3670
Sök

Varför finns prövotiden?

Ingen himmel är så blå som min
2 978 Inlägg
10 juli 2013
gamlingen skrev:
RFMF skrev:
Prövotiden är väl 5 år nu ? För dom som tog körkort i år ? :-)

Var hittar du det ?

Sådana rykten florerar alltid. Det var så när jag tog körkort på 1900-talet också. Det ryktet är en evighetsmaskin.

/Mattias

12 086 Inlägg
10 juli 2013
Min erfarenhet av prövotiden är att den endast biter på de som blir av med kortet. Jag känner ingen som kört lugnare pga prövotiden (jag kan ju bara utgå från vad folk säger) förens efter ev återtagande.

Många unga killar 18-20, inkl mig själv på den tiden kör inte särskilt sunt. Jag tycker straffen borde bli hårdare under prövotiden.

Jag hade iofs prövotid bara några månader när jag tog körkort för bil då jag hade A1 sedan tidigare smile
Senast redigerat av Germax (10 juli 2013)

5 198 Inlägg
10 juli 2013
torpis skrev:
gamlingen skrev:
RFMF skrev:
Prövotiden är väl 5 år nu ? För dom som tog körkort i år ? :-)

Var hittar du det ?

Saxat från en site som enligt utsago trafikverket och transportstyrelsen driver

Körkort med prövotid
Alla nyblivna körkortstagare i Sverige får en prövotid på två år. Prövotiden anges på körkortet med en sifferkod (100). Prövotid innebär att du måste göra ett nytt förarprov (både kunskapsprov och körprov) för att få ett nytt körkort, om du gör dig skyldig till någon förseelse som leder till att körkortet återkallas under prövotiden. Det gäller oavsett hur kort spärrtiden (återkallelsetiden) är.

http://www.korkortsportalen.se/jag-ska- … er-provet/

Ja 2 år ja,,,, som det alltid varit... har i ca 20 års tid gått rykten om 5 år,, men än har inga 5 år setts av nån..

618 Inlägg
10 juli 2013
dmv skrev:
Mack skrev:
Personligen tycker jag det är en väldigt bra sak att prövotiden finns, och är så pass lång ändå som två år.

Många - jag säger inte alla - anser att dom är bäst på att framföra en personbil när de väl har lappen i sin hand, och då är prövotiden lite av en "sista" bromskloss, som kan betyda skillnaden mellan liv och död hos den nybakade föraren.
På två år hinner många inse att de inte är Michael Schumacher, och hinner därför lugna ner sig en aning, tills prövotiden har fyllt sitt syfte.

Men varför ska reglerna vara striktare för en nybörjare jämfört med en med längre erfarenhet? En förare får för sig att köra för fort utanför en skola. Under prövotiden ryker körkortet. Efter körkortet får man böter.

Fast där har du ju rent ut sagt fel?

Du blir inte av med körkortet under prövotiden bara för du  kör 40 på en 30 väg.

ENDA skillnaden är att när du blir av med körkortet under prövatid får du göra om teori- och körprov, vilket du INTE får annars..

Och det här med att det "blir 5 års prövotid fr.o.m nu" har ju fan florerat sen min pappa tog körkort...

Självlärd
3 083 Inlägg
11 juli 2013
Jag vet många som tagit körkort sen flyttat till nån större stad ett tag senare och då inte använt bil alls och sen skaffat bil efter 2-3 år. Då är dom ju fortfarande lika oerfarna förare fast utan prövotid. Det är också en baksida.

Det är fysiskt möjligt att korsa två bilmärken men det är psykiskt skadligt
Projektet (lagt på is) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=158292.

64 Inlägg
11 juli 2013
Volvo142_73a skrev:
Jag vet många som tagit körkort sen flyttat till nån större stad ett tag senare och då inte använt bil alls och sen skaffat bil efter 2-3 år. Då är dom ju fortfarande lika oerfarna förare fast utan prövotid. Det är också en baksida.

Haha så sjukt sant. Min syster flyttade ca 2-3 dagar efter hon tog kortet för flytt där hon ej hade/behövde bil. Hon har ingen prövotid längre men hon har säker bara kört max 100 mil totalt när hon hade prövotiden. Borde vara typ 1000 mil och minst 2 års prövotid.
Senast redigerat av Toxicz (11 juli 2013)

Självlärd
3 083 Inlägg
11 juli 2013
Toxicz skrev:
Volvo142_73a skrev:

Haha så sjukt sant. Min syster flyttade ca 2-3 dagar efter hon tog kortet för flytt där hon ej hade/behövde bil. Hon har ingen prövotid längre men hon har säker bara kört max 100 mil totalt när hon hade prövotiden. Borde vara typ 1000 mil och minst 2 års prövotid.

Eller hur tongue. Har själv inte körkort fören om 2 månader men tycker prövotiden är en bra grej för o "övningsköra" utan lärare.. Nu övningskör man i och för sig hela livet. Då ingen kan bli en fullfjädrad förare som har koll på precis varenda skylt och regel.. (Förutom jag då, för jag vet nämligen allt o kan faktiskt allt)

847 Inlägg
11 juli 2013
Kollan skrev:
dmv skrev:
Mack skrev:
Personligen tycker jag det är en väldigt bra sak att prövotiden finns, och är så pass lång ändå som två år.

Många - jag säger inte alla - anser att dom är bäst på att framföra en personbil när de väl har lappen i sin hand, och då är prövotiden lite av en "sista" bromskloss, som kan betyda skillnaden mellan liv och död hos den nybakade föraren.
På två år hinner många inse att de inte är Michael Schumacher, och hinner därför lugna ner sig en aning, tills prövotiden har fyllt sitt syfte.

Men varför ska reglerna vara striktare för en nybörjare jämfört med en med längre erfarenhet? En förare får för sig att köra för fort utanför en skola. Under prövotiden ryker körkortet. Efter körkortet får man böter.

Fast där har du ju rent ut sagt fel?

Du blir inte av med körkortet under prövotiden bara för du  kör 40 på en 30 väg.

ENDA skillnaden är att när du blir av med körkortet under prövatid får du göra om teori- och körprov, vilket du INTE får annars..

Och det här med att det "blir 5 års prövotid fr.o.m nu" har ju fan florerat sen min pappa tog körkort...

då får väl jag rätta dej...    Prövotiden är stenhård, och kör man i 40kmh på en 30 väg så klipper dom kortet direkt! har vissa som jag känner som kört i 35-40 o blivit av med plast brickan, så gå du o ta ett snack me din trafik lärare o se att jag har rätt, kan räcka med bara ett par kmh när det är prövotid!

Kika gärna in min Honda Crx som under våren går med turbo och bakhjulsdrift på vägarna! =)

19 Inlägg
11 juli 2013
Trådstartare
Volvo142_73a skrev:

Nu har jag ju fått skillnaden mellan under-prövotid och efter-prövotid förklarad för mig, vilket jag tackar för. Det du skriver om att vänta 2 år med att köra var ju min poäng också, blir man av med körkortet ska man ju behöva ta om det oavsett hur länge man har kört...

Har man blivit av med det har man ju uppvisat dåligt omdöme, vare sig man är nybörjare eller inte... så jag håller fast vid att prövotiden borde förlängas till att gälla hela livet, nämligen, blir man av med kortet måste man ta om det, inte få tillbaka det automatiskt efter en tid.

:)

7 450 Inlägg
11 juli 2013
dmv skrev:
Mack skrev:
dmv skrev:

Men du tycker inte det vore bättre att alla som begår ett allvarligt trafikbrott blir av med körkortet?

Beror på vilket brott. Man kan inte dra alla över en kam.
Men om jag tänker på ett "allvarligt trafikbrott", så blir ju alla av med körkortet i vilket fall som helst?

Självklart beror det ju på vad det gäller för regelbrott och under vilka omständigheter. Men min bok från STR säger följande:

"Om du under den tiden gör dig skyldig till ett allvarligt trafikbrott återkallas körkortet och du måste göra om hela förarprovet".

Jag har alltid tolkat det som att konsekvenserna av ett regelbrott är hårdare och att t.ex. polisen inte ser mellan fingrarna lika ofta under prövotiden än efter.

Men jag kanske har missuppfattat det? Kan det vara så att "prövotiden" bara är ett psykologiskt påhitt för att få nya förare att tänka sig för mer?

det har ju inget med regler att göra, utan att enskilde polismannen ser olika hårt på saker och ting,
så är det i allt,

ex bilprovningnen en man/kvinna kan tycka det är hemskt att du har tonade bakljus, medans en annan inte ens bryr sig,

Ingen himmel är så blå som min
2 978 Inlägg
11 juli 2013
Crxkoffe skrev:
då får väl jag rätta dej...    Prövotiden är stenhård, och kör man i 40kmh på en 30 väg så klipper dom kortet direkt! har vissa som jag känner som kört i 35-40 o blivit av med plast brickan, så gå du o ta ett snack me din trafik lärare o se att jag har rätt, kan räcka med bara ett par kmh när det är prövotid!

Då har dom inte tagit kortet för fortkörningen utan för vårdslöshet i trafik eller liknande (kört om på övergångsställe eller nåt?) Eller så har nån ljugit för dig smile

Jag körde 107 på 90-väg (ung o dum..) med prövotid och fick helt vanliga böter som alla andra. Läs på reglerna själv och tro inte för mycket på "folk du hört som..".

/Mattias

Driver
2 111 Inlägg
11 juli 2013
dmv skrev:
Volvo142_73a skrev:

Nu har jag ju fått skillnaden mellan under-prövotid och efter-prövotid förklarad för mig, vilket jag tackar för. Det du skriver om att vänta 2 år med att köra var ju min poäng också, blir man av med körkortet ska man ju behöva ta om det oavsett hur länge man har kört...

Har man blivit av med det har man ju uppvisat dåligt omdöme, vare sig man är nybörjare eller inte... så jag håller fast vid att prövotiden borde förlängas till att gälla hela livet, nämligen, blir man av med kortet måste man ta om det, inte få tillbaka det automatiskt efter en tid.

smile

Fast det är ju precis så, om du blir av med kortet i mer än ett år måste du ta om det även utan prövotid.

Förlåt, men känns lite som att du ändå i grund o botten bara är lite bitter för att du har prövotid och därför försöker idiotförklara hela grejen wink.

Mvh Janken

Edit: Att du snart kanske har prövotid.
Senast redigerat av Janken (11 juli 2013)

- Om du inte förstår vitsen med ABS och airbag så lär nog ingen här kunna förklara det för dig heller.
Rätt impad av att du lyckats logga in på ett forum och komponera flera sammanhängande meningar faktiskt. /rcy
"Opinions are like assholes. Everybody's got one and everyone thinks everyone else's stinks"

4 670 Inlägg
11 juli 2013
Janken skrev:
dmv skrev:
Volvo142_73a skrev:

smile

Fast det är ju precis så, om du blir av med kortet i mer än ett år måste du ta om det även utan prövotid.

Förlåt, men känns lite som att du ändå i grund o botten bara är lite bitter för att du har prövotid och därför försöker idiotförklara hela grejen wink.

Mvh Janken

Får denna känsla med att han är avudssjuk på alla som redan paserat dessa 2år. Och försöker intala sig själv att andra regler skulle vara bättre. 

Till TS hur tror du svensk vägar skulle se ut om alla som blev av med kortet o var tvungna att ta om det för minsta lilla hur många tror du skulle ta om körkortet o hur många skulle skita idet o köra utan körkort?

Om du blir av med kortet 1-12 månader finner sig folk i detta. Lär sig oftast av detta misstag. Blir du istället av med det helt o hållet direkt så så lär folk sätta sig i bilen ändå utan körkort.

Sen om du som människa vet att du gjort nått fel som då skulle innebära att körkortet ryker direkt helt och hållet hur många skulle då verkligen stanna för polisen i slutändan? Hur många mer % skulle försöka köra ifrån polisen eftersom "dom reglerna du vill ha" innebär att körkortet måste tas om?

Självlärd
3 083 Inlägg
11 juli 2013
mickius skrev:
Janken skrev:
dmv skrev:

smile

Mvh Janken

Får denna känsla med att han är avudssjuk på alla som redan paserat dessa 2år. Och försöker intala sig själv att andra regler skulle vara bättre. 

Till TS hur tror du svensk vägar skulle se ut om alla som blev av med kortet o var tvungna att ta om det för minsta lilla hur många tror du skulle ta om körkortet o hur många skulle skita idet o köra utan körkort?

Om du blir av med kortet 1-12 månader finner sig folk i detta. Lär sig oftast av detta misstag. Blir du istället av med det helt o hållet direkt så så lär folk sätta sig i bilen ändå utan körkort.

Sen om du som människa vet att du gjort nått fel som då skulle innebära att körkortet ryker direkt helt och hållet hur många skulle då verkligen stanna för polisen i slutändan? Hur många mer % skulle försöka köra ifrån polisen eftersom "dom reglerna du vill ha" innebär att körkortet måste tas om?

Till och med jag förstår att han menar att den som blir av med sitt körkort ska få ta om det. Men inte att reglerna ska bli hårdare.

t.ex

Polis: Hörru Pelle, du körde 1km/h för fort på den här vägen där det är 90 nu blir du av med körkortet och får ta om det.

Det är ju inte så han menar.

Nej en kaffe o en snus kanske så man kan tänka rätt o skriva rätt. God Natt
Senast redigerat av Volvo142_73a (11 juli 2013)

Avstängd
10 388 Inlägg
11 juli 2013
Volvo142_73a skrev:

Fast, det ändrar ju inte på det faktum att de under de 2-3 åren mognat som människor (förhoppningsvis).

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!

Självlärd
3 083 Inlägg
11 juli 2013
it_mutt skrev:
Volvo142_73a skrev:

Fast, det ändrar ju inte på det faktum att de under de 2-3 åren mognat som människor (förhoppningsvis).

Möjligen som människor men inte som förare

Avstängd
10 388 Inlägg
11 juli 2013
Volvo142_73a skrev:
it_mutt skrev:
Volvo142_73a skrev:

Möjligen som människor men inte som förare

Mjo, jag tror nog allt det går hand i hand.

En person på 18, har ett visst tänk när det gäller risktagande, vad som är "tufft" osv.
En person på 25, har ett annat tänk enligt samma saker.

Så att det inte skulle påverka även bilkörningen vill jag nog påstå inte stämmer.

Sen att man givetvis inte skaffar sig någon erfarenhet om man inte kör, det faller ju sig naturligt

DEVIL
1 171 Inlägg
11 juli 2013
Tycker det är dåligt att dom tar kortet om något händer under prövotiden, te.x kompis till mig hade 4 månader kvar på prövotiden, och krockade efter E4an, det var inte hans fel, då det svängde en bil framför honom i andra körfältet när han körde om, och dom tog kortet, ser inte riktigt varför, var ju inte hans fel, han kunde även inte veta om att den personen skulle svänga ut framför honom.
Senast redigerat av Legosoldaten (11 juli 2013)

bmw m power

Avstängd
10 388 Inlägg
11 juli 2013
Legosoldaten skrev:
Tycker det är dåligt att dom tar kortet om något händer under prövotiden, te.x kompis till mig hade 4 månader kvar på prövotiden, och krockade efter E4an, det var inte hans fel, då det svängde en bil framför honom i andra körfältet när han körde om, och dom tog kortet, ser inte riktigt varför, var ju inte hans fel, han kunde även inte veta om att den personen skulle svänga ut framför honom.

Om han blev av med lappen för att något som inte var hans fel...så låter det inte som om det är hela historien. Som sagt, flertalet gånger, man blir inte av med lappen "för minsta lilla" under prövotiden. Så det låter som om någon del av historien fattas här

Självlärd
3 083 Inlägg
11 juli 2013
Legosoldaten skrev:

Då är det ju bara överklaga om man vet med sig att man inte har gjort nått fel

Sök