3680
Sök

Måste jag verkligen ha 2 bränslepumpar? Porsche 924 -79

70 Inlägg
23 juni 2013
Trådstartare
#1
Hej!
Som ni vet har jag haft många problem med porschen.
Men nu känns det som det jobbigaste problemet har uppstått, den startar inte. Eller den startar men går inte. Med full gas så går den upp till tomgångs varv, runt 1000.
Har vridit på både bränsle fördelningen och luftskruven. Medans någon höll fullgas. Den dör om man inte har någon gas alls.

Problemet: Den startar inte. Man måste ha fullgas för att den ska gå självmant på tomgångs varv (runt 1000).
Om det är till hjälp så ryker det vitt ur avgasröret, inte mycket men en del. Kan vara för den är kall, men har inte gjort det innan. Kommer bra med bensin från nya bränslefiltret. (sprutar så hela vindrutan blev full med bensin.)
Hade kört den från en kompis, när jag kom till parkeringen så kändes det som bensinstopp, tänkte inte mer på det då det va illa med bensin i tanken och stängde av. Gick in och dagen efter så skulle jag starta den. Då va den skum som nu, tankade den men det va samma problem.

Har bytt bränsle filter på den då jag ansåg att det gamla va igensatt. (bytte främre filter då jag inte hittade ett nytt bakre filter samt att det är satt väldigt knepigt till.)
Har även kollat slangar för hål, i både bränsle och vakuum systemet.
"startar" lätt.

Edit: bytt titel om det är okej.
Senast redigerat av NyaPorschen (5 juli 2013)

70 Inlägg
24 juni 2013
Trådstartare
#2
Här är ett video klipp på det hela. http://www.youtube.com/watch?v=pGRd_w-F … e=youtu.be
Har tydligen en as fin röst. Men det är inte det som man ska ge fokus på utan hellre en lösning.

514 Inlägg
24 juni 2013
#3
Tycker de låter som du har läckage nånstans, kolla så inte insugspackningen gått.
En annan grej ja kom att tänka på, om du har nå kondensvatten i tanken. Kan ha kommit in i motorn när de börja vara lite soppa? Tänkte på vitröken.
Annars gör ett kompprov på motorn o se ifall att toppackningen gått.


70 Inlägg
24 juni 2013
Trådstartare
#4
volvochefen skrev:
Tycker de låter som du har läckage nånstans, kolla så inte insugspackningen gått.
En annan grej ja kom att tänka på, om du har nå kondensvatten i tanken. Kan ha kommit in i motorn när de börja vara lite soppa? Tänkte på vitröken.
Annars gör ett kompprov på motorn o se ifall att toppackningen gått.

Tack ska kollas upp så fort jag kommer i närheten av den igen!
Hur löser man det med tanken?
Tänkte att man kunde tömma tanken, och när den ändå är tömd kolla huvud pumpen och eventuellt rengöra den.
Toplocks packningen är hel, det är kollat glömde skriva det, gjorde det nyligen. smile
Men ska gå igenom bilen för läckor fram till insuget. igen... har gjort det typ tusen gånger, men skadar ju inte om man hittar felet.

Men tack för svar. ska gå igenom!

70 Inlägg
25 juni 2013
Trådstartare
#5
Tror jag har hittat felet nu.. eller snarare vet.. iaf ganska säker osv. roll
Skulle dränera tanken för att byta bensinen.. så... jag tog bort bensinenslangen från pumpen och det rinner ut bensin som planerat. Men 6liter bensin plus 4liter bensin minus en mils körning och några minuter på tomgång.. (fullgas fast ligger bara runt 1000varv, det som är problemet)

Känner att det bör komma ut mer än 4liter bensin... vilket det inte gjorde.
Tar då bort huvudpumpen som sitter där.. och det bara forsar ut bensin.
Kommer även ut massa jävla skit. Trycker in fingrarna i hålet cool för att känna om det är skit där inne. Känns som en jävla sand botten. Så jag tror.. om jag får lov att tänka lite. Jag tror att det är för mycket skit i tanken.

SÅ FRÅGAN ÄR NU DÅ...
HUR?! gör jag rent en tank..
Det flesta svaren kommer bli att jag tar bort tanken etc... Men grejen är att.. jag kan inte riktigt det.. för måste ta bort hela transaxeln och avgasröret.. och bakre inredningen för att få ut den där förbannade tanken sad
Så undrar då om det finns något man kan göra för att få ut skiten utan att lossa den..
Typ högtryckstvätt.. eller något.

Tack på förhand. roll

344 Inlägg
4 juli 2013
#6
Har du kommit nå längre? en av mina bilar står på högkant så jag kan kolla och se hur mycket jobb det verkar vara.. växellådan måste ju bort i alla fall men sen vet jag inte om det är så mycket mer, nån skruv i skuffen och sen ska länkaget loss nånstanns också men..

jag tror inte på att försöka rengöra den på plats det känns väldigt "epigt" för sen ska man ju få ut allt man hett in också..
Senast redigerat av fax110 (4 juli 2013)

70 Inlägg
4 juli 2013
Trådstartare
#7
fax110 skrev:
Har du kommit nå längre? en av mina bilar står på högkant så jag kan kolla och se hur mycket jobb det verkar vara.. växellådan måste ju bort i alla fall men sen vet jag inte om det är så mycket mer, nån skruv i skuffen och sen ska länkaget loss nånstanns också men..

jag tror inte på att försöka rengöra den på plats det känns väldigt "epigt" för sen ska man ju få ut allt man hett in också..

Tro det eller ej, men kom nyligen in från just garaget, har varit och mekat hela dagen med den där bilen. Varför jag inte har uppdaterat eller pillat på den på länge nu är för att den är ute för försäljning då jag inte orkar med obäket.  Men eftersom det "kom" en oseriös köpare (alltså han kom inte till platsen) så tänkte jag att det va dags att börja pilla på det.

Hur eller hur... hade införskaffat mig en våtdamsugare för att suga ur all smuts (trodde det va otroligt mycket) Tog bort där bränsle mätare sitter. För att se bättre vad jag sög upp. Tittade in genom hålet och ser något så underligt.. Det är helt rent, kanon fint.. är ju snyggare än min plåt dator som jag sitter och skriver på nu. Inge rost, ingenting. det ligger lite flagor längst ner i botten vid huvudpumpen.

Kollar på bränsle mätare, den däremot är helt sönder rostat upp till... som visar nedan. https://fbcdn-sphotos-d-a.akamaihd.net/hphotos-ak-ash4/1006152_144343632434121_662103328_n.jpg

Och den sitter ju i en plats behållare.. som även lät som en marakas.. i där så ligger det liknande flagor som ligger på botten av bensin tanken.

Så jag tryckte in fingret, och tandborste och trasor för att få bort skiten som låg längst ner vid huvud pumpen. Det är borta nu...

MEN har varit så otroligt blind och hela tiden tänkt "alla pumpar fungerar" så slutet på dagen så kollade jag om huvud pumpen fungerar.. Inget. Den är helt död. det droppar inte ens ur bensin ur pumpen. rinner inte igenom något alls. den har satt sig helt kan jag tänka mig. Så det va pumpen det va fel på, men just för att va millimeter stora flagor i botten.

Men har även en fråga nu.
Tänkte åka till hydroscand imorgon. Tänkte ta bort den huvudpumpen och bara köra med den yttre pumpen. För alla andra bilar köra ju med bara en pump. Varför skulle inte denna bara kunna köra med en pump? roll

1 498 Inlägg
5 juli 2013
#8
Är det inte så att en k-jetronic pump arbetar med högre soppatryck än ett vanligt elektrisk sprut.


70 Inlägg
5 juli 2013
Trådstartare
#9
ascona-tic skrev:
Är det inte så att en k-jetronic pump arbetar med högre soppatryck än ett vanligt elektrisk sprut.

Har hört att det är två bar. Men ska nog kolla upp det, men en vanlig pump får ju en bit över två bad.. biltemas pump pumpar 6 bar.

Men ska kolla på hur högt tryck det ska vara, återkommer. big_smile

EDIT: Har kollat runt lite och hittar att det ska vara 5.5-6.5bar eller mer och minimum kunna spola 900ml bränsle på 30sekunder. Men det finns väl pumpar som klarar över 6.5 bar.. Biltemas pump pumpar ju upp till 8bar.
Senast redigerat av NyaPorschen (5 juli 2013)

70 Inlägg
5 juli 2013
Trådstartare
#10
Känner ju att ta bort den där inre pumpen och bara ha en yttre är mycket bättre.. En mindre pump att tänka på.
Och teoretiskt sätt så ska det funka med en pump.
Dom kanske inte hade så bra pumpar på 70-talet så det va tvungna att ha två stycken, eller?

21 761 Inlägg
5 juli 2013
#11
Nja, det är inte säkert att det blir bra då. Visserligen brukar det gå att köra en K-Jet med enbart huvudpumpen, men när det börjar bli lite soppa kvar i tanken så är det lätt att pumpen suger luft pga soppan skvalpar omkring. Pumpen kommer att slitas ut betydligt fortare. smile

Sedan är det skillnad på sugande och tryckande pump, det gäller väl att sätta dem på rätt ställe för att de ska funka bra.

70 Inlägg
5 juli 2013
Trådstartare
#12
Drönirettab skrev:
Nja, det är inte säkert att det blir bra då. Visserligen brukar det gå att köra en K-Jet med enbart huvudpumpen, men när det börjar bli lite soppa kvar i tanken så är det lätt att pumpen suger luft pga soppan skvalpar omkring. Pumpen kommer att slitas ut betydligt fortare. smile

Sedan är det skillnad på sugande och tryckande pump, det gäller väl att sätta dem på rätt ställe för att de ska funka bra.

i tanken så är det "blask" skydd, soppen åker ner i en behållare som är knappt en halv liter stor. genom ett hål som är kanske 15mm stort. Så risken att det blaskar till så den inte får någon soppa är rätt liten isåfall om jag kör slut på den sista halv litern också.

Det är nämligen min fräna morbror som har kommit på detta och det är inte så att jag missbetror honom då han är grymt duktig på det han gör, men vill även ha andras input på det hela.
Det flesta motorer kör ju med bara en pump även hans kadett på 400häst.
Så teoretisk sätt så ser jag egentligen inga förhinder att köra med bara en pump.
Googlade runt lite på det, och hittade en som hade en trasig förpump (den pumpar inte, utan det rinner bara igenom) han hade kört så länge och det har inte varit några problem alls. cool

Tänker åka till hydroscand här i jönköping om ett par timmar och se dessa män där kan bygga mig en något som ersätter pumpen med bara hål rätt igenom. kan ju även trycka in något slags filter då också som kan stoppa större saker från att komma in i den yttre huvudpumpen.

Jag tror på mig själv, jag tycker detta låter som en jätte bra idé.
Kommer skriva om det också, så andra med k-jet systemet får veta om det fungerar eller ej big_smile

21 761 Inlägg
5 juli 2013
#13
Det är inte själva principen med endast en pump som jag är tveksam till, gör man på rätt sätt så kommer det säkert att funka hur bra som helst. Grejen är väl att när hela systemet är gjort för två pumpar så blir det kanske inte riktigt optimalt med tex hur huvudpumpen suger upp soppan i tanken, men bygger man upp bränslesystemet så att det är gjort för en pump så får man inga bekymmer.

Kör på en pump så får vi se. smile

70 Inlägg
5 juli 2013
Trådstartare
#14
Drönirettab skrev:
Det är inte själva principen med endast en pump som jag är tveksam till, gör man på rätt sätt så kommer det säkert att funka hur bra som helst. Grejen är väl att när hela systemet är gjort för två pumpar så blir det kanske inte riktigt optimalt med tex hur huvudpumpen suger upp soppan i tanken, men bygger man upp bränslesystemet så att det är gjort för en pump så får man inga bekymmer.

Kör på en pump så får vi se. smile

Jag testar big_smile så återkommer jag om några timmar med en liten update på hur det går. cool

70 Inlägg
5 juli 2013
Trådstartare
#15
Jaha då gör jag en update på det hela..
Onödigt att jag åkte till hydroscand..  men tur att dom inte hade samma gängor för jag gjorde så.. att jag tog helt enkelt bort pumpen från gummit och gängorna (tittade inte så noga hur det såg ut.. haha.. )
så det såg ut såhär först.
https://fbcdn-sphotos-d-a.akamaihd.net/hphotos-ak-prn1/17588_144606909074460_390733687_n.jpg
sen tog jag bort den.
https://fbcdn-sphotos-f-a.akamaihd.net/hphotos-ak-ash3/947174_144607105741107_767380625_n.jpg
Och gjorde så den såg ut som bilden under med ett filter på bara.
https://fbcdn-sphotos-a-a.akamaihd.net/hphotos-ak-ash4/485412_144645895737228_1896000572_n.jpg

Bilen går som den gjorde först..
Startar direkt.. men går bara på fullgas.. och ligger då på 1000varv.. minsta släpp på gasen dör den.. -.-
Vad göra nu?
BTW ASSSSSSSS  BRA TRYCK I SLANGEN..  2liter bensin på 30sekunder.. funkade fint utan förpumpen.

6 630 Inlägg
5 juli 2013
#16
Har du möjligen en tomgångsmotor..?

De/Dem

70 Inlägg
5 juli 2013
Trådstartare
#17
Malheus skrev:
Har du möjligen en tomgångsmotor..?

Det känns som något för modernt för denna bilen faktiskt.
Kan man kolla det?
Kan inte tänka mig att jag/den har det. roll

6 630 Inlägg
5 juli 2013
#18
NyaPorschen skrev:
Malheus skrev:
Har du möjligen en tomgångsmotor..?

Det känns som något för modernt för denna bilen faktiskt.
Kan man kolla det?
Kan inte tänka mig att jag/den har det. roll

Mjae..du ska ha någon form utav justering.

Kör du med fullgas så får du ju maximalt med luft, släpper du den så dör bilen..alltså drunkar den i soppa.

Nu vet jag inte om det ser ut exakt såhär för din bil men.

http://ww2.justanswer.com/uploads/350matt/2011-05-26_152735_kjet.gif

De/Dem

70 Inlägg
5 juli 2013
Trådstartare
#19
Malheus skrev:
NyaPorschen skrev:
Malheus skrev:
Har du möjligen en tomgångsmotor..?

Det känns som något för modernt för denna bilen faktiskt.
Kan man kolla det?
Kan inte tänka mig att jag/den har det. roll

Mjae..du ska ha någon form utav justering.

Kör du med fullgas så får du ju maximalt med luft, släpper du den så dör bilen..alltså drunkar den i soppa.

Nu vet jag inte om det ser ut exakt såhär för din bil men.

http://ww2.justanswer.com/uploads/350ma … 5_kjet.gif

Ja ungefär så ser systemet ut ja. roll
Tomgången skruvar jag hög alt. låg med en skruv som sitter på insuget.

Kom även på en sak om man ska dra historian kort.
Körde hem bilen>Hade precis parkerat bilen (står alltså still på tomgång>precis innan jag stänger av bilen så hör jag något rassla till precis vid pumparna men stänger ändå av bilen för jag märker inte att den dör eller liknande>jag går hem och sover>dagen efter var det tänkt att jag skulle ställa in tändningen.>lossar då kondensatorn eller om det om det är fördelaren. Den sitter fast med en mutter, man kan då vrida den och bestämma när den tänder.>sätter mig i bilen och försöker starta> och det går inte, så där är första gången jag stöter på problemet.

Så funderar på om det är så enkelt att jag råkade av misstag förskjuta den där tändningen ett par grader åt något håll.. eftersom jag skruvade upp den ganska mycket.. Borde egentligen har startat bilen först och sen skruvat upp den..

Så det kan vara det.. eller spridarna, kanske.

Har även testat att skruva på bränsle skruven medans någon håller fullgas.. den varvar inte mer, den varvar bara mindre eller dör.. vilket håll man än skruvar på.

Imon ska jag kolla upp det där med tändningen, känner en svag aning att det kan ha med den att göra.. för är så konstigt att den bara lägger av så som den gjorde, pang poff.. känns inte rätt.

6 630 Inlägg
5 juli 2013
#20
Tja en 940 går ju att få igång med 1ans och 2ans tändkabel fel så kolla över de du gjort.

De/Dem


Sök