Öh...1:9 (eller skrivs det 9:1, osäker nu...) betyder att när kolven är i sitt högsta läge så har utrymmet (i cylindern!) krympt till en niondel jämfört med när kolven är i sitt lägsta läge. Ta detta svar med en liten nypa salt, men principen i mitt svar är korrekt. Detta är alltså den geometriska kompressionen. Hade för länge sedan en Ascona B 1.9, den geometriska kompressionen var under 1:9 (eller 9:1 osäker hur det skrivs...). Iaf när man tog kompressionsprov så landade det runt 12-13 kg, om jag inte minns helt fel. Ett kompressionsprov talar om för dig hur "tät" motorn är, dvs viket skick kolvringar/kolvar samt ventilsäten/ventiler är i, o givetvis om topplockspackningen är hel eller inte...
Senast redigerat av dawwe (4 juli 2013)
Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure