3210
Sök

Däckbalansering vikterna har gått av

139 Inlägg
8 juli 2013
Trådstartare
#1
Va och bytte däck häromdan nya fälgar och nya däck till min nya audi. Insåg idag att brevid min bil låg de små vikterna som man balanserar däcken med på insidan av fälgen har släppt och helt enkelt ramlat av. Vad e det för skit klister dagens verkstäder använder sig av som lossnar efter 4 DAGAR. Jag vill inte heller ha såna stora som man sätter på utsidan och förstör hela fälgens utseende. Har ni några tips på bra vikter man kan be de som byter däck åt dig och använda istället för de skit vikterna de använder som lossnar redan efter 4 dagar?

358 Inlägg
8 juli 2013
#2
Säg åt dom att rengöra fälgen ordentligt innan de placerar vikterna så ska dom inte lossna.

139 Inlägg
8 juli 2013
Trådstartare
#3
fälgarna tog vi ut ur paketet precis innan han montera de på bilen, de e som sagt helt nya beställde de dagen innan.
Släpper de lättare om man tvättar bilen och fälgarna? Menar vad e det för vikter som inte tål lite vatten ens

358 Inlägg
8 juli 2013
#4
Kan vara klistret på deras vikter som har torkat, dålig kvalitet på vikterna eller slarv vid montering.
Även på nya fälgar har jag rengjort för att få bort fettfläckar, damm eller annat smuts innan vikterna åkt på.
Och dom ska ju inte lossna för att man tvättar bilen.

Forummoderator
26 344 Inlägg
8 juli 2013
#5
Herregud..dom får väl göra om jobbet bara.
Är inte mer än så. Klart dom ska tåla vatten.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

139 Inlägg
8 juli 2013
Trådstartare
#6
Mack lilla gubben det handlar inte om att bara och göra om jobbet själva saken i sig är en liten skit sak. Men vem fan har tid med och åka hela vägen dit igen, hiss upp bilen för jag vet inte vilken av däcken det e som vikterna ramlat ifrån och sen göra om samma sak som borde blivit bra redan första gången. Sen kan idioten i sig själv begära extra betald för nåt han själv slarvat med. Hade han gjort jobbet rätt från hela början så hade jag inte behövt åka 5 mil extra dit och 5 mil tillbaka, hissa upp bilen, ta av däcken för om balansering osv

Forummoderator
26 344 Inlägg
8 juli 2013
#7
kahh skrev:
Mack lilla gubben det handlar inte om att bara och göra om jobbet själva saken i sig är en liten skit sak. Men vem fan har tid med och åka hela vägen dit igen, hiss upp bilen för jag vet inte vilken av däcken det e som vikterna ramlat ifrån och sen göra om samma sak som borde blivit bra redan första gången. Sen kan idioten i sig själv begära extra betald för nåt han själv slarvat med. Hade han gjort jobbet rätt från hela början så hade jag inte behövt åka 5 mil extra dit och 5 mil tillbaka, hissa upp bilen, ta av däcken för om balansering osv

Vänta nu..det lär ju synas från vilken av fälgarna vikterna har ramlat av.
Dom är ju inte direkt osynliga..lilla gubben.

Ett jobb du för övrigt kan göra själv bara genom att gå runt och undersöka.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

139 Inlägg
8 juli 2013
Trådstartare
#8
höger bak nu när jag gick ner o kolla för det va där det fattades vikter och jag minns att han satte fler vikter än just den 5 grammaren som sitter kvar på höger bak

5 089 Inlägg
8 juli 2013
#9
Jag förstår inte varför du är så jäkla arg på nissarna på däckverkstaden? Shit happends och ibland får man inte dit vikten riktigt. Eller kanske t.o.m du som stått med högtryckstvätt rakt på vikterna?
Ring verkstaden och säg att vikterna ramlade loss och säg att du kommer förbi när du har tid. På det sättet vet dom att det är reklamation på jobbet och du kommer den dagen du har tid. Inget att bli sur över eller?

\Lindgren

450 Inlägg
8 juli 2013
#10
kahh skrev:
Va och bytte däck häromdan nya fälgar och nya däck till min nya audi. Insåg idag att brevid min bil låg de små vikterna som man balanserar däcken med på insidan av fälgen har släppt och helt enkelt ramlat av. Vad e det för skit klister dagens verkstäder använder sig av som lossnar efter 4 DAGAR. Jag vill inte heller ha såna stora som man sätter på utsidan och förstör hela fälgens utseende. Har ni några tips på bra vikter man kan be de som byter däck åt dig och använda istället för de skit vikterna de använder som lossnar redan efter 4 dagar?

ta dig i kragen och ring verkstaden...n istället för att starta en tråd här som inte ger något.

228 Inlägg
8 juli 2013
#11
Är det vibrationer när du kör? Är du säker på att det är vikter som suttit på dina nya fälgar som ramlat av?


Forummoderator
10 576 Inlägg
8 juli 2013
#12
Självhäftande klister har en härdningstid precis som vilket lim som helst. Många missar detta. Det är viktigt att ytan är rengjord, att man trycker dit vikten noga så hela ytan har anläggning och att man inte är på och pillar medan limmet härdar. Man brukar säga att det tar 24 timmar för limmet att härda.

Känner man på sig att man varit framme och tvättat inom dessa 24 timmar så är det en förklaring till problematiken.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

139 Inlägg
8 juli 2013
Trådstartare
#13
torpis skrev:
Självhäftande klister har en härdningstid precis som vilket lim som helst. Många missar detta. Det är viktigt att ytan är rengjord, att man trycker dit vikten noga så hela ytan har anläggning och att man inte är på och pillar medan limmet härdar. Man brukar säga att det tar 24 timmar för limmet att härda.

Känner man på sig att man varit framme och tvättat inom dessa 24 timmar så är det en förklaring till problematiken.

Detta hade jag ingen aning om faktiskt. Bra o veta. Tack för info!

577 Inlägg
8 juli 2013
#14
torpis skrev:
Självhäftande klister har en härdningstid precis som vilket lim som helst. Många missar detta. Det är viktigt att ytan är rengjord, att man trycker dit vikten noga så hela ytan har anläggning och att man inte är på och pillar medan limmet härdar. Man brukar säga att det tar 24 timmar för limmet att härda.

Känner man på sig att man varit framme och tvättat inom dessa 24 timmar så är det en förklaring till problematiken.

vad är det för skillnad på självhäftande klister och vanligt klister? wink

Jag kör inte aggressivt, jag kör effektivt.

Forummoderator
10 576 Inlägg
8 juli 2013
#15
risodlarn skrev:
torpis skrev:
Självhäftande klister har en härdningstid precis som vilket lim som helst. Många missar detta. Det är viktigt att ytan är rengjord, att man trycker dit vikten noga så hela ytan har anläggning och att man inte är på och pillar medan limmet härdar. Man brukar säga att det tar 24 timmar för limmet att härda.

Känner man på sig att man varit framme och tvättat inom dessa 24 timmar så är det en förklaring till problematiken.

vad är det för skillnad på självhäftande klister och vanligt klister? wink

Det självhäftande klistret är förapplicerat på en bärare. Exempelvis tejp, eller klistervikter. Det biter med bra styrka direkt, vilket gör att man lätt glömmer bort härdningstiden.

Vanligt klister är generellt en mer eller mindre flytande gegga som inte är självhäftande och tvingar dig till en fixering under härdningstiden.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

577 Inlägg
8 juli 2013
#16
torpis skrev:
risodlarn skrev:
torpis skrev:
Självhäftande klister har en härdningstid precis som vilket lim som helst. Många missar detta. Det är viktigt att ytan är rengjord, att man trycker dit vikten noga så hela ytan har anläggning och att man inte är på och pillar medan limmet härdar. Man brukar säga att det tar 24 timmar för limmet att härda.

Känner man på sig att man varit framme och tvättat inom dessa 24 timmar så är det en förklaring till problematiken.

vad är det för skillnad på självhäftande klister och vanligt klister? wink

Det självhäftande klistret är förapplicerat på en bärare. Exempelvis tejp, eller klistervikter. Det biter med bra styrka direkt, vilket gör att man lätt glömmer bort härdningstiden.

Vanligt klister är generellt en mer eller mindre flytande gegga som inte är självhäftande och tvingar dig till en fixering under härdningstiden.

Tack för ett bra svar smile

Jag kör inte aggressivt, jag kör effektivt.


Sök