som rubriken , började med att sätta pysventil på wastegate slangen , ingen skillnad , monterade sen en laddmätare och visar -0.7 bar vid gassläpp men vid pådrag så går den upp på 0 å sen en yttepytte bit upp mot 0.1 men hoppar upp i en microsekund till 0.3 om man släpper gasen snabbt men bara hoppar upp å sen ner igen (utan wastegate inkopplad) nu är frågan ,
är turbon slut ?
läcker slangarna ?
finns de någon knep man kan använda för att komma fram till problemet med ? ,
OBS slangen till mätarn är monterad på insuget men har även testat direkt på turbon ( där wastegaten får tryck ifrån) tack för svar , om nu turbon e slut så skulle jag vara intresserad om någon har en liggandes
lägger även till en bild på nått på turbon som inte jag fattar vad det är ? den klockan där med gula slangen på
Hur laddade turbon innan du började pilla? Laddade turbon sämre och sämre med tiden eller kom det direkt? Kan vara något som blockar avgaserna att komma ut, te.x katalysatorn eller någon ljuddämpare som sitter igen. Testa att skruva av downpipen från turbon och testkör. Laddar den mer/normalt är det avgassystemet problemet sitter i. Kan likaväl vara turbon som är slut, wastegaten som inte orkar hålla trycket.
köpte bilen i fredags och tyckte den va allmänt slö så började med att sätta dit mätarn som även då visade mellan -0.7 till 0.07 ungefär annars ska motorn va "orörd" närmaste åren
jag tog loss wastegaten och den gick att dra ut med handen , vet ej hur dom ska va men .. den höll tätt om man drog ut den och sen höll för hålet , men de e ju ifs inget tryck då , kan de va locket inne i turbon som har sotat igen och inte täpper helt då tidigare ägare bara har kört väldigt lugnt ?
jag tog loss wastegaten och den gick att dra ut med handen , vet ej hur dom ska va men .. den höll tätt om man drog ut den och sen höll för hålet , men de e ju ifs inget tryck då , kan de va locket inne i turbon som har sotat igen och inte täpper helt då tidigare ägare bara har kört väldigt lugnt ?
Locket inne i turbon Är wastegaten. Det du tog loss är tryckklockan Till wastegaten.
Hade problem med min gamla wastegate och då fick jag inget laddtryck hur mkt ja än ställde på, när jag bytte funkade det bra. Den ska inte vara för lätt att röra på.
okej men hur "fixar" man wastegaten då ? får man lossa hela turbon och rengöra eller hur gör man ?
Finns väl några alternativ: *Få bort så mkt avlagringar som möjligt på klaffen och inne i turbon så att säga *Ny/bättre beg. tryckklocka *Ny/bättre beg. turbo
okej men hur "fixar" man wastegaten då ? får man lossa hela turbon och rengöra eller hur gör man ?
Finns väl några alternativ: *Få bort så mkt avlagringar som möjligt på klaffen och inne i turbon så att säga *Ny/bättre beg. tryckklocka *Ny/bättre beg. turbo
okej får försöka leta runt å se om man hittar något .. är det någon mening att byta till större turbo om man är ute efter effekt på runt 200-250 hk ?
okej men hur "fixar" man wastegaten då ? får man lossa hela turbon och rengöra eller hur gör man ?
Finns väl några alternativ: *Få bort så mkt avlagringar som möjligt på klaffen och inne i turbon så att säga *Ny/bättre beg. tryckklocka *Ny/bättre beg. turbo
okej får försöka leta runt å se om man hittar något .. är det någon mening att byta till större turbo om man är ute efter effekt på runt 200-250 hk ?
Skruva av downpipen från turbon så ser du klaffen, och om det är värt att försöka rengöra eller om det är turbobyte som gäller. Ska du ha det effektmålet kan du behålla org. turbon
Finns väl några alternativ: *Få bort så mkt avlagringar som möjligt på klaffen och inne i turbon så att säga *Ny/bättre beg. tryckklocka *Ny/bättre beg. turbo
okej får försöka leta runt å se om man hittar något .. är det någon mening att byta till större turbo om man är ute efter effekt på runt 200-250 hk ?
Skruva av downpipen från turbon så ser du klaffen, och om det är värt att försöka rengöra eller om det är turbobyte som gäller. Ska du ha det effektmålet kan du behålla org. turbon
okej tack för svar , hur ser jag om turbon behövs bytas ut? lossade luftslangen på insugsidan och kände inget glapp i axeln iaf