2948
Sök

Låsa hjul vid fälgslipning?

827 Inlägg
2 juli 2013
Trådstartare
#1
håller på att slipa fälgbanorna på mina 20" till e60´n, har lyft upp bilen bak och lagt i driven.
gick bra till en början men nu slutar det hjulet ja slipar snurra o det motsatta snurrar fortare.
så frågan e det ok att låsa det andra hjulet elr kan det skada bakaxeln elr lådan? är automat.
Senast redigerat av Andree (2 juli 2013)


Forummoderator
26 389 Inlägg
2 juli 2013
#2
Alltså..va?

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

Produktspecialist HBA Fordonsteknik
1 248 Inlägg
2 juli 2013
#3
Sätt ett stag eller liknande mellan bromspedalen och stolen. Det är lättast. Om du ska stå så länge kan det vara bra att ta bort säkringen till bromsljuset eller lyfta en batteri pol.


730 Inlägg
2 juli 2013
#4
Mack skrev:
Alltså..va?

Antar att han menar att han lyft upp bilen så hjulen är i luften och lägger i växeln och polerar på de viset.
Borde väl inte skada diffen om du låser ena hjulet men de vågar ja inte svära på.

ก้้้้้้้้้้้้้้้้้้้้ ก็็็็็็็็็็็็็็็็็็็็ กิิิิิิิิิิิิิิิิิิิิ
Audi <3

827 Inlägg
2 juli 2013
Trådstartare
#5
VKN_940 skrev:
Sätt ett stag eller liknande mellan bromspedalen och stolen. Det är lättast. Om du ska stå så länge kan det vara bra att ta bort säkringen till bromsljuset eller lyfta en batteri pol.

ett hjul måste ju fortfarande snurra


827 Inlägg
2 juli 2013
Trådstartare
#6
YeahBitch skrev:
Mack skrev:
Alltså..va?

Antar att han menar att han lyft upp bilen så hjulen är i luften och lägger i växeln och polerar på de viset.
Borde väl inte skada diffen om du låser ena hjulet men de vågar ja inte svära på.

aa va så uppe i det så glömde helt förklara vad jag gjorde.


Produktspecialist HBA Fordonsteknik
1 248 Inlägg
2 juli 2013
#7
Trodde du bara skulle låsa hjulen wink


Forummoderator
26 389 Inlägg
2 juli 2013
#8
Andree skrev:
YeahBitch skrev:
Mack skrev:
Alltså..va?

Antar att han menar att han lyft upp bilen så hjulen är i luften och lägger i växeln och polerar på de viset.
Borde väl inte skada diffen om du låser ena hjulet men de vågar ja inte svära på.

aa va så uppe i det så glömde helt förklara vad jag gjorde.

Aha..då är jag med på historien..

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

Volvo tönt... =)
2 349 Inlägg
2 juli 2013
#9
ifall det andra snurrar snabbare av att du bara håller lite slippapper mot fälgen är det absolut ingen fara med att låsa det andra hjulel, då du har diffrential (öppen)

dock så är det väldigt viktigt att det är olja i diffklumpen då det snurrar fler drev i axlen på så sätt. men med olja i = ingen fara alls...

men kör på läge 1 på lådan (altså manuell växel 1) för annars kan växellådan tro att det går så snabt så den kastar i 2an osv...


827 Inlägg
2 juli 2013
Trådstartare
#10
Xoff skrev:
ifall det andra snurrar snabbare av att du bara håller lite slippapper mot fälgen är det absolut ingen fara med att låsa det andra hjulel, då du har diffrential (öppen)

dock så är det väldigt viktigt att det är olja i diffklumpen då det snurrar fler drev i axlen på så sätt. men med olja i = ingen fara alls...

men kör på läge 1 på lådan (altså manuell växel 1) för annars kan växellådan tro att det går så snabt så den kastar i 2an osv...

kopplar i mannuelt o ligger på 2an o det funka allt bra ... gäller bara att passa fingrarna



Sök