4364
Sök

En snabb fråga är det mycket komp? volvo 240

773 Inlägg
3 juli 2013
Trådstartare
#1
hej, har bara en fårga är det mycket kom när jag har h kam och planad 530 fet inte hur mycket den är planad.?

119 Inlägg
3 juli 2013
#2
mät kompet ? lika svårt att svara på som, hur lång är en fiskelina som är kapad på mitten

773 Inlägg
3 juli 2013
Trådstartare
#3
swooosh skrev:
mät kompet ? lika svårt att svara på som, hur lång är en fiskelina som är kapad på mitten

oj hahahha glömde skriva det ca 14,1 komp (kall) så runt 13kg varm?

...has left the building...
4 474 Inlägg
3 juli 2013
#4
Öh...Jag är ingen expert. Men 14 "kilo" i "dynamisk" kall-komp är bra. Borde bli högre med varm motor, tror jag...Det du efterfrågar är nog den geometriska kompressionen, finns säkert nån som vet vad en originalspis har (gissar på runt 1:9 då det är Voflo). Så din planing har kanske höjt "kompen" till 1:10?

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure

773 Inlägg
4 juli 2013
Trådstartare
#5
dawwe skrev:
Öh...Jag är ingen expert. Men 14 "kilo" i "dynamisk" kall-komp är bra. Borde bli högre med varm motor, tror jag...Det du efterfrågar är nog den geometriska kompressionen, finns säkert nån som vet vad en originalspis har (gissar på runt 1:9 då det är Voflo). Så din planing har kanske höjt "kompen" till 1:10?

ok tack för svaret. men det med 1:9 kan inte sånt så om du kunde säga vad det skulle bli i kg hade det varit snält

...has left the building...
4 474 Inlägg
4 juli 2013
#6
Öh...1:9 (eller skrivs det 9:1, osäker nu...) betyder att när kolven är i sitt högsta läge så har utrymmet (i cylindern!) krympt till en niondel jämfört med när kolven är i sitt lägsta läge. Ta detta svar med en liten nypa salt, men principen i mitt svar är korrekt. Detta är alltså den geometriska kompressionen. Hade för länge sedan en Ascona B 1.9, den geometriska kompressionen var under 1:9 (eller 9:1 osäker hur det skrivs...). Iaf när man tog kompressionsprov så landade det runt 12-13 kg, om jag inte minns helt fel. Ett kompressionsprov talar om för dig hur "tät" motorn är, dvs viket skick kolvringar/kolvar samt ventilsäten/ventiler är i, o givetvis om topplockspackningen är hel eller inte...
Senast redigerat av dawwe (4 juli 2013)

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure

5 741 Inlägg
4 juli 2013
#7
Om kompressiosförhållandet är 9:1 så betyder det att volymen i cylindern komprimeras 9ggr för att få plats i förbränningsutrymmet.
Kompförhållandet har nästan inget med kompressionstrycket att göra utan det är ett förhållande mellan cylindervolym och förbränningsrum.

Kompressionstrycket beror mest på hur tät motorn är men även på kamaxelprofil m.m.
Finns mycket att läsa om man googlar, jag har inte tid med det nu utan måste dra till jobbet.



Sök