3494
Sök

Köpråd Golf 4 GTI!

17 Inlägg
5 juli 2013
Trådstartare
#1
Hej!

Har börjat kolla runt på lite bilar på blocket och har fallit för Golf 4. Jag har kollat på den med 1.8 liters motorn för jag antar att det räcker som första bil. Har sett en hel del Golf 4:or på blocket, allt från bilar som gått 15.000 mil till 35.00 mil men är inte kunnig inom ämnet och skulle vilja ha lite råd.
Är bilar som gått över 30.000 mil oftast slutkörda eller kan det vara ett bra köp? Vet att det skiljer sig väldigt mycket från bil till bil men på ett ungefär?
Vad ska man kolla efter på dessa bilar i from av slitskador och liknande, vart rostar dom oftast?
Är det lätt att hitta trim och delar till dom och är det trångt och svårmeckat eller är det en lämplig första bil?
Kom gärna med fler ideér om andra bilar som har ungefär samma stuk! smile

Tacksam för alla svar jag kan få!

1 122 Inlägg
5 juli 2013
#2
rosten kommer imellan skarven till framskärmen å dörren även bagagelucke handtaget är tydligen en hit. Generallt är ju delarna rätt billiga om man kör på ebay.de . Själv så skulle ja inte välja en utan fyrkrafs då ja hatar fwd men d är ju jag d smile

Sen så är ju V6:an med kamkedja å 6 petad. Men en GTI går ju självklart billigare d är väl mest en smaksak helt enkelt
Senast redigerat av ValP2k (5 juli 2013)

gasa nu foer faen!

17 Inlägg
5 juli 2013
Trådstartare
#3
ValP2k skrev:
rosten kommer imellan skarven till framskärmen å dörren även bagagelucke handtaget är tydligen en hit. Generallt är ju delarna rätt billiga om man kör på ebay.de . Själv så skulle ja inte välja en utan fyrkrafs då ja hatar fwd men d är ju jag d smile

Sen så är ju V6:an med kamkedja å 6 petad. Men en GTI går ju självklart billigare d är väl mest en smaksak helt enkelt

Jo iförsig, är det någon märkbar skillnad i bensinförbrukning på en 4-Motion och vanlig framhjulsdriven?

Kan ju inte mycket om motorn men det är väl en fördel att ha kamkedja antar jag, bättre effekt eller?

Tack för svar! smile

1 122 Inlägg
5 juli 2013
#4
Haha jo d kan man säga då d är 2.8L å 200hk! snittar nog litern så gasglad som jag är. Den är ju framhjulsdriven tills man får dåligt fäste och då kickar den igång på alla 4 = sjukt rolig på vintern. Man slipper ju byta kamrem "hela tiden" men köper man en med många mil är inte kamkedja att rekommendera, då det är betydligt dyrare när d väl ska bytas

Är du ute efter ett mellanting är d nog GTI som gäller för dig om du vill ha lite mer effekt än en sugig 1.8 eller dylikt då d drar ungefär samma bränsle om man kör lugnt
Senast redigerat av ValP2k (5 juli 2013)

gasa nu foer faen!

61 Inlägg
6 juli 2013
#5
Jag hade en IV GTI, kul bil helt klart. Inte så fruktansvärt snabb rakt fram men när det svänger får du kul, släppa gasen i rondeller är onödigt. cool

Kopplingen är inte av världsklass men det håller sålänge du kör original och möjligen lite till.
Inte nybils-trångt under huven så man kan lyckas pilla lite där med.

Gorgilus addictus
4 757 Inlägg
6 juli 2013
#6
Rost är som sagt ett vanligt bekymmer.
Men även strulande LMM är vanligt, dock inte sååå farligt dyrt att byta, kostade mig runt 3000 kr på en märkesverkstad.
Kollar du på en 2 dörrars så kika att dörrgångjärnen inte glappar, rätt vanligt bekymmer(Beror på att det är högre belastning på gångjärnen på 2 dörrars modellen), och är inte jättebilligt att byta, kostade mig ca 5500 för en sida(Märkesverkstad)

Annars är det väldigt roliga bilar, inte värst snabba rakt fram, men när det svänger så är det desto roligare.

Allt för den där jävla hatten!

1 122 Inlägg
6 juli 2013
#7
lmm kan ju inte vara många kronor i tyskland vi måste nog prata om hundralappar

gasa nu foer faen!

Gorgilus addictus
4 757 Inlägg
6 juli 2013
#8
ValP2k skrev:
lmm kan ju inte vara många kronor i tyskland vi måste nog prata om hundralappar

Ja den är inte dyr iaf, runt 300-400 på ebay.de.
Men jag drog bara upp ett pris på en verkstad för delen+bytet.

Allt för den där jävla hatten!

1 122 Inlägg
6 juli 2013
#9
THEBADGUY skrev:
ValP2k skrev:
lmm kan ju inte vara många kronor i tyskland vi måste nog prata om hundralappar

Ja den är inte dyr iaf, runt 300-400 på ebay.de.
Men jag drog bara upp ett pris på en verkstad för delen+bytet.

Ja självklart smile Allt handlar om hur mycket man vill/kan skruva själv

gasa nu foer faen!

17 Inlägg
6 juli 2013
Trådstartare
#10
Stort tack för alla bra svar! smile

Bra då vet jag lite vad man ska kolla efter! Hade nog tänkt att slänga på ett sportavgas och chippa den, det borde väl original-kopplingen hålla för?
Vad finns det för motorstorlekar för GTI:n? Är det värt att kanske köpa den med större motor eller räcker det med 1.8L?

Gorgilus addictus
4 757 Inlägg
6 juli 2013
#11
MathiasK skrev:
Stort tack för alla bra svar! smile

Bra då vet jag lite vad man ska kolla efter! Hade nog tänkt att slänga på ett sportavgas och chippa den, det borde väl original-kopplingen hålla för?
Vad finns det för motorstorlekar för GTI:n? Är det värt att kanske köpa den med större motor eller räcker det med 1.8L?

1.8T är den enda som såldes som GTi i Sverige.

Min GTi har dock en lite udda kombination, V5a och GTi. Såldes dock enbart i Tyskland med denna konfigurationen om jag inte är helt ute och cyklar.

Golf 4an såldes dock med V5an i Sverige också, fick dock enbart betäckningen V5 då.(V5an kom i 2 versioner, en med 10 ventiler och 150 hk, och en med 20 ventiler och 170 hk, kom 2003 tror jag...)
Men vill du trimma så är det självklart 1.8T du ska sikta in dig på.
Senast redigerat av THEBADGUY (6 juli 2013)

Allt för den där jävla hatten!

61 Inlägg
6 juli 2013
#12
MathiasK skrev:
Stort tack för alla bra svar! smile

Bra då vet jag lite vad man ska kolla efter! Hade nog tänkt att slänga på ett sportavgas och chippa den, det borde väl original-kopplingen hålla för?
Vad finns det för motorstorlekar för GTI:n? Är det värt att kanske köpa den med större motor eller räcker det med 1.8L?

-03 fick en liten uppgradering och leverar 180hk. Är inte så där superduper-vanlig men kan helt klart vara ett alternativ.
Steg 1 bör inte vara några problem för kopplingen. Man behöver ju inte rivstarta hela tiden wink

Gorgilus addictus
4 757 Inlägg
6 juli 2013
#13
Brinnut skrev:
MathiasK skrev:
Stort tack för alla bra svar! smile

Bra då vet jag lite vad man ska kolla efter! Hade nog tänkt att slänga på ett sportavgas och chippa den, det borde väl original-kopplingen hålla för?
Vad finns det för motorstorlekar för GTI:n? Är det värt att kanske köpa den med större motor eller räcker det med 1.8L?

-03 fick en liten uppgradering och leverar 180hk. Är inte så där superduper-vanlig men kan helt klart vara ett alternativ.
Steg 1 bör inte vara några problem för kopplingen. Man behöver ju inte rivstarta hela tiden wink

Fick inte den 6 växlad låda med? Eller jag kanske är helt borta där?

Allt för den där jävla hatten!

61 Inlägg
6 juli 2013
#14
THEBADGUY skrev:
Brinnut skrev:
MathiasK skrev:
Stort tack för alla bra svar! smile

Bra då vet jag lite vad man ska kolla efter! Hade nog tänkt att slänga på ett sportavgas och chippa den, det borde väl original-kopplingen hålla för?
Vad finns det för motorstorlekar för GTI:n? Är det värt att kanske köpa den med större motor eller räcker det med 1.8L?

-03 fick en liten uppgradering och leverar 180hk. Är inte så där superduper-vanlig men kan helt klart vara ett alternativ.
Steg 1 bör inte vara några problem för kopplingen. Man behöver ju inte rivstarta hela tiden wink

Fick inte den 6 växlad låda med? Eller jag kanske är helt borta där?

Spanade lite på blocket och du verkar ha rätt, det var mer än vad jag visste!




Attans va sugen jag blev på en Golf igen. hmm

17 Inlägg
6 juli 2013
Trådstartare
#15
Ser att det är jävligt stor prisskillnad mellan en 00a och en 03a när det gäller GTI:n, har ju runt 20-25000 tusen att lägga på en bil och man får tyvärr inte en 03a för dom pengarna, får nog bli en 00a eller 01a, ser att de flesta ligger på 104 HK, känns jävligt klent men dom kanske går hyffsat ändå?
Har någon nåt annat tips på nån bil som man kan få lite mer prestanda för typ 25000 kr? Hur är Pegout, har inte hört mycket snack om dom, är det för att dom är dyra att reparera osv eller hur kommer det sig att ingen nämner dom? smile

61 Inlägg
6 juli 2013
#16
MathiasK skrev:
Ser att det är jävligt stor prisskillnad mellan en 00a och en 03a när det gäller GTI:n, har ju runt 20-25000 tusen att lägga på en bil och man får tyvärr inte en 03a för dom pengarna, får nog bli en 00a eller 01a, ser att de flesta ligger på 104 HK, känns jävligt klent men dom kanske går hyffsat ändå?
Har någon nåt annat tips på nån bil som man kan få lite mer prestanda för typ 25000 kr? Hur är Pegout, har inte hört mycket snack om dom, är det för att dom är dyra att reparera osv eller hur kommer det sig att ingen nämner dom? smile

Attans bananer!

Peugeot nämns aldrig för att det är franska bilar och med franska bilar kommer oftast mycket reparationer då ingenting sägs hålla. Har ingen egen erfarenhet gällande peggorna men 306 GTI sägs vara en ganska så kul bil med sin lätta vikt och 163 hästar.

Lite mer inom din budget. Kanske kan vara ett alternativ cool

Large Cap
1 816 Inlägg
6 juli 2013
#17
Hade en Golf 4 GTI tidigare i år som hade rullat 28.000 mil och den gick hur bra som helst. Åkte dock på kopplingsbyte efter chippning (steg 1) då kopplingen på dessa är en flaskhals (som tidigare också säger i denna tråd). Passade då på att köpa hem ett kopplingskit (förstärkt) från USA för nästan inga pengar alls.
Överlag en väldigt rolig bil.

17 Inlägg
6 juli 2013
Trådstartare
#18
Brinnut skrev:
MathiasK skrev:
Ser att det är jävligt stor prisskillnad mellan en 00a och en 03a när det gäller GTI:n, har ju runt 20-25000 tusen att lägga på en bil och man får tyvärr inte en 03a för dom pengarna, får nog bli en 00a eller 01a, ser att de flesta ligger på 104 HK, känns jävligt klent men dom kanske går hyffsat ändå?
Har någon nåt annat tips på nån bil som man kan få lite mer prestanda för typ 25000 kr? Hur är Pegout, har inte hört mycket snack om dom, är det för att dom är dyra att reparera osv eller hur kommer det sig att ingen nämner dom? smile

Attans bananer!

Peugeot nämns aldrig för att det är franska bilar och med franska bilar kommer oftast mycket reparationer då ingenting sägs hålla. Har ingen egen erfarenhet gällande peggorna men 306 GTI sägs vara en ganska så kul bil med sin lätta vikt och 163 hästar.

Lite mer inom din budget. Kanske kan vara ett alternativ cool

Westergren skrev:
Hade en Golf 4 GTI tidigare i år som hade rullat 28.000 mil och den gick hur bra som helst. Åkte dock på kopplingsbyte efter chippning (steg 1) då kopplingen på dessa är en flaskhals (som tidigare också säger i denna tråd). Passade då på att köpa hem ett kopplingskit (förstärkt) från USA för nästan inga pengar alls.
Överlag en väldigt rolig bil.

Okej ja får kolla vidare lite på den, annars kanske det får bli en 00a, med chippning så borde den väl ändå gå helt okej med tanke på att den är hyffsat lätt och liten smile

Jaha okej, trodde att kopplingskit kostade svinmkt men då kanske det inte är allt för dyrt att byta ändå, dock behöver man väl nästan göra det på en bilverkstad för vad jag har hört ska det vara hyffsat komplicerat att byta koppling?

Large Cap
1 816 Inlägg
6 juli 2013
#19
MathiasK skrev:
Brinnut skrev:
MathiasK skrev:
Ser att det är jävligt stor prisskillnad mellan en 00a och en 03a när det gäller GTI:n, har ju runt 20-25000 tusen att lägga på en bil och man får tyvärr inte en 03a för dom pengarna, får nog bli en 00a eller 01a, ser att de flesta ligger på 104 HK, känns jävligt klent men dom kanske går hyffsat ändå?
Har någon nåt annat tips på nån bil som man kan få lite mer prestanda för typ 25000 kr? Hur är Pegout, har inte hört mycket snack om dom, är det för att dom är dyra att reparera osv eller hur kommer det sig att ingen nämner dom? smile

Attans bananer!

Peugeot nämns aldrig för att det är franska bilar och med franska bilar kommer oftast mycket reparationer då ingenting sägs hålla. Har ingen egen erfarenhet gällande peggorna men 306 GTI sägs vara en ganska så kul bil med sin lätta vikt och 163 hästar.

Lite mer inom din budget. Kanske kan vara ett alternativ cool

Westergren skrev:
Hade en Golf 4 GTI tidigare i år som hade rullat 28.000 mil och den gick hur bra som helst. Åkte dock på kopplingsbyte efter chippning (steg 1) då kopplingen på dessa är en flaskhals (som tidigare också säger i denna tråd). Passade då på att köpa hem ett kopplingskit (förstärkt) från USA för nästan inga pengar alls.
Överlag en väldigt rolig bil.

Okej ja får kolla vidare lite på den, annars kanske det får bli en 00a, med chippning så borde den väl ändå gå helt okej med tanke på att den är hyffsat lätt och liten smile

Jaha okej, trodde att kopplingskit kostade svinmkt men då kanske det inte är allt för dyrt att byta ändå, dock behöver man väl nästan göra det på en bilverkstad för vad jag har hört ska det vara hyffsat komplicerat att byta koppling?

Ja, en chippad GTI (1.8t) pinnar på rätt bra!
Kopplingskit+frakt och avgifter från USA gick på ~4000kr. ( http://www.ecstuning.com/Volkswagen-Gol … tch/ES125/ ) . Ja, det är lite småknepigt och byta om man inte har kunskaperna inom detta, men leta på en "billig" verkstad som kan göra det isf.

17 Inlägg
6 juli 2013
Trådstartare
#20
Ja, okej. Då kostar det kanske 7 papp att lämna in den på verkstad om man köper kopplingskittet själv smile Sedan så ger väl kopplingen lite bättre vrid så man behöver ju inte bara se det som en förlust om man säger så smile


Sök