4401
Sök

Byta växellåda

12 Inlägg
10 juli 2013
Trådstartare
Shaa, Nu är det så här att en bekant till mig har rasat en lådan på sin 1,6 golf 4. Tycker ni att jag ska göra ett försök att byta lådan på bilen? Jag har lite erfarenheter om bilar men inget proffs. Har aldrig byt en växellåda själv förut. skulle hon lämna in bilen på verkstad skulle det kosta 18.000kr. Om ingen annan fixar lådan på bilen så skrotar hon den.

Tänkte kolla med er som kan mer om bilar än mig. Tycker ni jag ska göra ett försök? är det svårt att byta lådan?

Tack för svaren!

302 Inlägg
10 juli 2013
Peftekt projekt. Tillfälle att fixa bra bil billigt. Kör hårt!

12 Inlägg
10 juli 2013
Trådstartare
JonasCarlsson86 skrev:

Är det svårt att byta växellåda på en 1,6a? tror du jag skulle kunna klara av det?

177 Inlägg
10 juli 2013
JBriander skrev:
JonasCarlsson86 skrev:

Är det svårt att byta växellåda på en 1,6a? tror du jag skulle kunna klara av det?

Ganska omöjligt att säga ifall du klarar av det eller ej när man inte vet hur pass din mek vana är.
Det är ju dock inte raketforskning det handlar om utan bara skruva isär och montera i omvänd ordning.

604 Inlägg
10 juli 2013
Köp en haynes bok och kör. Inte direkt den svåraste lådan att byta. Ett tips om du är ovan, ta kort, märk upp och anteckna eftersom. Sparar mycket tid och massor med huvudbry.

Luktar det skit och smakar det skit, då är det nog skit!

1 142 Inlägg
10 juli 2013
böt låda på en 06ans skoda fabia 1,4 åt en person å de tog 5timmar å har aldrig gjort de innan å hade inga repböcker. dock hade ja tillgång till mycket verktyg å en lyft när ja gjorde de. har väll skruvat endel tidigare men tror inte de tar så lång tid. sålänge man slipper gå å leta efter rätt verktyg hela tiden

1 354 Inlägg
13 juli 2013
Mors, lånar tråden lite, tänkte höra med er om haynes boken beskriver hur man byter låda? Vilka verktyg som behövs, någon bild? "Utförligt" hur man går tillväga?

Min moders backdrev har gett upp och pengar finns egentligen inte för att lämna in den på verkstad så hon undrar om jag kan fixa det. Får man en liten beskrivning så går det nog att lösa..

Sök