3525
Sök

Framskärm på bilen är fel färg

68 Inlägg
6 juli 2013
Trådstartare
Jag har en bil som framskärmen förmodligen blivit utbytt på. De har målat den jävligt dåligt och dessutom i fel färg.

Jag vill ta lös framskärmen, slipa ner den och måla den på nytt i rätt färg.

Det jag undrar är:

Slipar man bort färgen med en slipmaskin eller kan man göra det med sandpapper?

Ska man slipa utomhus?

Ska man våtslipa eller torrslipa?

Klarar jag mig med en färgspruta (till kompressor) från Biltema?

När man slipat bort färgen, ska man då lägga på något grundskydd mot rost?

Hur får jag samma färg som min bil har?

Ska man grundlacka först?

Hur länge måste man vänta innan man kan polera och vaxa den nymålade framskärmen?

682 Inlägg
6 juli 2013
Du kan slipa den med både och. 

Våtslipa är att föredra.

Allt beror på vad du vill uppnå, det kommer säkert att se bra ut!

Du kollar upp färgkod (brukar stå på en liten lapp inuti motorhuven, en liten "plåtbit" så står det en färgkod, sen beställer du den färgen från en återförsäljare)

Grundlacka brukar man göra, ja. smile

Jag har hört 2-3 månader.

Svarade på det jag kunde / tror mig kunna.

68 Inlägg
6 juli 2013
Trådstartare
Ok.

Vilken grundlack ska man använda? Ska man spraya ett lager av det?

Varför är det bättre att våtslipa?

Måste man slipa färgen när man lackar? Eller slipar man endast lacken om man punktmålar?

68 Inlägg
6 juli 2013
Trådstartare
Om jag har hittat färgkoden jag vill ha, kan jag då köpa färg på sprayburk eller ska jag köpa spruta till kompressor + färg på burk?

Var ska jag köpa detta? Jag köper det gärna över internet från något billigt ställe! Gärna icke-svenska leverantörer då de brukar vara dyra...

Vad ska jag ha för klarlack?

85 Inlägg
6 juli 2013
prova med att köpa en "ny" dvs begagnad framskärm i rätt färg från en bilskrot
kan du åka dit med bilen kan du i dagsljus avgöra om det blir tillräckligt bra ....i förhållande till bilen i övrigt
Senast redigerat av kjell-gbg (6 juli 2013)

68 Inlägg
6 juli 2013
Trådstartare
kjell-gbg skrev:
kan du åka dit med bilen kan du i dagsljus avgöra om det blir tillräckligt bra ....i förhållande till bilen i övrigt

Jag vill lägga ner tid på detta för att lära mig hur man målar bildelar. En framskärm som redan är ful tycker jag att är ett mycket bra föremål att börja på!

Avstängd
10 388 Inlägg
6 juli 2013
Hurgorjag skrev:
kjell-gbg skrev:

Jag vill lägga ner tid på detta för att lära mig hur man målar bildelar. En framskärm som redan är ful tycker jag att är ett mycket bra föremål att börja på!

Tycker nog ett bättre alternativ är att skaffa en skärm som är "rätt" och sen ha din nuvarande skärm som "övningsskärm". Lära sig lacka är inte något som man gör på en pisskvart i vilket fall som

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!

68 Inlägg
6 juli 2013
Trådstartare
it_mutt skrev:
Hurgorjag skrev:
kjell-gbg skrev:

Tycker nog ett bättre alternativ är att skaffa en skärm som är "rätt" och sen ha din nuvarande skärm som "övningsskärm". Lära sig lacka är inte något som man gör på en pisskvart i vilket fall som

Varför ska jag slösa pengar på en extraskärm när jag KAN få ett bra resultat med min nuvarande skärm?

Det känns som att det är dömt att misslyckats om man redan innan man målat har köpt en extra skärm... Positivt tänkande ehh

4 670 Inlägg
6 juli 2013
Hurgorjag skrev:
it_mutt skrev:
Hurgorjag skrev:

Varför ska jag slösa pengar på en extraskärm när jag KAN få ett bra resultat med min nuvarande skärm?

Det känns som att det är dömt att misslyckats om man redan innan man målat har köpt en extra skärm... Positivt tänkande ehh

För att troligtvis kommer skärmen du ska lacka kosta mer än att köpa en bättre begagnad innan du fått ett tillräckligt bra resultat. De kräver lite träning o lacka saker o ting bra!

Speciellt eftersom du inte har en anig om vad som behövs, hur saker ska lackeras osv!

Men önskar dig lycka till!

68 Inlägg
6 juli 2013
Trådstartare
mickius skrev:
Hurgorjag skrev:
it_mutt skrev:

För att troligtvis kommer skärmen du ska lacka kosta mer än att köpa en bättre begagnad innan du fått ett tillräckligt bra resultat. De kräver lite träning o lacka saker o ting bra!

Speciellt eftersom du inte har en anig om vad som behövs, hur saker ska lackeras osv!

Är det så himla dyrt om man kör på budgetgrejer då?

Avstängd
10 388 Inlägg
6 juli 2013
Hurgorjag skrev:
mickius skrev:
Hurgorjag skrev:

Precis som påpekat är chansen att du får det "riktigt bra" första gången väldigt liten. Och inget annat än ren tur isf.

Har inget med "positivt tänkande" att göra, utan år av erfarenhet. Som sagt, man -lär- sig inte lacka på en eftermiddag. Du kan dock ha tur att få det "rätt så skapligt" första gången, men det innebär inte på något vis att du "kan lackera".

Dyrt och dyrt. 1l färg beroende på kvalisort och var du köper den 250-600kr. "vatten" (eller förtunning beroende på vad det är för färg); någon hundring. Klarlack=någon/ra hundra.

Sen ska den slipas, spacklas, det ska läggas filler, slipas igen osv osv osv. Och det är bara innan du ens kan börja lacka.

På det ska du då även ha "övrigt material" spruta, papper, plats att vara på osv.

Så nej, det är inte riktigt så "snabbt, lätt, billigt och enkelt" som du verkar ge sken av.

68 Inlägg
6 juli 2013
Trådstartare
it_mutt skrev:
Hurgorjag skrev:
mickius skrev:

Precis som påpekat är chansen att du får det "riktigt bra" första gången väldigt liten. Och inget annat än ren tur isf.

Har inget med "positivt tänkande" att göra, utan år av erfarenhet. Som sagt, man -lär- sig inte lacka på en eftermiddag. Du kan dock ha tur att få det "rätt så skapligt" första gången, men det innebär inte på något vis att du "kan lackera".

Dyrt och dyrt. 1l färg beroende på kvalisort och var du köper den 250-600kr. "vatten" (eller förtunning beroende på vad det är för färg); någon hundring. Klarlack=någon/ra hundra.

Sen ska den slipas, spacklas, det ska läggas filler, slipas igen osv osv osv. Och det är bara innan du ens kan börja lacka.

På det ska du då även ha "övrigt material" spruta, papper, plats att vara på osv.

Så nej, det är inte riktigt så "snabbt, lätt, billigt och enkelt" som du verkar ge sken av.

Jag behöver väl grundfärg också?

Kan man inte köpa färgen på sprayburk så slipper man köpa spruta?

Varför ska jag slipa och spackla?

Avstängd
10 388 Inlägg
6 juli 2013
Hurgorjag skrev:
it_mutt skrev:
Hurgorjag skrev:

Sprayburk blir inte bra helt enkelt.

Ja, grund också, och genast blev det ännu lite dyrare.

För att du med all sannolikhet har något stenskott eller liknande i skärmen. Slipar du, så får du spackla upp det, slipa igen, spackla, slipa, lägga filler, slipa med rent löjligt fint papper osv osv.

Varenda liten minimal repa syns annars. Under förutsättning att lacken blir någorlunda.

En annan anledning till att slipa är att; du kan inte lacka på klarlacken. Nästa problem är; du har ingen aning om hur dina nya färger/grunder osv reagerar med det som redan sitter på dörren.

Det går att få "smådelar" vettigt med sprayburk, men åter igen, det är inget du gör med skicklighet utan tur första gången. Ska du dessutom vara säker på att få helt rätt färg, så får du köpa färgen hos märkesverkstad alternativt hos en lackerare. Och det är inte några 60-70kr/burken vi pratar om då.

85 Inlägg
6 juli 2013
Jag skulle letat upp en begagnad skärm ...
och lärt mig lacka på något annat
....
själv så skall min 745a bli bättringslackerad ... dvs bara lackad på "rosten" ... och inte hela skärmar o dörrar....
med målet att det inte skall gå att se vid granskning ....
....
sen behöver min ena 965a bättringslackas på alla stenskott ....
....
Senast redigerat av kjell-gbg (6 juli 2013)

Forummoderator
26 418 Inlägg
6 juli 2013
Hurgorjag skrev:
it_mutt skrev:
Hurgorjag skrev:

Därför att du vill ha till en jämn och fin grund att lägga grundfärgen på och slutligen lacken..
Tro mig..är det de minsta jack/reva/repa eller vad som helst, så syns det lång väg om man inte får till det jämnt med spackel och sandpapper.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

Avstängd
10 388 Inlägg
6 juli 2013
Mack skrev:
Hurgorjag skrev:
it_mutt skrev:

Därför att du vill ha till en jämn och fin grund att lägga grundfärgen på och slutligen lacken..
Tro mig..är det de minsta jack/reva/repa eller vad som helst, så syns det lång väg om man inte får till det jämnt med spackel och sandpapper.

Precis så ja

OCH, det är en mindre konstform i sig att bli duktig på att slipa (om det ska bli -riktigt- bra)

Forummoderator
9 299 Inlägg
6 juli 2013
Jag håller inte med. Om du tar dig till en som säljer billack så kan du få rätt färg fylld i sprayburk av honom. Den typen av färg är mycket tjockare än vanliga sprayburkar. Han (Hon?) kommer även kunna ge dig en fyllande grundfärg som du använder. Grunden är till för att "kapsla in" den gamla färgen som annars kan reagera konstigt med ny.

Först slipar du ytan på skärmen, gärna vått, torka torrt, och sist med klibbduk (får du av färgtillverkaren). Därefter grundmålar du med din fyllande grundfärg, slipar mycket försiktigt med bra slipduk, typ scotchbritesvamp (får du av färgkillen), klibbduk igen och sedan lägger du lacken med dina nya sprayburkar.

Eftersom skärmen är lös kommer du kunna lägga den ner och det blir mycket lättare att få färgen att flyta ut. Jag har lackat hela skärmar med ytterst gott resultat så det går med sprayburk. Nu har jag iofs en viss vana att lacka med spruta så visst, övning ger färdighet, men det är ju det du vill göra; öva.

Räkna med att sprayburkarna är dyrare än det enkla skräp du köper på bensinmacken, men de är också mycket, mycket bättre.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.

Forummoderator
26 418 Inlägg
6 juli 2013
it_mutt skrev:
Mack skrev:
Hurgorjag skrev:

Precis så ja

OCH, det är en mindre konstform i sig att bli duktig på att slipa (om det ska bli -riktigt- bra)

Precis.
Ett praktexempel på detta är angående min Mazda. Där har jag gjort det större underarbetet själv, och sedan lämnat bort själva lackeringen till en vän som jobbar på lackeringsfirma och är oerhört duktig på att lackera, men mitt "hobbyjobb" syns genom lacken på sina ställen.
Så, att få till en bra grund som sagt, är a och o.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

Avstängd
10 388 Inlägg
6 juli 2013
caromania skrev:
Jag håller inte med. Om du tar dig till en som säljer billack så kan du få rätt färg fylld i sprayburk av honom. Den typen av färg är mycket tjockare än vanliga sprayburkar. Han (Hon?) kommer även kunna ge dig en fyllande grundfärg som du använder. Grunden är till för att "kapsla in" den gamla färgen som annars kan reagera konstigt med ny.

Först slipar du ytan på skärmen, gärna vått, torka torrt, och sist med klibbduk (får du av färgtillverkaren). Därefter grundmålar du med din fyllande grundfärg, slipar mycket försiktigt med bra slipduk, typ scotchbritesvamp (får du av färgkillen), klibbduk igen och sedan lägger du lacken med dina nya sprayburkar.

Eftersom skärmen är lös kommer du kunna lägga den ner och det blir mycket lättare att få färgen att flyta ut. Jag har lackat hela skärmar med ytterst gott resultat så det går med sprayburk. Nu har jag iofs en viss vana att lacka med spruta så visst, övning ger färdighet, men det är ju det du vill göra; öva.

Räkna med att sprayburkarna är dyrare än det enkla skräp du köper på bensinmacken, men de är också mycket, mycket bättre.

Vad är det du inte håller med om egentligen?

Du säger att det går att få bra, med erfarenhet. Vilket egentligen ingen sagt emot. Jag -hoppas- dock inte att du menar att det skulle bli lika bra som en "riktig" lack med sprayburkar.

Sen kan grunden mycket väl reagera med den gamla färgen, så det är inte någon garanti att det fungerar.

Annars har du ju också påpekat alla steg som redan är medtagna, och därigenom också påpekat att det tar tid och träning. Och inte heller är "ett par tjugor" det handlar om i pris.

- - Edit - -

Ser dock i längden ingen anledning att bli bra på att lacka med sprayburk. Fördelarna med att lära sig lacka "riktigt" övervinner med marginal. Men visst, som påpekat, steget in är dyrare. Eller ja, det beror ju på hur många "riktiga" sprayburkar man behöver gå igenom innan man blir "bra" wink
Senast redigerat av it_mutt (6 juli 2013)

85 Inlägg
6 juli 2013
vad är det för färg ... kulör .... vit ... gul ... röd .....
är det en röd skärm .... så ökar min ide i värde

Sök