Mestred skrev:
en lmm kan va väldigt känslig när det gäller vissa saker men en öppen dumpventil tar den inge stryk av
frågan är vart i min text jag skrev att den skulle ta stryk av det?
men vet man hur en lmm fungerar vet man oxå att man inte ska släppa ur den uppmätta luften utan att den passerar lmm eller motorn!
lmm mäter mängden luft som passerar trådarna i lmm som svalnar av luften och motståndet ändras.
om den då mäter upp att det just nu ska vara 100liter luft i systemet sen tömmer någon ur 70literm luft och sen ger full gas så förväntar sig systemet att dom 100literna fortfarande finns kvar.
när då styrenheten skickar på soppa för dom där 100liter luften så kommer den då att skicka på för mycket bensin resultatet är att den går fett.
när lambdasonden mäter upp förhållandet bränsle/luft så ser den att den går fett och då kommer styrenheten sänka bränslemängden och då helt plötsligen så stämmer luftmängden men bränslemängden är för låg.
och vipps så har man just släppt ut rätt mycket effekt i luften
nu är det enkelt beskrivet så alla kanske kan förstå varför man inte ska blanda lmm med öppna dumpventiler.
finns inget posetivt med en öppen dump på en 850 den som är inbyggd återcirkulerande fungerar utmärkt och klarar av att lätta på trycket för den effekt turbon max klarar att leverera
men gillar man att elda för kråkorna och få reggbes pga ändrad motor så är det ett utmärkt sätt att nå dom målen med en öppen dump
