3835
Sök

Passar denna dumpventil, Volvo 855 T5- 96

56 Inlägg
10 juli 2013
Trådstartare
#1
Undrar om denna http://realcar.se/index.php?id_product= … ;id_lang=6 skulle kunna passa även om den är till årsmodell 1998?

MVH
Senast redigerat av FPSweden (10 juli 2013)

Fri fart för ett fritt folk!
14 373 Inlägg
10 juli 2013
#2
jo då du behöver bara byta insprutningsystemet till ett utan lmm
så det är inga problem.

ett utmärkt sätt att ställa till problem på motorstyrningen som inte behövs.

gillar man att bilen tjuvstannar och ryker svart så är det bara att köra på det!


bilar med lmm ska ALDRIG köras med en öppen dump

Kör fort så hinner inget hända...

56 Inlägg
10 juli 2013
Trådstartare
#3
Growe skrev:
jo då du behöver bara byta insprutningsystemet till ett utan lmm
så det är inga problem.

ett utmärkt sätt att ställa till problem på motorstyrningen som inte behövs.

gillar man att bilen tjuvstannar och ryker svart så är det bara att köra på det!


bilar med lmm ska ALDRIG köras med en öppen dump

Det är nog ok, haft 2 andra 855 med lmm och öppen dump, kört ca 5000 mil med öppen dump och lmm utan problem. För att lmmen ska gå sönder måste man kasta dumpen på den, annars är det omöjligt.

EDIT: Frågan var bara om den skulle kunna passa en -96a.
Senast redigerat av FPSweden (10 juli 2013)

Volvo tönt... =)
2 349 Inlägg
10 juli 2013
#4
http://www.streetperformance.se/dubbelk … t-/39508-0

denna kör jag, funkar helt perfekt och motorn har aldrig sagt ett ljud (förutom dumpljud då förstås! wink )


56 Inlägg
10 juli 2013
Trådstartare
#5
Xoff skrev:
http://www.streetperformance.se/dubbelkolv-forge-motorsport-/39508-0

denna kör jag, funkar helt perfekt och motorn har aldrig sagt ett ljud (förutom dumpljud då förstås! wink )

Och man får med allt som behövs för att installera?

Volvo tönt... =)
2 349 Inlägg
10 juli 2013
#6
Nej, bara lös dump, det du behöver är något slagt t-kors till insugsröret,

typ en sådan: http://www.streetperformance.se/standar … mm/33358-0 (men går hitta mycket billigare)

sedan lite slangklämmor och en stump vakumslang...

så installerade jag min från början: https://www1.garaget.org/archive/5/4671/68966/large_68966-2718006.jpg

dock så måste man förstärka plaströret med rörinlägg ifall man väljer att sätta den på detta.
Senast redigerat av Xoff (10 juli 2013)


450 Inlägg
10 juli 2013
#7
FPSweden skrev:
Undrar om denna http://realcar.se/index.php?id_product= … ;id_lang=6 skulle kunna passa även om den är till årsmodell 1998?

MVH

Klarar du inte av att mejla realcar och fråga dem själv
Senast redigerat av Henrik-N (10 juli 2013)

56 Inlägg
10 juli 2013
Trådstartare
#8
Henrik-N skrev:
FPSweden skrev:
Undrar om denna http://realcar.se/index.php?id_product= … ;id_lang=6 skulle kunna passa även om den är till årsmodell 1998?

MVH

Klarar du nye av att mejla realcar och fråga dem själv

tongue

5 133 Inlägg
10 juli 2013
#9
FPSweden skrev:
Growe skrev:
jo då du behöver bara byta insprutningsystemet till ett utan lmm
så det är inga problem.

ett utmärkt sätt att ställa till problem på motorstyrningen som inte behövs.

gillar man att bilen tjuvstannar och ryker svart så är det bara att köra på det!


bilar med lmm ska ALDRIG köras med en öppen dump

Det är nog ok, haft 2 andra 855 med lmm och öppen dump, kört ca 5000 mil med öppen dump och lmm utan problem. För att lmmen ska gå sönder måste man kasta dumpen på den, annars är det omöjligt.

EDIT: Frågan var bara om den skulle kunna passa en -96a.

Det är inte lmm som tar skada utan katten.
Lmm mäter upp luften som ska in i motorn och skickar sedan på lämplig mängd bensin. Men eftersom dumpen släpper ut den uppmätta luften så kommer motorn få för mycket bensin osv. Vilket till slut kommer bränna upp katten.
Därför hör inte lmm och öppen dump ihop wink

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965

56 Inlägg
10 juli 2013
Trådstartare
#10
mb_pucken skrev:
FPSweden skrev:
Growe skrev:
jo då du behöver bara byta insprutningsystemet till ett utan lmm
så det är inga problem.

ett utmärkt sätt att ställa till problem på motorstyrningen som inte behövs.

gillar man att bilen tjuvstannar och ryker svart så är det bara att köra på det!


bilar med lmm ska ALDRIG köras med en öppen dump

Det är nog ok, haft 2 andra 855 med lmm och öppen dump, kört ca 5000 mil med öppen dump och lmm utan problem. För att lmmen ska gå sönder måste man kasta dumpen på den, annars är det omöjligt.

EDIT: Frågan var bara om den skulle kunna passa en -96a.

Det är inte lmm som tar skada utan katten.
Lmm mäter upp luften som ska in i motorn och skickar sedan på lämplig mängd bensin. Men eftersom dumpen släpper ut den uppmätta luften så kommer motorn få för mycket bensin osv. Vilket till slut kommer bränna upp katten.
Därför hör inte lmm och öppen dump ihop wink

EDIT: Vart ska man dra vakuumslangen?
Senast redigerat av FPSweden (10 juli 2013)

Volvo tönt... =)
2 349 Inlägg
10 juli 2013
#11
jag har monterat den på vakuumträdet bredvid spjällhuset.


Diesel ska man ha!
482 Inlägg
10 juli 2013
#12
Xoff skrev:
http://www.streetperformance.se/dubbelkolv-forge-motorsport-/39508-0

denna kör jag, funkar helt perfekt och motorn har aldrig sagt ett ljud (förutom dumpljud då förstås! wink )

Denna körde jag också med till min gamla 850 T5, funkade utan problem för mig smile

VW Passat Variant 4M DSG6 -13
Das Club www.vwpc.se
www.vwcs.se

225 Inlägg
14 juli 2013
#13
en lmm kan va väldigt känslig när det gäller vissa saker men en öppen dumpventil tar den inge stryk av

Fri fart för ett fritt folk!
14 373 Inlägg
20 juli 2013
#14
Mestred skrev:
en lmm kan va väldigt känslig när det gäller vissa saker men en öppen dumpventil tar den inge stryk av

frågan är vart i min text jag skrev att den skulle ta stryk av det?

men vet man hur en lmm fungerar vet man oxå att man inte ska släppa ur den uppmätta luften utan att den passerar lmm eller motorn!

lmm mäter mängden luft som passerar trådarna i lmm som svalnar av luften och motståndet ändras.
om den då mäter upp att det just nu ska vara 100liter luft i systemet sen tömmer någon ur 70literm luft och sen ger full gas så förväntar sig systemet att dom 100literna fortfarande finns kvar.

när då styrenheten skickar på soppa för dom där 100liter luften så kommer den då att skicka på för mycket bensin resultatet är att den går fett.
när lambdasonden mäter upp förhållandet bränsle/luft så ser den att den går fett och då kommer styrenheten sänka bränslemängden och då helt plötsligen så stämmer luftmängden men bränslemängden är för låg.
och vipps så har man just släppt ut rätt mycket effekt i luften

nu är det enkelt beskrivet så alla kanske kan förstå varför man inte ska blanda lmm med öppna dumpventiler.

finns inget posetivt med en öppen dump på en 850 den som är inbyggd återcirkulerande fungerar utmärkt och klarar av att lätta på trycket för den effekt turbon max klarar att leverera


men gillar man att elda för kråkorna och få reggbes pga ändrad motor så är det ett utmärkt sätt att nå dom målen med en öppen dump smile

Kör fort så hinner inget hända...

4 693 Inlägg
20 juli 2013
#15
Hade en öppen dump på min 945 ett tag, den kastade jag iväg rätt fort.
Vart slö, gick som en påse skit, motorstopp varje gång man kopplade, rök som fasen osv.

Aldrig mer en öppen dump, det är jävulens påfund!

Booyakasha!


Sök