2723
Sök

Beräkna slotport mha Winisd

172 Inlägg
16 juli 2013
Trådstartare
Drönirettab skrev:
Förslag på yttermått med 22 mm material:

Bredd: 809 mm
Höjd: 344 mm
Djup: 314 mm

Slotporten blir alltså 300 mm i innerhöjd och ska vara 42 mm i innerbredd, den måste vinklas inuti lådan. Första portväggen görs 228 mm lång och slutar då 42 mm från bakre väggen, andra portväggen (går parallellt med bakre väggen) görs 188 mm lång. Porten och basen sitter på baffeln.

Men då kommer väl inte porten att kunna spela ut i kupen förstås. hmm

Går det att dra upp den genom hatthyllan?

Det går att ställa basen genom skidluckan, sitter 42 resp. 37 från sidorna och är ca 18cm lång. (borde kanske nämnt det, alltid missar man något)
Är de måtten optimala? Lådan kan totalt vara drygt 40cm hög dvs. 35cm innermått. Men jag gör vad som är bäst!

Jag skulle säkert kunna dra upp rör i hatthyllan men jag vill gärna ha en flexibel låda. Kunna plocka ur om man ska lasta mycket osv. Därav en enkel och smidig slotport. (Och jag då slipper handla trattar wink)

172 Inlägg
16 juli 2013
Trådstartare
Tyckte ditt förslag var aningen för brett och du har räknat för två basar? Kanske var otydlig men ska göra en låda för bara en 12" smile

172 Inlägg
17 juli 2013
Trådstartare
Hur skulle innermåtten 35x39x38 spela? Ger en bruttovolym på drygt 52liter. Räknat väldigt grovt med port som tar upp två liter, bas 3 liter vilket lämnar en nettovolym på runt 47 liter. Skulle dessa mått funka? Så kan jag beräkna port efter dessa sen.

21 761 Inlägg
17 juli 2013
Jag räknade på en bas, men porten tog upp en del plats så därför blev lådan aningen stor.

Ditt förslag skulle nog funka, fast nettovolymen kommer att bli lägre eftersom porten kommer att ta upp mer än 2 liter om den ska ha tillräcklig area. 105 cm2 vill jag ha för att klara 500 W iaf. smile

172 Inlägg
17 juli 2013
Trådstartare
Drönirettab skrev:
Jag räknade på en bas, men porten tog upp en del plats så därför blev lådan aningen stor.

Ditt förslag skulle nog funka, fast nettovolymen kommer att bli lägre eftersom porten kommer att ta upp mer än 2 liter om den ska ha tillräcklig area. 105 cm2 vill jag ha för att klara 500 W iaf. smile

Aha då är jag med!
Hur lång behöver min port vara med mina angivna mått då? Jag vill helst att porten ska vara 37.2cm hög (innermått). Eller är det bättre att bygga porten som en slags låda i sig?

21 761 Inlägg
18 juli 2013
Om jag ska utgå ifrån dina innermått så får det bli 38 cm hög port istället för 37,2 cm. Har räknat på 38x2,8 cm i innermått (106,4 cm2) och då ska den sticka in 42 cm inuti lådan för att få 38 Hz avstämning, nettovolymen hamnar runt 41 liter. smile

172 Inlägg
28 juli 2013
Trådstartare
Ursäkta att jag är jobbig men nu har jag ändrat mig igen. Jag tror inte riktigt att jag kommer få in allt ljud i kupen så jag väljer nog att dra upp ett rör till hatthyllan istället. Jag väljer att använda 19mm MDF och bygger en vanlig enkel kvadratisk låda. Vilka mått kan anses vara optimala? Lådan ska vara 42cm hög i yttermått. Bredd och djup vill jag ska vara så lika som möjligt (om man inte förlorar något på det?). Porten (4") ska sticka upp minst 12,5cm ur lådan.

Lust att hjälpa mig med bra mått? Fortfarande runt 38Hz som gäller. smile
Ska lådan förresten vara 47liter brutto eller netto? Hittar ingen bra info på ljudias hemsida...

EDIT: Har ett förslag på innermått: 38*35*35 som blir ungefär 46.5liter. Skulle det funka?
Senast redigerat av mwiechert (28 juli 2013)

21 761 Inlägg
29 juli 2013
Enligt PDF-ritningen är deras förslag på 47 liter brutto, men som jag skrev tidigare så borde även 47 liter netto funka utan att spela jättepeakat.

Om porten ska sticka upp ur hatthyllan så måste baffeln göras minst 324+110 mm bred (basens yttermått och portens ytterdiameter), men då får det inte plats med tratt inuti lådan. Lufthastigheten blir hög med 1 st 4" port om basen drivs fullt ut, därför bör det sitta trattar i båda ändarna och dessutom bör skarven mellan rör och trattar vara riktigt jämn.

Några "optimala" mått på lådan är enligt mig inget att bry sig om när det gäller rena baslådor i bil, såna mått kan däremot användas när baselementet ska spela ett större frekvensområde (tex bas+mellanregister i inomhushögtalare) för att minska risken för stora resonanspeakar inuti lådan. smile

För att få plats med båda bas och port på baffeln så blir lådhöjden lägre än 380 mm om bruttovolymen samtidigt ska vara 47 liter, då är frågan vilka mått du kan tänka dig ha.

172 Inlägg
31 juli 2013
Trådstartare
Hur funkar innermåtten 48 bred, 35 hög och 28 djup? Basens djup är totalt 18cm så har 10cm till lådväggen på djupet, borde ju räcka..

21 761 Inlägg
3 augusti 2013
Blir nog bra. smile

Sök