4050
Sök

S60 T5 -05 "bromsfel, stanna omgående"

272 Inlägg
10 juli 2013
Trådstartare
#1
Hej!

Skitbilen fortsätter krångla. Symptom: När man kört en liten bit eller direkt nät bilen startas tänder sig röda lampan i instrumentet och displayen skriver "bromsfel, stanna omgående". Lämnat in bilen för felkodläsning på ADcenter, men de får ingen kontakt med boxen = antingen fixar inte deras system min bil, eller så är det något med en box i min bil!?

Bromsarna funkar fint annars, vore de inte för att 5an å 6an inte går in så hade man väl kunnat leva med det...

Va ska jag göra? Lämna in den till Volvo för felkodläsning, eller finns de nått annat jag kan göra?

1 948 Inlägg
10 juli 2013
#2
Jag GISSAR på att det e något strul med absen... har du provat om den fungerar när du får "bromsfel, stanna omgående"?

Kör den till en verkstad som har rätt datorer... köra den till en adcenter/meca/autoexperten osv e bara idiotiskt, kan du lika gärna köpa en sladd på ebay för 19$ och göra jobbet själv..

336 Inlägg
11 juli 2013
#3
ett tips e att åka till en volvo verkstad och låta dom felsöka åt dig. du kan ju även dra ut på en grusväg och nita bromsen så märker du om abs'en funkar smile kan ju också va att där e lite bromsvätska i smile


3 860 Inlägg
11 juli 2013
#4
kransar o abs givare är ju inte helt ovanligt..
Och jag tror Baltis är inne på rätt spår, abs'en funkar nog inte men bromsarna i sig tar liksom, men låt volvo kika. Jag tror det är givare eller krans..

Ta en titt i min prjokttråd! V70 T5
Autotech

272 Inlägg
13 juli 2013
Trådstartare
#5
Ursäkta att man varit lite seg på att svara!



baltis skrev:
Jag GISSAR på att det e något strul med absen... har du provat om den fungerar när du får "bromsfel, stanna omgående"?

Kör den till en verkstad som har rätt datorer... köra den till en adcenter/meca/autoexperten osv e bara idiotiskt, kan du lika gärna köpa en sladd på ebay för 19$ och göra jobbet själv..
Det är möjligt. Nej antisladd/ABS fungerar inte.

Nja, Deras system kan nog läsa lite mer än Ebay-kablarna väl? Eller är de så illa att de inte kan det? tongue

DrenneR skrev:
ett tips e att åka till en volvo verkstad och låta dom felsöka åt dig. du kan ju även dra ut på en grusväg och nita bromsen så märker du om abs'en funkar smile kan ju också va att där e lite bromsvätska i smile
Felsöka lär blir dyrt, men felkodläsning hade ju varit på sin plats iaf? smile Dra ut på grusväg för att testa bromsarna!?.. wink ABS fungerar inte, bromsvätska är ok!

spokenratt skrev:
kransar o abs givare är ju inte helt ovanligt..
Och jag tror Baltis är inne på rätt spår, abs'en funkar nog inte men bromsarna i sig tar liksom, men låt volvo kika. Jag tror det är givare eller krans..
Men säger den verkligen "bromsfel, stanna omgående" om en givare sagt upp sig? Jag menar ABS är ju inte direkt ett kritiskt system för säkerheten eller så...
Ja bromsarna fungerar som de ska i övrigt. Får väl bli en sväng till Volvo då å låta dem plugga i datorn. Slår vad om att de vill ha minst 500 spänn för det!? O_o

336 Inlägg
13 juli 2013
#6
MT-Adam skrev:
Ursäkta att man varit lite seg på att svara!



baltis skrev:
Jag GISSAR på att det e något strul med absen... har du provat om den fungerar när du får "bromsfel, stanna omgående"?

Kör den till en verkstad som har rätt datorer... köra den till en adcenter/meca/autoexperten osv e bara idiotiskt, kan du lika gärna köpa en sladd på ebay för 19$ och göra jobbet själv..
Det är möjligt. Nej antisladd/ABS fungerar inte.

Nja, Deras system kan nog läsa lite mer än Ebay-kablarna väl? Eller är de så illa att de inte kan det? tongue

DrenneR skrev:
ett tips e att åka till en volvo verkstad och låta dom felsöka åt dig. du kan ju även dra ut på en grusväg och nita bromsen så märker du om abs'en funkar smile kan ju också va att där e lite bromsvätska i smile
Felsöka lär blir dyrt, men felkodläsning hade ju varit på sin plats iaf? smile Dra ut på grusväg för att testa bromsarna!?.. wink ABS fungerar inte, bromsvätska är ok!

spokenratt skrev:
kransar o abs givare är ju inte helt ovanligt..
Och jag tror Baltis är inne på rätt spår, abs'en funkar nog inte men bromsarna i sig tar liksom, men låt volvo kika. Jag tror det är givare eller krans..
Men säger den verkligen "bromsfel, stanna omgående" om en givare sagt upp sig? Jag menar ABS är ju inte direkt ett kritiskt system för säkerheten eller så...
Ja bromsarna fungerar som de ska i övrigt. Får väl bli en sväng till Volvo då å låta dem plugga i datorn. Slår vad om att de vill ha minst 500 spänn för det!? O_o
menar ju att dom ska läsa felkoderna åt dig, så ser man bättre in i detalj var felet ligger smile


272 Inlägg
13 juli 2013
Trådstartare
#7
DrenneR skrev:
MT-Adam skrev:
Ursäkta att man varit lite seg på att svara!



baltis skrev:
Jag GISSAR på att det e något strul med absen... har du provat om den fungerar när du får "bromsfel, stanna omgående"?

Kör den till en verkstad som har rätt datorer... köra den till en adcenter/meca/autoexperten osv e bara idiotiskt, kan du lika gärna köpa en sladd på ebay för 19$ och göra jobbet själv..
Det är möjligt. Nej antisladd/ABS fungerar inte.

Nja, Deras system kan nog läsa lite mer än Ebay-kablarna väl? Eller är de så illa att de inte kan det? tongue

DrenneR skrev:
ett tips e att åka till en volvo verkstad och låta dom felsöka åt dig. du kan ju även dra ut på en grusväg och nita bromsen så märker du om abs'en funkar smile kan ju också va att där e lite bromsvätska i smile
Felsöka lär blir dyrt, men felkodläsning hade ju varit på sin plats iaf? smile Dra ut på grusväg för att testa bromsarna!?.. wink ABS fungerar inte, bromsvätska är ok!

spokenratt skrev:
kransar o abs givare är ju inte helt ovanligt..
Och jag tror Baltis är inne på rätt spår, abs'en funkar nog inte men bromsarna i sig tar liksom, men låt volvo kika. Jag tror det är givare eller krans..
Men säger den verkligen "bromsfel, stanna omgående" om en givare sagt upp sig? Jag menar ABS är ju inte direkt ett kritiskt system för säkerheten eller så...
Ja bromsarna fungerar som de ska i övrigt. Får väl bli en sväng till Volvo då å låta dem plugga i datorn. Slår vad om att de vill ha minst 500 spänn för det!? O_o
menar ju att dom ska läsa felkoderna åt dig, så ser man bättre in i detalj var felet ligger smile
okej smile jo de är nog de bästa man kan göra i nuläget smile

Kan tillägga att hastighetsmätaren inte fungerar btw

4 821 Inlägg
15 juli 2013
#8
MT-Adam skrev:
Kan tillägga att hastighetsmätaren inte fungerar btw
hastighetsmätare får signal ifrån abs:n wink

Mvh Christian
kör du före så väntar jag där framme.

272 Inlägg
15 juli 2013
Trådstartare
#9
Då kan det alltså vara något så simpelt som ABSen? smile

Btw jag ringde Volvo å frågade efter felkodläsning; "nej felkodläsning kan man inte göra, vi gör en felsökning och priset börjar på 1500 eller 1800kr" -.-

3 860 Inlägg
16 juli 2013
#10
MT-Adam skrev:
Då kan det alltså vara något så simpelt som ABSen? smile

Btw jag ringde Volvo å frågade efter felkodläsning; "nej felkodläsning kan man inte göra, vi gör en felsökning och priset börjar på 1500 eller 1800kr" -.-
Japp, kan vara ABS som är knas..


Sist jag hade felkoder läste volvo ur dom lite snabbt mellan 2 inbokade bilar, fick kod och bild på delen som ev felade utskriven på papper, UTAN kostnad.

Skiljer sig nog rätt bra mellan de olika orterna det där!

Ta en titt i min prjokttråd! V70 T5
Autotech

Los geht's, Schumacher
1 510 Inlägg
16 juli 2013
#11
spokenratt skrev:
MT-Adam skrev:
Då kan det alltså vara något så simpelt som ABSen? smile

Btw jag ringde Volvo å frågade efter felkodläsning; "nej felkodläsning kan man inte göra, vi gör en felsökning och priset börjar på 1500 eller 1800kr" -.-
Japp, kan vara ABS som är knas..


Sist jag hade felkoder läste volvo ur dom lite snabbt mellan 2 inbokade bilar, fick kod och bild på delen som ev felade utskriven på papper, UTAN kostnad.

Skiljer sig nog rätt bra mellan de olika orterna det där!
Testa det man brukar läsa ibland " ta med ett gäng wienerbröd innan deras 15-fika" så kanske fixar de med att läsa ut felkoder! smile

En riktigt bra tävlingsbil måste falla i bitar efter målgången - Michael Schumacher
*
Intresserad av att besöka Chernobyl och Pripyat? Kika på länken nedan:
https://www.youtube.com/watch?v=KFwNEut9iyE

5 112 Inlägg
16 juli 2013
#12
Hej.
Börja med att kolla säkringarna. En kass säkring kan slå ut styrenheten för absen vilket gör att du inte kommer in i den vid kontroll av felkoder.
Även en kass styrbox kan iaf på VAG bli omöjlig att läsa av. Då får man byta ut abs styrdonet.
Senast redigerat av mb_pucken (16 juli 2013)

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965

12 Inlägg
16 juli 2013
#13
ABS kransarna fram..var ej dyra  på volvo och 40 min jobb och byta...hade samma problem på min förra månaden

272 Inlägg
28 juli 2013
Trådstartare
#14
Jag är tacksam för er svar! smile Bilen åkte in på verkstad som hade tillgång till VIDA, men de fick ingen kontakt med styrenheten till bromsarna, så bilen ska in till Volvo iaf nästa vecka hmm

Konstaterades för övrigt att det var fel på andra värden också, "signalfel till bränslepump" eller liknande

Men som sagt vi får se om Volvo dömmer ut bilen till skrot eller om de kan hitta felet och ge kostnadsförslag påt!

12 Inlägg
28 juli 2013
#15
sväng fullt ut och kolla på ABS kransarna som sitter på Drivknutarna..mina var spräckta på 2 ställen

272 Inlägg
28 juli 2013
Trådstartare
#16
volvo4you skrev:
sväng fullt ut och kolla på ABS kransarna som sitter på Drivknutarna..mina var spräckta på 2 ställen
Men en krans kan väl inte påverka att verkstan inte får någon kontakt med bromsenheten (BCM?) när de använder Volvos mjukvara? Rätt säker på att det är något elektroniskt i min bil som spökar ang bromsarna. Dock rycker / hackar den fasansfullt mycket när man växlar mellan gas / inte, speciellt märks det tydligt på 1an, det kan säkert vara något mekaniskt däremot.

6 620 Inlägg
28 juli 2013
#17
ABS krans? Är det ingen S40N du har? De går via induktionsgivare som läser av hjullagret.

Att ABS pumpen går sönder är rätt vanligt, antar den varnar för ESP fel?

De/Dem

272 Inlägg
28 juli 2013
Trådstartare
#18
Malheus skrev:
ABS krans? Är det ingen S40N du har? De går via induktionsgivare som läser av hjullagret.

Att ABS pumpen går sönder är rätt vanligt, antar den varnar för ESP fel?
Nej det är en S60, skrev ju det i rubriken till och med wink

ABS-lampan tänder sig, ibland är den ur spel helt direkt från när man startar den, å ibland funkar den för att sedan lägga av. Det har t.o.m. hänt att den börjat fungera efter 5 mils körning vid ett tillfälle.

Men får säga att det är kul att köra utan ABS-kramset iaf, om man nu ska se nått positiv med det.. ^^

272 Inlägg
26 augusti 2013
Trådstartare
#19
Kan meddela ifall någon annan har liknande symptom att det var CEM-boxen som sagt upp sig.... Dyyyrt hmm


Sök