blandannat fel tändstift och trötta tändspolar med inbyggda misständningar och lite trasiga toppackningar. Lambdasond haveri, kabelbrand och lite gott och blandat som vanligt wink

Vi tar nya friska tag om några veckor då han renoverat lite bayrischen motoren. Hoppas på 500whp @ 1,6 om inga bitar lossnar big_smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/88/87810/87810-ddde8783fec4de598033791fa4efbadf.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/88/87810/87810-d171a65a0c0efc96722958b2d249f3bd.jpg

std ltt (blå @ 1,4kg) vs m50b25 (brun) sug och turbo (grön @ 1kg)
https://www1.garaget.org/gallery/images/88/87810/87810-64d8b82fa77712ad72edb4d608501590.jpg
Senast redigerat av dundersmurfen (23 juni 2013)

Mappar bilar med eftermarknadssprut billigt i bromsbänk

smurfidunder
327 Inlägg
23 juni 2013
Trådstartare
#3
Fick för mig att testa några saker på min busbil.

http://www.garaget.org/?car=96162

En vanlig körning som jag har den vanligen, grön
10%mindre soppa, blå
10grader backad tändning, lila
utan laddrör, turkås

https://www1.garaget.org/gallery/images/48/47513/47513-69c7e182d41aa72bdf5dfd09d7a5444c.jpg

Mappar bilar med eftermarknadssprut billigt i bromsbänk

smurfidunder
327 Inlägg
23 juni 2013
Trådstartare
#4
Från och med idag så börjar mina småexperiment med volvon. Har installerat en bbl för att se vad kjetet sysslar med. Det sysslar med soppaslöseri på hög nivå. Tyckte att den luktade surt och gick lite motvilligt på tomgång. Det var inte så konstigt eftersom det gick på lambda 0,75 cirka på tomgång och 0,80 vid normalkörning. Fullgas var utanför skalan fett.

Åkte och tankade i 40liter e85 så nu börjar det likna något, 1,1 cirka vid normalkörning och 0,9 nåt på fullgas.

Fick låna en månen 7 kam idag av en kompis, får vi se om det ger något och om kjetet sköter sig. Gör det inte det så åker det bort illa kvickt. Har ju ändå ett vems som ligger och skräpar smile

Mappar bilar med eftermarknadssprut billigt i bromsbänk

1 677 Inlägg
23 juni 2013
#5
Prem lagd! smile

1 322 Inlägg
23 juni 2013
#6
WOOW! ett annorlunda projekt, detta ska bli så roligt att se utvecklingen på:D

Kolla gärna in mitt 945 projekt!
Volvo 945aaah!

cheva1987
24 juni 2013
#7
Uddevalla inte långt från Västerås :-) va tar du för en bänkning big_smile

smurfidunder
327 Inlägg
24 juni 2013
Trådstartare
#8
Hej på er, kul med lite positiv respons. smile

Jobbar mycket så det kommer bli ett experiment per vecka, om jag har tur..

Tycker iaf det ska bli intressant att spana in myten med "bilen går sämre med 3" ". Planen är att ha 2,5" system på bilen för lite lagom bruksvärde. Men om jag hittar några rörsnuttar i 3" så måste jag testa skillnaden.

Planen är att vara jättebillig och hålla på lite för skojs skull. En vanlig effektmätning = en påse bullar lol

Som glad amatör / hemmamekare så tycker jag det är så tråkigt att behöva betala dom större kända firmorna 3000-5000 för att boka in sig en halvdag för att tuna lite. Jobbet som sådant att justera och testa kanske inte tar mer än nån timma beroende på hur utprovad bilen är. Då vill man ju inte boka in en halvdag eller att stå med timdebitering på 1200:- sånt blir iaf jag stressad av. Bättre att kunna komma och låna rullen en dag för en liten summa och pilla lite själv.

Vi får se, men tanken var att låta lite kunnigare entusiaster kunna komma och köra lite själva. Samtidigt som jag får testa mina egna dumma projekt.

Mappar bilar med eftermarknadssprut billigt i bromsbänk

Alfista
438 Inlägg
24 juni 2013
#9
Det ser riktigt kul ut, och var det svårt att bygga en bänkmaskin?
Hoppas det kommer gå bra med experimenterandet!

Om jag hinner klart med Alfan till i Augusti är jag bra sugen på att åka till dig och bänka om man får och hinner få den SBP:ad!
Särskilt då det är påvägen till en av mina släktingar jag brukar hälsa på då! smile

Alfa Romeo 156 2.5 V6 fixning projekt: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=279054
Alfa Romeo 156 2.0 TS Turbo projekt: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=261442
Mercedes Benz 180 -54 renovering: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=243336

cheva1987
24 juni 2013
#10
Hehe okej :-) trevligt att höra smile kolla mitt projekt så ser du va jag vill bänka för nåt wink hehe

665 Inlägg
25 juni 2013
#11
Fan va fränt bygge.. Mer bilder o uppdatering smile

Vag - Carsoft 6.5 finns, hör av dig om du behöver hjälp
Lackerings jobb kan ordnas (Lackbox)

1 101 Inlägg
490 Inlägg
26 juni 2013
#13
Prem lagd!

FAN va fränt med egen bänk. Väldigt avundsjuk.

Citat 1: -Om du vågar gasa fullgas, så har du inte trimmat tillräckligt!
Citat 2: -Har du inte döda flugor på sidorutorna, har du inte kört fort nog!
Citat 3: -När du kör så fort du kan och känner att du har kontroll, då kör du för sakta!
Följ Mitt Bubbla Projekt: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=265896 Slide in, Burn OUT!!

78 Inlägg
26 juni 2013
#14
Helt galet men fan så fränt! Tummen upp BIG TIME!

20 Inlägg
26 juni 2013
#15
Grymt imponerad detta var en bra ide utan dess like preem, lätt!

Bättre att dö försökandes än att dö och veta att man aldrig vågade försöka..

65 Inlägg
26 juni 2013
#16
fan vad coolt!


smurfidunder
327 Inlägg
30 juni 2013
Trådstartare
#17
Har nu kört bilen 1 vecka som brukis med bbl inkopplad. Är inte imponerad över k-jet och fördelare med slungvikter. Det har säkert funkat ok en gång i tiden, men inte nu längre. Många luftläckor och mycket skit tar säkert ner funktionen.

Beslutade att installera ett gammalt vems som ändå låg och skräpade. Det kommer ge bättre rättvisa åt mina kommande test, då det går att optimera soppa och tändning med varje setup. Förhoppningsvis kommer det att ge tydligare resultat, jämfört med om soppa och tändning lever ett eget liv och inte är anpassat.

Funderade lite på fredagskvällen, och jo allt för en komplett installation skulle nog ligga och skräpa här och där. Drog till garaget på lördagsmorgon, och började bryta loss mr k-jet. Har tyvärr garaget en timma bort och ingen extrabil så det var lite speciellt. Bilen måste ju gå hem och tjänstgöra som brukis i veckan.. Håll på tills bilen går igen alltså..

Pillade isär fördelaren och slet bort att onödigt, svetsa ihop slungvikt prylen och montera tillbaka den.

Måste ha en trigger, men jag var fresh out of hallgivare. Tur att dannemannen kom förbi en en helt ny big_smile
Loppade fast en bit plattjärn på remskivan och böjde till ett plattjärn så var triggern färdig:

https://www1.garaget.org/gallery/images/88/87810/87810-22a71f26ac717e3df19cf1a8124627fc.jpg


Måste ha elektroniska insprutare också, k-jet använder någon gammal typ som inte funkar med vems. Vilken tur att det gick att knöka ner dom i samma hål. Sparade säkert ett par timmar på att slippa bygga om insuget med spridarhylsor.

https://www1.garaget.org/gallery/images/88/87810/87810-fb71565ad675463695a767826a5b311c.jpg


Tyckte det var skitkul att göra många fula lösningar, då dom verkar funka bäst så kör vi hårt på "uglier is better". Det sunkigaste luftfiltret på den rostigaste biten rör med mycket slarvigt monterad lufttemp tongue Naturligtvis ligger röret och skaver mot kylaren och servopumpen samtidigt som jag ytterst tafatt försökte hänga upp det lite bättre i ett buntband runt kylarslangen hmm

https://www1.garaget.org/gallery/images/88/87810/87810-b718a5fb5827b700e4fc82de135656d7.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/88/87810/87810-1eaffede9ba767122f1a42518833b2db.jpg


Kabelhärvan är klar och boxen får ligga och skräpa på golvet. Någon bra dag ska jag lyxa till det rejält och installera en tps. Det gör gott med lite acctillskott i maskinen.

https://www1.garaget.org/gallery/images/88/87810/87810-1dcd4d571b02825a68cc832d9ba22ff5.jpg


Men nu var det så att jag började inte dra några kablar innan midnatt. Vad tusan har jag gjort av hela dagen? Lyckade naturligtvis snöa in på smådetaljer som jag pillade med på tok för länge helt i onödan. Till exempel så måste man ju ha laddtrycksmätare, och när det är total avsaknad av boost, vad gör en boostjunkie då? Jo man installerar en ändå, en som går i bott när man gasar fullt!

https://www1.garaget.org/gallery/images/88/87810/87810-630bb2d23e9d35cc85b45c9f41fd7f86.jpg

En sådan här om det syns för dåligt: http://biltema.se/sv/Bil---MC/Bil-tillb … are-32247/ Sällsynt hackig och dålig kvalitet på denna big_smile Racetema ftw!


Runt 0300 söndagmorgon började jag vrida på lite ström och knappa in lite inställningar i vems. Har aldrig kört med fördelare förut så det var några roliga motorgångar som testades innan vi hittade rätt i trigger settings världen. Någongång runt 0400 så gick motorn typ som den ska, dvs sunkigt och typiskt volvo-traktor äckligt. Tog fram strobarpickan och justerade till det sista så tändningen låg rätt. Den hemmagjorda triggern gjordes för att trigga 60grader innan tdc, helt på känns och frihand. Inställningen slutade på 71grader. Helt ok enligt min bedömning efter 10burkar energidryck.


Nu var det kommit så långt att det började bli dags att provköra och såg ut såhär under locket:

https://www1.garaget.org/gallery/images/88/87810/87810-b017acbb43623793ffb72f8468e04d19.jpg


Slängde på sommardäcken när jag ändå var i farten, tror inte det kommer mera snö nu. Åkte ut till macken och fyllde på knökat med e85. Så nu är det en miljöbil också!
Sen bar det av hemmåt, med laptopen på pass-sätet. Stog och varvade och sparkade på gasen och tunade lite soppa innan jag körde från macken. Var så inne i att tuna bränslet så såg inte snuten som glidit in för lite soppa han också. Dom kikade allt väligt skumt på den där fula energidryckshöga personen i raggarvolvon. Men dom verkade ha annat för sig än att störa mig så jag försökte köra därifrån lite diskret. Bilen är faktiskt helt laglig, nybesiktad och med sommardäck!
Körde värre än ett fyllo med några procent på vägen hem, då jag typ inte tittade på annat än lambdamätaren och laptopen, styrde det gjorde knäna. Tur att det inte är någon trafik 0530 på söndagsmorgon.

Bilen gick som den skulle och strulade inte på premiärturen hem. Får nog snart ta en provtur igen.


Nästa helg får det bli ett nytt projekt. Plana toppen kanske? Då är den liksom redo får månen7an som ligger och väntar. Är lite trött i tänkarknoppen nu faktiskt. Hjälp mig rada upp vad som ska göras och i vilken ordning det passar bäst.

*bort med höfläkten och se hur mycket det gör.
*plana toppen
*montera månen7
*montera extraktor
*montera 2,5"  /  3" se vilket som blir bäst
*insug med separata spjäll och trattar!
Senast redigerat av dundersmurfen (30 juni 2013)

Mappar bilar med eftermarknadssprut billigt i bromsbänk

smurfidunder
327 Inlägg
30 juni 2013
Trådstartare
#18
gancA skrev:
Det ser riktigt kul ut, och var det svårt att bygga en bänkmaskin?

Nej, nu såhär i efterhand är det inte svårt. Det är en del jobb dock. Har tagit extra lång tid också eftersom jag aldrig byggt något liknande förut. Montera ett stort rör på lager och en ställning som det står i. Vanlig svets och vinkelslip behövdes typ. Har inte lejt bort något till nån mekanisk verkstad. En gammal svarv har använts lite granna också. Vanliga verktyg alltså.

Att balansera röret och bygga mätsystem / program var svårast. Svårt att komma igång med programmeringen.

Balanseringen är gjord med motorcykel som jag lyfte av och på röret med 2pelarlyften och sen med en elmotor med vanlig kilrem. Ställde ena lagerbocken på 2 motorkuddar och studerade hur den rörde sig. Sen svetsade jag motvikter innuti röret. Fick testa många gånger innan det blev rätt. Man sätter alltså fart på röret och har det "löst" i ena ändan, sedan mäter man upp var obalansen är och testar vid olika varvtal.

Mätprogrammet mäter hastigheten på röret hela tiden och räknar fram accelerationen. För att accelerera en massa krävs kraft. Vet man massan och accelerationen så är det enkelt att räkna fram kraften (vridmoment) F=ma

Datorprogrammet håller bara reda på mätvärdena. För att göra det lättöverskådligt så gjorde jag som vanligt, en graf på axlarna vrid/effekt och rpm. Då är det enkelt att jämföra vrid mellan 2 olika körningar. Alltså lätt att justera och se om man justerar åt rätt håll.
Senast redigerat av dundersmurfen (30 juni 2013)

Mappar bilar med eftermarknadssprut billigt i bromsbänk

smurfidunder
327 Inlägg
7 juli 2013
Trådstartare
#19
Ja nu är bilen körd i rullen med vems. Justeringarna gav betydligt bättre vrid på låglast och mellanregister. Maxeffekt från 108whp till 113whp. Att notera är att insugstempen låg på cirka 40grader vid senaste körningen, den förra gjordes utomhus på våren med cirka 20grader insugstemp. Kanske någon kuse till alltså om det varit kallare.

Sedan så plockade jag av höfläkten, det gjorde 1kuse vid 6000varv, ej mätbart på lägre varv. Dock utan fläktåpan så steg insugstempen till cirka 60grader. Filtret satt då bakom kylaren utan avskärmning... Så något lite mer kanske om man höll insugstempen på samma nivå.

Rullmotståndet i drivlinan är cirka 16kusar vid 180knutar. Om vi lägger till det så är vi nära std angiven effekt i maskinen. Kanske den skulle ge det den skall om man får till det med kalluften. Vi kan säga att det är 130 i maskinen nu.

Ska ta med några kurvor lite senare.

Mappar bilar med eftermarknadssprut billigt i bromsbänk

Backwoods Garage!
1 405 Inlägg
7 juli 2013
#20
Fasen va coolt smile
Grymt jobbat, kul med folk som vågar ge sig på sådana här byggen.

LAMPAN - Back wood´s garage - Western Chaos
Kör Saab 90 T16 - turbo & 1060kg - http://www.garaget.org/?car=49214
Sköter Media åt min bror och hans 200sx 1uz-V8 driftingbygge:
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=265625


Sök