Saffade en Bilen i våras. Blev tyvärr ingen bra start då lagret i växellådan där höger drivaxel kommer in rasade vilket gjorde att Det droppade växellådsolja. Han åtminstone köra upp bilen till jobbet i norrland. Trodde först att det bara var packboxen men tidigare nämnt lager trillade ut i 100 fyrkantiga bitar när axeln drogs ut. Begagnad växellåda inhandlades för 1500; tog Ca 3 veckor att byta då vi låg på gatan och skruvade efter jobbet när vi har vanliga arbetsdagar.
Bytet Gick bra tillslut och jag kunde köra hem till småland Märkte dock att främre vänster lager börjar bli ganska kasst så det är inhandlat och ska bytas snart!
Skulle köra upp till jobbet igen men drog i en jävla grävling... Kylarna åt helvete samt spoilern. Bilen lämnades in på volvo för att hämtas nästa gång jag åkte ner till södra sverige. Dock kom ja bara till Linköping där bilen gick varm. Bilen lämnades in på volvo i linköping, jag åkte och jobbade. Gick på semester och hämtade bilen (igen...). Visade sig att en slangklämma satt löst. Bilen gick dock varm när ja körde från linköping eftersom topplockspackningen tydligen gått.
Bubblar i expansionskärlet och glykolen pressas ut i takt med att laddet kommer. Så nu verkar det som att jag ska lära mig meka vitblock; ventilsallad here I come!!!
Det som ska fixas den närmsta tiden är: + Topplockspackning + Hjullagerbyte + Lack om bromsok + Byta spoiler, framskärm ev Huv + He i stereo
tjena! Har tatt tummen ur och påbörjat demonteringen av topplocket. Får se om ja hinner klart imorgon! Kommer köra utan tolk så får se hur de går(håll gärna tumarna åt mig)!
Börjar bli klar med bytet av topplockspackning! Har vart lite klurigt med tror de gått ganska bra! Har bara "den långa" remmen, expansionskärlet, fläkten o lite små pill kvar att montera! Sen får jag nog ta och göra ett oljebyte innan jag startar. Som ni ser mekar jag på gatan och hindrades precis nyss av regnet men till oktober har jag tillslut fått tag på garage så då blir det andra puckar!
Om nån har nått tipps på nått man lätt glömmer/inte känner till så uppskattas det! Känner spontant att man vill köra lite med startmotorn utan gnista för att dra upp ny olja till topplocket men har inte hört att det är nått man gör?
Slutligen så kan jag berätta om en mindre kul händelse. Kom ut en morgon och bilen var borta?! Vafan, den går ju inte ens att starta, tänkte jag. Visade sig att jag inte hade handbromsen åtdragen och motorn var ju nollad så hade ingen växel i. Var några som tyckt de var kul att knuffa iväg min bil under natten!! Hittade den inkilad i en häck/lyktstolpe 100 m bort... Jag är glad att jag inte bytt skärm än men ändå! De finns då människor till allt.....
verkligen! Hade jag bytt till nylackad front så hade jag inte vart så glad..
Haha ja mycket möjligt, grävlingsvandetta!
Har Startat bilen nu! Lite knackningar från ventilerna första minuten men sen spann den fint! Har lite oljeläckage från turbon och den drar tjuvluft vid insuget så de ska jag kolla upp!
Hittade vart det läckte olja och om det inte är en packboxen mellan motor/låda så är det ju turboanslutningar... Mycket riktigt, returens packning mot blocket som fått sig en vända vid topplockspackningsbytet! Med på bilden Är också resterna av det lager som gav upp tre dagar efter jag köpt bilen!!